Etapele anterioare realizarii planului de afacere

1

Scrierea unui plan de afacere poate fi o sarcina coplesitoare si din cauza aceasta antreprenorii intampina probleme majore atunci cand trebuie sa decida cand si cum incep realizarea planului de afacere.

In acelasi timp, scrierea planului de afacere fara o cercetare anterioara si fara parcurgerea etapelor preliminare, poate duce la un rezultat cvasi-inutil din perspectiva utilitatii sale practice.

Realizarea planului de afaceri trebuie sa parcurga urmatoarele etape premergatoare:

1. Stabilirea audientei si a tipului de finantare
Atunci cand incepeti sa va scrieti planul de afacere trebuie sa stiti foarte clar cine il va citi: este pentru uzul intern al companiei sau il va citi un potential finantator? Scopul final al planului de afacere este cel care determina structura, continutul si lungimea acestuia.

Intentionati sa aplicati pentru un credit la o institutie bancara? In cazul acesta, trebuie sa stiti ca unele institutii financiare au propriul model de plan de afacere agreat in timp ce altele nu au nici un fel de structura standard. Un astfel de plan de afacere are in medie 15-20 de pagini si pune un accent foarte mare pe managementul riscului si pe previziunile financiare. Pentru o mai buna acoperire a acestor aspecte va recomandam sa utilizati urmatoarele instrumente utile: Matricea de Analiza a Riscurilor, Indicatori de performanta, Fluxul de Numerar, Prag de rentabilitate In cazul creditelor trebuie sa studiati care institutii bancare ofera finantare pentru Start-up-uri si care vizeaza doar dezvoltarea unor afaceri deja existente.

In cazul in care doriti sa alegeti varianta unui investitor privat – Business Angel, trebuie sa va interesati pe ce anume pune accent respectivul investitor cand evalueaza oportunitatile de afaceri, pentru a pune accent pe acestea in planul de afacere. Un exercitiu foarte util ar fi sa urmariti emisiunea Arena Leilor difuzata pe programul TVR2 sau sa participati la diferite conferinte si evenimente la care participa si potentialii dumneavoastra investitori.

Ce trebuie sa retineti este ca investitorii si creditorii urmaresc, in primul rand sa isi vada banii folositi pentru implementarea cu succes a modelului de afaceri si atingerea rezultatelor promise, in speta, profitabilitatea. De aceea, este extrem de important cum prezentati aspectele financiare si operationale ale afacerii.

In aceasta etapa va puteti usura semnificativ munca utilizand o aplicatie Excel pentru planuri de afaceri, un soft creat special pentru antreprenori si pentru care nu aveti nevoie de cunostinte de contabilitate extinse pentru a putea profita de avantajele lui.

Daca varianta de finantare aleasa de dumneavastra este un fond nerambursabil, atunci trebuie sa analizati ce tipuri de finantare sunt active si se pliaza pe ideea dumneavoastra de afacere, care este modelul de plan de afacere acceptat de finantator si sa studiati Ghidul solicitantului pentru a vedea care sunt indicatorii de performanta ceruti si criteriile de evaluare.

Pentru mai multe informatii privind liniile de finantare active, accesati www.Finantare.ro.

2. Stabilirea structurii planului de afacere
Structura planului de afacere este ce-al de-al doilea element, ca importanta, o data ce ati stabilit care este audienta careia va adresati. Stabilirea structurii planului si a capitolelor care urmeaza sa fie dezvoltate trebuie sa se faca inainte de a incepe cercetarea si scrierea planului de afacere.

[buton_apeleaza_consultant]

3. Realizarea cercetarii si colectarea informatiilor
O data ce ati luat decizia cu privire la oportunitatile de finantare existente pentru afacerea dumneavoastra, este timpul sa treceti la cercetare. Ca sa puteti realiza un plan de afaceri viabil trebuie sa stiti cat mai multe lucruri despre activitatea pe care va pregatiti sa o incepeti, despre conditiile in care aceasta se va desfasura si despre piata in care va activa.

Cercetarea in vederea intocmirii planului de afacere vizeaza urmatoarele aspecte:

  • Afacerea: Sa determinati cu claritate ce faceti sau ce doriti sa faceti si cum se va realiza acest lucru prin management, organizare, flux de productie, utilizarea corespunzatoare a resurselor. Sa cunoasteti cat mai bine industria si tendintele ei, in asa fel incat atunci cand veti trece la partea de discutii si interviuri cu experti din aria de interes sau cu alti antreprenori sa aratati ca aveti cunostinte aprofundate despre domeniu.
  • Piata: Care sunt caracteristicile pietei in care va veti desfasura activitatea, caror clienti va veti adresa, unde sunt acestia, ce doresc ei, care este comportamentul lor de cumparare, care sunt concurentii dumneavoastra etc.
  • Finantele: Puteti sa satisfaceti cerintele clientilor potentiali si sa obtineti un profit? Care este marja de profit in domeniu? Care sunt costurile implicate?

Sursele principale de date si informatii sunt:

  • Experientele anterioare ale antreprenorului: cunostintele dobandite in calitate de angajat, observatiile facute in calitate de client etc.
  • Informatii din diverse surse publice: presa de specialitate, Internet, rapoartele de activitate ale unor companii din domeniu, informatii statistice, rapoarte ale unor companii de cercetare a pietei, etc. Acestea va vor oferi o imagine cat mai clara asupra industriei in care urmeaza sa activati, evolutiei pietei, profilului consumatorilor.
  • Cercetare primara prin intermediul unor interviuri cu clienti/potentiali clienti, furnizori, competitori si experti din zona de interes. Incepeti cercetarea primara atunci cand aveti destul de multe informatii adunate din surse publice pentru a avea o baza de discutii comuna cu interlocutorii dumneavoastra. Acest tip de cercetare va asigura o intregire a imaginii reale din spatele informatiilor publice, la care are acces oricine.

4. Organizarea informatiilor
Nu este suficient sa adunati cat mai multe date si informatii despre afacerea pe care intentionati sa o dezvoltati. Diferenta este facuta prin modul in care organizati, filtrati, analizati si exploatati in mod efectiv aceste informatii.
Cea mai buna modalitate de a colecta si organiza informatiile obtinute in urma cercetarii este de a crea fisiere separate pentru fiecare sectiune din plan. In aceasta etapa este foarte important sa faceti totul in mod sistematic, deoarece asta va va usura in mod semnificativ munca cand veti incepe sa va puneti pe hartie planul de afacere.
In plus, multe dintre informatiile colectate vor trebui prezentate ca Anexe ale planului si este important sa stiti unde le gasiti in forma corecta.

O data ce ati trecut de aceste etape, puteti incepe sa va scrieti planul de afacere intr-un mod constient, informat si organizat.

Mult succes!

Un material plandeafacere.ro. Toate drepturile rezervate.

Indicatori performanta
Indicatori performanta

Indicatori-performanta.xlsx
21.0 KiB
Detalii...
Prag de rentabilitate
Prag de rentabilitate

Prag de rentabilitate.xls
39.0 KiB
Detalii...
Matricea de analiza a riscurilor
Matricea de analiza a riscurilor

Matrice-de-analiza-a-riscurilor.xlsx
21.3 KiB
Detalii...
Share.

Leave A Reply

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.