Structura generala a planurilor de afacere

2

Nu exista o structura fixa a planului de afaceri, aceasta poate varia in functie de cerintele informationale carora trebuie sa le raspunda planul de afaceri – de exemplu, in functie de:

  • destinatarul final: proprietarii afacerii sau investitorii potentiali;
  • vechimea firmei: planul de afaceri pentru o firma noua va fi diferit de cel pentru un proiect al unei firme existente; 
  • specificul activitatii firmei; 
  • amploarea proiectului de afaceri. 

Exista insa elemente de baza care se regasesc in majoritatea planurilor de afaceri:

Rezumat: o trecere in revista a celor mai importante aspecte ale afacerii. Desi este prezentat primul, aceasta este sectiune care se scrie ultima. Ofera o imagine de ansamblu a afacerii si trebuie sa prezinte cateva elemente cheie.

Descrierea companiei: viziune, misiune, valori, scurta descriere a industriei in care activeaza, istoricul companiei, aspecte de ordin legal.

Produse & Servicii: descriere, caracteristici, beneficii, aspecte de cercetare dezvoltare, preturi, productie, livrare, brevete, etc.

Marketing & Vanzari: definirea pietei, profilul consumatorului, segmentarea pietei, analiza SWOT si analiza a competitivitatii, aspecte privind strategiile de promovare si vanzari, pozitionarea.

Strategie si implementare: politica de resurse umane, furnizori, parteneriate strategice, aspecte legale, managementul riscului, locatie, facilitati, asigurari necesare, termene limita, responsabili pe fiecare activitate. Aceasta parte trebuie sa fie cat mai exacta, sa includa date certe, responsabilitati, bugete. Obiectivele sa fie SMART si sa permita evaluarea pe parcurs a rezultatelor obtinute.

Management: descrierea pozitiilor cheie, descrierea responsabilitatilor, descrierea echipei de management, organigrama, planul de recrutare si instruire, consultanti externi (daca este cazul).

Financiar: costuri start-up, necesar de finantare, surse potentiale de finantare, profit & pierdere, cash flow, balante, indicatori de performanta, datorii si planificarea platii acestora, analize cost-beneficiu, analiza pragului de rentabilitate, previziuni ale vanzarilor.

Nu exista o regula generala in ceea ce priveste ordinea in care trebuie scrise aceste capitole, cu exceptia rezumatului care, desi este prima piesa a planului de afaceri este documentul care se realizeaza ultimul.

Recomandarea noastra ar fi sa incepeti cu partea cu care sunteti mai familiarizati, in felul acesta va vor veni mult mai usor ideile pentru celelalte sectiuni.

O structura mai detaliata a planului de afaceri gasiti AICI.

Materiale aditionale

Materialele aditionale ofera informatii si analize mai detaliate atunci cand planul de afaceri este necesar pentru obtinerea unor finantari fie din partea unor banci fie din partea unor investitori. De multe ori aceste materiale aditionale sunt listate expres de catre finantatori. Avantajul acestor materiale aditionale este acela ca acestea sunt parte integranta din planul de afaceri si astfel un document de 10-15 pagini poate ajunge pana la 25 de pagini.

Mai jos aveti o descriere scurta pentru cateva dintre materialele aditionale care pot fi incluse in planul de afacere:

  • Analiza SWOT: adaugarea analizei SWOT care contine Punctele tari, Punctele Slabe, Oportunitatile si Amenintarile indica potentialilor investitori faptul ca intelegeti mediul competitiv in care activeaza compania si ca afacerea dumneavoastra poate face fata cu succes acestuia.
  • Cele cinci forte ale lui Porter: modelul celor Cinci forte ale lui Porter este un instrument clasic de planificare a afacerilor utilizat de companii pentru a evalua factorii cheie care influenteaza mediul de afaceri. Acesta analiza se poate dovedi extrem de utila in special in cazul start-up-urilor sau pentru companiile care intentioneaza sa intre pe o piata noua.
  • Glosar de termeni: glosarul de termeni este necesar daca planul de afaceri contine multi termeni tehnici sau un jargon specific industriei in care activeaza compania. Pentru a stabili daca acest document aditional este necesar, trebuie sa aflati care este nivelul de cunostinte al potentialilor investitori in ceea ce priveste industria in care activeaza compania dumneavoastra.
  • Elemente de editare: acestea sunt elemente grafice si de editare care pot creste lizibilitatea si calitatea prezentarii planului de afacere. Acestea includ: pagina de titlu cu logo si detaliile companiei, cuprins, grafice, diagrame, tabele.

Pentru sustinerea informatiilor furnizate pe parcursul planului de afacere si pentru a aduce valoare adaugata acestuia, este recomandabil ca acesta sa fie insotit de o serie de anexe. Acestea nu sunt parte integranta din planul de afaceri, astfel ca un plan de afaceri de 15 pagini va avea 15 pagini plus coperta, cuprins si anexe.

Ce anexe trebuie sa contina planul de afaceri?

  • Previziuni financiare: 3-5 ani
  • Previziuni de cash-flow
  • Previziuni ale vanzarilor
  • Contracte sau antecontracte incheiate cu clienti
  • Alte documente legale
  • Studii de piata
  • Cv-uri ale echipei manageriale
  • Testimoniale din partea clientilor
  • Fotografii si harti cu locatia firmei
  • Liste cu distribuitori/furnizori
  • Articole de presa
  • Materiale promotionale si brosuri
  • Lista de echipamente

O data ce aveti o imagine generala asupra structurii planului de afacere, puteti incepe cercetarea si adunarea materialelor care vor sta la baza scrierii acestuia.

Retineti ca un plan de afacere nu trebuie sa fie extrem de lung, un material foarte complex poate parea plin de date redundate si ii poate obosi pe cei care il vor citi. Asigurati-va ca oferiti destul de multe informatii cat sa ii convingeti pe cei care va evalueaza planul de afaceri ca merita sa investeasca in compania dumneavoastra.

Mai multe informatii cu privire la etapele anterioare realizarii planului de afacere gasiti AICI.

Speram ca acest material v-a fost util si va dorim mult succes in scrierea planului de afacere!

Costuri START-UP
Costuri START-UP

Costuri start-up.xls
53.0 KiB
Details...


Indicatori performanta
Indicatori performanta

Indicatori-performanta.xlsx
21.0 KiB
Details...

Prag de rentabilitate
Prag de rentabilitate

Prag de rentabilitate.xls
39.0 KiB
Details...

Previziunea vanzarilor
Previziunea vanzarilor

Previziunea vanzarilor.xls
47.5 KiB
Details...

Un material plandeafacere.ro. Toate drepturile rezervate.

Share.

Leave A Reply