Rolul analizei SWOT in planificarea afacerii

2

Analiza SWOT ofera o radiografie a companiei la un moment dat. Astfel, analiza SWOT constituie cea mai importanta tehnica manageriala utilizata pentru intelegerea pozitiei strategice a unei companii/organizatii pentru ca:

  • ofera un tablou cuprinzator ce arata valorile interne si punctele critice interne ale companiei/organizatiei (valori si puncte critice care sunt definite in raport cu obiectivele pe care trebuie sa le atinga organizatia, si anvergura lor);
  • ajuta managementul sa identifice fortele externe care influenteaza, pozitiv sau negativ, succesul companiei /organizatiei catre atingerea obiectivului propus;
  • ajuta managementul sa obtina un raspuns la intrebarea: „Putem sa mergem pe calea aceasta pentru atingerea obiectivului organizatiei ?”;
  • ajuta sa se evidentieze rapid punctele forte si punctele de slabiciune ale companiei/organizatiei;
  • ajuta la cunoasterea si intelegerea contextului larg in care functioneaza compania/organizatia.

Denumirea provine din limba engleza si este un acronim cu urmatoarea semnificatie: Strengths (puncte tari), Weaknesses (puncte slabe), Opportunities (oportunitati), Threats (amenintari).

Punctele tari si punctele slabe sunt elemente din interiorul companiei asupra carora aveti un control direct, in timp ce oportunitatile si amenintarile vin din mediul exterior si va pot influenta pozitiv sau negativ, in functie de cat de dinamica este compania si de cat de prevazator/inspirat sunteti atunci cand luati deciziile.

Acest instrument va ajuta sa construiti o imagine de ansamblu a afacerii astfel incat sa valorificati punctele tari si oportunitatile pe de o parte si pe de alta parte sa reduceti sau chiar sa indepartati punctele slabe si amenintarile.

Prin analizarea acestor caracteristici ale afacerii veti obtine o imagine cat mai clara asupra stadiului curent al companiei si veti sti care sunt etapele de parcurs pentru a asigura performanta afacerii. In plus, analiza ajuta la cunoasterea si intelegerea contextului larg in care functioneaza compania.

Exemple de intrebari la care ar trebui sa raspunda Analiza SWOT:

S – Puncte tari W – Puncte slabe
La ce suntem cei mai buni?
Ce aptitudini specifice are forta de munca?
Ce resurse unice detinem?
De ce resurse financiare dispunem?
Ce tehnologie folosim?
Care este gradul de optimizare al proceselor interne?
La ce suntem cei mai slabi?
Ce fel de instruire le lipseste angajatilor nostri?
Care este nivelul de atasament al angajatilor nostri?
Care e pozitia noastra financiara?
O – Oportunitati T – Amenintari
Ce schimbari ale mediului extern putem exploata?
La ce tehnologie noua am putea avea acces?
Ce piete noi ni s-ar putea deschide?
Cum s-a modificat comportamentul de consum al potentialilor clienti?
Ce ar putea face concurenta in detrimentul nostru?
Ce legislatie noua ne-ar putea lovi interesele?
Ce schimbari sociale ar putea fi o amenintare pentru noi?
Cum ne va afecta ciclicitatea economica (avant-declin)?
Domeniul Puncte tari Puncte slabe
Se refera la calitatile afacerii.
Puteti include si avantajele competitive
Cuprind componentele ale mediului intern care genereaza dezavantaje competitionale
Productie sau design servicii Calitatea inalta a produselor
Licente, brevete, procese unice
Inovatii
Uzura echipamentelor
Finante Surse de finantare
Controlul financiar riguros
Lipsa finantarii
Marketing Brand awareness
Pozitionare eficienta pe piata
Promovare redusa
Resurse umane Experienta si expertiza in afaceri si in domeniile specifice
Loialitate
Fluctuatie mare
Lipsa competentelor necesare
Oportunitati Amenintari
Politici guvernamentale Programe guvernamentale, subventii, fonduri europene Monopol detinut de firme de stat, modificari frecvente ale legislatiei
Economic Mediu economic favorabil Recesiune, cresterea costurilor afacerii
Social Cresterea veniturilor consumatorilor, existenta personalului  calificat Modificarea comportamentului de consum al clientilor, reducerea venitului, rata scazuta a natalitatii
Tehnologic Inovatii, ieftinirea tehnologiilor, cresterea accesului la tehnologii noi Accesul scazut la noi tehnologii, costul ridicat al acestora

Rolul analizei SWOT este acela de a va ajuta sa:

  • Va consolidati punctele tari;
  • Imbunatatiti acele aspecte care reprezinta puncte slabe;
  • Exploatati oportunitatile din mediu;
  • Evitati amenintarile care va pot pune in pericol profitul sau afacerea.

Este important sa realizati analiza SWOT pe domenii separate ale afacerii pentru a nu pierde din vedere aspecte importante si pentru a avea o abordare structurata.

Cand construiti analiza SWOT, incercati sa utilizati mai multe surse de informatii: analiza de piata, angajati, parteneri pentru a include cat mai multe puncte de vedere.

[buton_apeleaza_consultant]

Un material plandeafacere.ro. Toate drepturile rezervate.

Share.

2 comentarii

Leave A Reply

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.