Esti un manager de proiect increzator?

0

manager-incredereManagementul de proiecte inseamna mult mai mult decat matrici ale stakeholderilor si grafice Gantt. Pentru a fi un lider de proiect de succes, trebuie sa fii mai intai un lider al oamenilor de succes. Pentru aceasta, e nevoie de abilitati dezvoltate de comunicare.

Daca inca te afli in zona de confort, atunci nu conduci suficient de repede„. Mario Andretti

Unii lideri de proiect care doresc sa avanseze in cariera lor se confrunta cu o teama fireasca de schimbare – chiar daca e vorba de o schimbare pozitiva care ii poate impinge mai departe.

Mai jos sunt 4 strategii care ii pot ajuta pe liderii de proiect sa iasa din zona de confort si sa faca mai usor distinctia intre deciziile si actiunile pozitive care pot conduce la succesul proiectului lor:

– afla de ce nu faci ceea ce ar trebui sa faci;
– fa tot ce iti sta in puteri pentru a ramane motivat si a-i motiva si pe ceilalti;
– transforma frica de schimbare intr-un imbold pentru succes;
– confrunta situatiile dificile cu intelepciune si echilibru.

Problema: temeri, presupuneri si intarzieri

Cum reactionezi la situatii dificile de management de proiect?

– atunci cand trebuie sa indrepti performanta slaba a unui membru din echipa ta?
– atunci cand afli de comportamentul neetic al unui membru din echipa ta?
– atunci cand trebuie sa il dezaprobi pe managerul tau de program?

Cei mai multi lideri de proiect neincrezatori evita abordarea acestor probleme fata in fata sau reactioneaza intr-un mod exagerat si regretand ulterior acest lucru.

Una dintre cauzele principale ale unei increderi scazute este gandirea negativa. Aceasta erodeaza in timp increderea liderului de proiect.

Gandirea negativa include:

– temerile („nu sunt foarte convins ca acest lucru este cel corect„);
– auto-critica („viziunea mea este subiectiva; nu iau in considerare toate optiunile„);
– alte prejudecati („persoana in cauza este aroganta; individul va intelege gresit decizia luata„).

E greu sa treci drept un lider de proiect increzator atunci cand exista atatea conflicte interne nerezolvate.

Ceea ce isi doresc liderii de proiect: sa fie increzatori!

Pentru a fi increzatori si eficienti, liderii de proiect trebuie mai intai sa isi rezolve conflictele interne. In acest sens, gandurile si credintele trebuie sa fie aliniate. Astfel, nu numai ca trebuie sa ia si sa comunice decizii nu tocmai usoare, ci si sa isi asume ceea ce urmeaza in urma luarii respectivelor decizii. Doar asa vorbim de incredere nezdruncinata.

Cum ajungem acolo?

Un lider de proiect increzator isi foloseste capacitatea de a-si pune singur intrebari pentru a se auto-examina si a renunta in final la toate gandurile stresante.

Nu iti poti dori incredere si atat. Increderea apare ca urmare a lasarii deoparte a fricilor si indoielilor ce pot aparea. Chiar daca nimeni altcineva nu mai aude aceste ganduri negative, ele pot avea un impact periculos asupra comportamentului tau.

Spre exemplu, sa spunem ca te indrepti catre sala de sedinte, unde vei avea o sedinta pe proiect, iar in mintea ta ai urmatorul gand: „Acest client este un speculant si va incerca sa faca presiuni asupra mea, pe tema bugetului„.

Un minut mai tarziu, vei intra in sala de conferinte, vei zambi la client, vei da mana cu el si veti incepe sa vorbiti despre proiect.

Avand in vedere perceptia ta, dinainte de a intra in sala, cat de increzator crezi ca vei parea in acea conversatie? Cum crezi ca vei reactiona la intrebarile lui? Sau cum crezi ca te vei simti daca vei ceda presiunilor sale asupra ta?

Intrebarile te vor ajuta sa investighezi si sa neutralizezi aceste ganduri interne si sentimentele cu privire la client si te vor ajuta sa iti consolidezi comportamentul extern in timpul conversatiei. In loc sa dai crezare gandurilor tale stresante, incearca sa fii curios si sa observi de unde provin. Afla daca aceste ganduri sunt adevarate si ce impact au ele asupra comportamentului si atitudinii tale.

Cand esti increzator, iti petreci cea mai mare parte din timp facand lucruri si foarte putin timp facandu-ti griji cu privire la acele actiuni. Asta nu inseamna ca nu trebuie sa gandesti decat in termeni pozitivi. Inseamna doar ca trebuie sa cauti informatii din mai multe surse, sa reflectezi asupra optiunilor pe care le ai si sa iei decizii intelepte.

Acestea sunt doar niste pasi buni de actiune, pe care i-ai putea folosi. Dar tine minte, o data ce o decizie este luata, nu mai pierde timpul pentru a-ti face griji cu privire la ea.

Sursa: project-management.learningtree.com

Share.

Leave A Reply