4 pasi simpli pentru a va planifica afacerea

1

Cand aud de plan de afaceri majoritatea antreprenorilor si managerilor au imaginea unui document complicat si stufos pentru realizarea caruia trebuie sa piarda timp pretios pe care ar putea sa il investeasca in actiuni generatoare de rezultate.

E un mit care priveaza multe companii de o dezvoltare planificata, pentru ca antreprenorii pierd din vedere ca rolul principal al acestui document nu este de a-i impresiona pe altii ci de a-i ajuta pe ei sa isi planifice si sa isi administreze afacerea mai bine, sa faca mai usor fata schimbarilor si sa aiba o imagine de ansamblu mai buna asupra progresului realizat.

Pentru a pastra lucrurile cat mai simple si clare, am sintetizat cele mai importante 4 etape in planificarea afacerii care trebuie parcurse indiferent daca intentionati sa va scrieti planul de afacere sau nu.

In primul rand, stabiliti o strategie.

Definiti exact ce faceti, pentru cine faceti si cum faceti. Adaptati-va oferta de produse sau servicii in functie de punctele tari si punctele slabe, oportunitatile si amenintarile specifice, in functie de ce stiti sa faceti cel mai bine si de ce asteptari au potentialii dumneavoastra clienti. Concentrati-va pe o piata tinta clar delimitata si pe livrarea unui produs specific, clar definit.

Nu trebuie sa faceti pentru asta un document stufos si frumos formatat, decat daca urmeaza sa il prezentati unor potentiali investitori.

In orice alta situatie, asigurati-va sa inregistrati in scris punctele cheie ale afacerii pentru ca se vor dovedi utile mai tarziu. Acestea trebuie notate pentru ca una dintre cele mai mari tentatii in afaceri este sa incepi sa te diversifici si sa incerci sa le faci pe toate pierzand din vedere obiectivele stabilite si lucrurile cu adevarat importante.

Nu plecati de la premisa ca tot ce ati stabilit intial va ramane batut in cuie. Unul dintre paradoxurile strategiilor este ca, pe de o parte o strategie trebuie sa fie aplicata consecvent pe parcursului unei perioade lungi de timp pentru a da rezultate, iar pe de alta parte, mentinerea unei strategii care nu produce rezultatele scontate face mai mult rau afacerii decat bine. Astfel ca, este la fel de important sa aveti o strategie, pe cat este sa fiti flexibil si sa va adaptati actiunile in functie de schimbarile pietei.

Creati un plan de actiune.

Planul de actiune reprezinta masurile concrete si specifice care duc la atingerea obiectivelor stabilite in strategie. Din nou, cel mai important aspect aici nu tine de modul de prezentare al documentului ci de simplul fapt ca le-ati creat si ca va tineti de respectarea lor:

  1. Stabiliti un program de revizuire periodica a planului. Stabiliti o intalnire periodica cu cei implicati direct in activitatea de planificare (saptamanal, lunar) pentru a revizui planul, rezultatele obtinute, problemele aparute si pentru a stabili masurile si actiunile necesare ulterior. In cadrul acestor intalniri se va evalua daca actiunile stabilite anterior produc rezultatele scontate si daca trebuie facute schimbari sau imbunatatiri in plan.
  2. Faceti o lista cu ipoteze initiale. Crearea unei liste cu ipotezele de la care s-a plecat este esentiala pentru ca unul dintre primele lucruri care ar trebui facut in cadrul intalnirilor prezentate la punctul anterior este acela de a trece in revista aceste ipoteze si a vedea daca au intervenit schimbari majore. Modificarea acestor ipoteze este un semnal ca trebuie modificate si alte aspecte din planul stabilit initial. De multe ori aceste ipoteze se bazeaza pe instinctul antreprenorului, pe parerile celor din companie sau pe informatii venite din exterior si neverificate in practica, astfel ca ele se testeaza si se valideaza doar in cadrul pietei.
  3. Stabiliti niste repere. Acestea sunt date specifice, termene limita si responsabilitati cunoscute de toti cei implicati in proces. Faceti o lista pentru fiecare activitate importanta care sa contina: numele persoanei responsabile, termenele limita si costurile aferente, iar in cazul activitatilor generatoare de venituri includeti si o estimare a veniturilor. Pe baza acestor repere veti determina daca rezultatele estimate au fost obtinute sau nu.
  4. Includeti cifre concrete. Nu puteti sa va puneti in aplicare planul si nici sa aveti o evidenta clara a progresului realizat daca nu lucrati cu cifre concrete. Acestea pot fi previziuni ale vanzarilor, cash-flow, costuri de productie, diverse cheltuieli, profit estimat, etc. Toate acestea sunt documente de planificare si nu de contabilitate de aceea trebuie folosite sabloane cat mai simple si usor de utilizat si pentru cei fara studii in domeniu. Pe langa aspectele contabile, trebuie incluse si alte unitati de masura concrete pe baza carora sa se faca evaluarea atingerii rezultatelor, in functie de specificul afacerii: numar de unitati vandute, numar de propuneri de colaborare primite, numar de click-uri, numar de vizitatori unici, numar de emailuri trimise, etc. la fel aceste cifre estimate vor fi comparate cu ele obtinute in realitate la diferite intervale de timp prestabilite.

Toate acestea trebuie scrise nu pentru a-i impresiona pe altii, ci pentru a va oferi o directia si a pastra o evidenta cat mai buna a evolutiei afacerii.

In situatia in care urmeaza sa prezentati planul de afaceri unor investitori va trebui sa concepeti un document mai amplu, plecand de la un tip de structura ca ACESTA si completandu-l pe baza unui ghid detaliat cum sunt acestea: Ghid partea I si Ghid partea a II-a.

O data parcursi pasii de mai sus, treceti la aplicarea planului.

Acum ca aveti deja un plan facut, utilizati-l ca un instrument de management menit sa va ajute sa va dezvoltati afacerea. Asigurati-va ca respectati programul de revizuire periodica a planului si ca va adaptati toate activitatile in functie de rezultatele obtinute.

Previziunea vanzarilor
Previziunea vanzarilor

Previziunea vanzarilor.xls
47.5 KiB
Details...

Un material plandeafacere.ro. Toate drepturile rezervate.

Share.

Leave A Reply