Locul de munca poate fi o sursa continua de stres. Echipa nu se ridica la nivelul asteptarilor, comunicarea se realizeaza cu dificultate, termenul bate la usa, utilajele/aparatele se defecteaza, aprobarea nu a fost realizata, alta intarziere a aparut din cauza ca o activitate nu a fost realizata, raportul este gresit si cate si mai cate nu se pot intampla intr-o zi normala de munca.
Stresul este ca un inamic invizibil care ne dauneaza activitatii zilnice iar acesta poate sa se prezinte sub forme diferite si cu efecte diferite asupra corpului uman. Putem stabili faptul ca stresul are doua tipuri de surse.
Sursele minore ale acestuia sunt problemele mici si sacaitoare care ne incurca si ne agita ziua. De exemplu, cum ar fi: calculatoarele ce nu functioneaza corespunzator, erori de calcul descoperite, agitatie transmisa de colegi, telefoanele ce suna fara oprire, etc. Acestea difera de la caz la caz.
Sursele majore de stres sunt cele ce sunt provocate de probleme ce pot aduce consecinte grave/radicale asupra celui ce se simte presat sau asupra proiectului la care lucreaza. In general, sursele majore de stres sunt cele care duc la sentimentul de epuizare, provoaca depresie si au ca si consecinta scaderea productivitatii muncii. Stresul provocat de locul de munca poate influenta sanatatea cat si viata individului inafara programului de lucru.
Cauzele provocatoare de stres, pot fi grupate dupa cum urmeaza:
– analiza permantenta/controlul – acest factor este cel mai strans legat de aparitia stresului. Membrii echipei de proiect pot sa se simta ca sunt constant verificati, monitorizati si pot sa resimta prin stres analiza permanenta ce se realizeaza asupra lor.
– competenta/incompetenta – teama de a se afla sub standardele cerute, teama de a esua din motive de incompetenta pe care probabil nu ar dori sa le arate, frica de greselile comise sau nesiguranta pe calitatea/precizia muncii realizate.
– intelegerea – se intampla ca unei persoane sa nu-i fie clare indatoririle pe care le are. Mai ales intr-un mediu dominat de proiecte, unde lucrurile se schimba foarte repede, neintelegerea sarcinilor/obiectivelor contribuie semnificativ la stresul individului. Prin urmare, este de dorit ca Managerul de Proiect sa disemineze catre echipa cat mai clar informatia necesara pentru a indeplini cu succes sarcinile si pentru a atinge obiectivele proiectului.
– comunicarea – tensiunea este adesea amplificata ca rezultat al comunicarii deficitare ce se realizeaza in cadrul proiectelor. Managementul Comunicarii este o zona a Managementului de Proiect, ce a fost amplu tratata de catre teoreticieni si specialisti dar incapacitatea de a transmite ideile/gandurile coerent si de a comunica corepunzator sau chiar lipsa comunicarii, sunt surse sigure de stres la locul de munca. Depasirea acestor granite este dorita iar Managerul de Proiect si/sau ceilalti factori de decizie din cadrul proiectului, trebuie sa se asigure ca informatia ajunge intreaga la destinatari si ca feedback-ul este oferit constant. Comunicare fiind necesara in ambele directii atat pe verticala cat si pe orizontala.
– ajutorul – acolo unde din varii motive, lipseste sustinerea din partea celor implicati in proiect, poate fi ingreunata rezolvarea unor probleme din cadrul proiectului si agrava nivelul de stres resimtit de individ. Implicarea noastra in cadrul proiectelor nu trebuie sa fie doar formala, acolo unde echipa reuseste sa stabileasca legaturi mai strase, poate chiar legaturi de prietenie, sentimentul de camaraderie si dorinta de a parcurge acel „extra mille” ajuta semnificativ progresul proiectului. Implicarea echipei ducand la reducerea stresului din cadrul proiectului. .
– nivelul de importanta – stresul poate sa apara si ca o cauza a nivelului de importanta perceput de individ in cadrul proiectului. Unele persoane pot considera ca nu se simt implinite sau mandre de serviciul lor – sunt sub nivelul de importanta la care ei se apreciaza. Pe langa stres, in acest caz, exista si riscul de plafonare la locul de munca. Alte persoane, pot considera ca nivelul de importanta al proiectului/muncii ce o presteaza, este mult prea mare pentru ei si exista riscul sa se prezinte cu un grad crescut de nervozitate/agitate sau sa cedeze nervos, in cazuri extreme. Este important ca fiecare dintre noi sa isi cunoasca limitele si sa fie onest cu sine legat de propriile capacitati.
Lista nu se limiteaza doar la cele amintite anterior, ele fiind sursele frecvent intalnite. In functie de specificul proiectului la care lucram, pot exista diferite surse de stres si oboseala dar a fost observat ca se pot face progrese importante acolo unde este implementat un management eficient al timpului, unde exista intalniri constante cu superiorii pentru a clarifica constructiv problemele intalnite si unde se fac eforturi pentru a depasi si celelate dintre bariere anterior amintite.
„Nu stresul este cel care ne omoara ci felul in care reactionam la el.” – Hans Selye.