Fiecare plan de marketing trebuie adaptat in functie de situatia si nevoile specifice ale afacerii pentru care este creat.
Chiar si asa, exista o structura de baza care este obligatorie pentru orice plan de marketing, fie ca este pentru o fabrica de caramizi, fie ca este pentru o companie de consultanta. Un plan de marketing trebuie sa includa analiza a pietei, strategia de marketing, previziunile de vanzari si bugetul alocat activitatilor de marketing.
Mai jos sunt prezentate cerintele minimale pentru un plan de marketing:
- Analiza situatiei: in mod normal, aceasta sectiune trebuie sa includa o analiza a pietei, analiza SWOT (mai multe detalii despre rolul si etapele analizei SWOT gasiti in articolul Rolul analizei SWOT in planificarea afacerii) si o analiza a mediului competitional (pentru realizarea acestei etape va recomandam sa utilizati template-urile Matricea de analiza comparativa a concurentilor si Analiza competitivitatii). Analiza pietei trebuie sa includa informatii despre clienti (nevoi, asteptari, venituri, comportament de cumparare, etc), segmentarea pietei (un instrument util in aceasta etapa este template-ul Criterii de segmentare clienti) si o analiza a nevoilor existente pe piata si care pot fi acoperite prin produsul/serviciul oferit de dumneavoastra.
- Strategia de marketing: aceasta sectiune trebuie sa includa viziunea si misiunea companiei, obiectivele sale, o descriere a pietei tinta si a pozitionarii vizate. De asemenea, tot in acesta sectiune trebuie inclus mixul de marketing: strategia de produs, pret, promovare si distributie. In cazul unei afaceri din zona serviciilor, mixul de marketing de baza ar trebui completat cu detalii despre strategia de personal, de procese si cu evidentele fizice (cei 7P).
- Previziunile de vanzari: in acesta sectiune ar trebui incluse previziuni detaliate lunare, rolul acestor previziuni fiind acela de a oferi niste repere pentru evaluarea atingerii obiectivelor stabilite. In mod normal, un astfel de plan trebuie sa includa previziuni de vanzare pe fiecare produs/linie de produs in parte, pentru fiecare regiune sau piata deservita, pe diferite tipuri de canale. Un instrument util in acesta estepa este template-ul Previziunea vanzarilor. Aceste detalii se vor dovedi utile cand se va face evaluarea periodica, pentru ca veti avea niste repere clare pe baza carora sa monitorizati progresul. In plus, o previziune a vanzarilor este un element obligatoriu, pentru ca sta la baza previziunilor de cash-flow.
- Bugetul: aceasta este una din sectiunile planului de marketing care este frecvent trecuta cu vederea, desi este un element obligatoriu, din aceleasi ratiuni cu cele care vizeaza existenta unor previziuni de vanzari: pentru ca ofera niste repere clare in momentul in care se face monitorizarea si evaluarea costurilor efective versus costuri estimate. Bugetul ar trebui sa fie detaliat si defalcat pe tipuri de activitati si actiuni.
Si in cazul planului de marketing ca si in cazul planului de afaceri, trebuie sa retineti ca planificarea este importanta prin prisma rezultatelor obtinute si nu prin simpla existenta a unui document scris, asa ca cel mai relevant aspect este Implementarea. Fara actiune, orice plan isi pierde rostul.
Un plan de marketing este evaluat in functie de rezultatele pe care le produce, asa ca includeti un plan de masuri efective, cu activitati specifice si responsabili pe fiecare actiune in parte. Stabiliti termene clare pentru evaluarea si revizuirea activitatilor incluse in plan. Indiferent cat de bine a fost facuta cercetarea si cat de frumos este formatat documentul, daca nu lucrati in fiecare zi la implementarea actiunilor incluse in el, e doar risipa de timp si de resurse.
Mult succes si inspiratie in scrierea si implementarea planului de marketing!
[buton_apeleaza_consultant]
Un material plandeafacere.ro. Toate drepturile rezervate.