Intocmirea planului de afaceri este poate cel mai important pas in construirea unei afaceri de succes. Planul de afaceri este o sintagma care nu trebuie sa lipseasca din vocabularul unui antreprenor de succes.
Planul de afaceri insumeaza idei si viziuni despre justificari, previziuni, statistici, care compara stadiul actual al afacerii cu cel din urmatorii trei, cinci ani, stadiul dorit cel putin. Un plan de succes trebuie sa faca parte din tot ceea ce intreprinde antreprenorul, si nu va inceta sa fie prezent in mintea sa.
Simplitatea. Simplitatea este una dintre cele mai importante atribute ale unui plan de afaceri de succes. Fie ca este vorba de o afacere de tip familial, fie una la scara mai mare, obiectivul trebuie sa fie bine plasat ca tinta. Nevoile firmei trebuie sa fie la scara potrivita in planul de afaceri ce urmeaza a fi intocmit. Intreprinzatorul trebuie sa cunoasca foarte bine piata pe care urmeaza sa patrunda, sa inteleaga nevoile de capital necesare, bugetul, cash-flow-ul, dar mai ales sa prevada in linii mari parcursul afacerii de la punctul de pornire pana la cel dorit.
Un intreprinzator la scara micro, va dori sa extinda clientela, si va avea un plan conform acestui obiectiv care urmareste promovare, crearea unui site spre exemplu, sau crearea de relatii profesionale. Planul se adapteaza confrom tuturor acestor cerinte.
O data ce ideea este pusa pe hartie si obiectivele sunt bine conturate impreuna cu echipa manageriala, trebuie avuta in vedere fezabilitatea afacerii. In final, planul de afaceri este menit sa atraga investitorii de la prima privire aruncata planului de pe birou.
Un plan de afaceri profesionist are nevoie de timp si bani in cazul in care intreprinzatorul nu are cunostintele necesare si nici experienta pentru a-l crea. Un semnal de alarma pentru un plan de afaceri nereusit este ca dupa cateva randuri, pentru un investitor oarecare, nu este clara ideea de baza a afacerii si cu ce se deosebeste de altele.
Dupa aceasta nota explicativa a afacerii urmeaza un sumar de cateva pagini care sa descrie compania, scopul afacerii, cum va realiza profit, si cum va atrage clientela produsul sau serviciul respectiv, si de ce suma este nevoie pentru a porni afacerea.
Studiul de piata este foarte important si se va referi la piata tinta al acelui produs sau serviciu. Oportunitatea de piata care trebuie exploatata, poate fi atat un produs nou lansat, sau un serviciu deja existent dar care se bazeaza pe diferite oportunitati care nu sunt explorate in prezent.
Studiul trebuie sa analizeze nevoile potentialilor clienti, si sa raspunda la intrebari ca marimea pietei tinta, cat de repede va creste segmentul de piata, analiza SWOT, amenintari, oportunitatile afacerii, subliniind totodata valoarea propunerii de afacere. Toate aceste date trebuie sa se bazeze pe date si surse de incredere nu pe presupuneri.
Chiar daca antreprenorul este convins de unicitatea ideii sale, nu trebuie sa cada prada acestui gand si sa analizeze cine reprezinta competitia, ce oferta detin acestia, care le este cota de piata, ce vor alege consumatorii, barierele in calea penetrarii pietei.
Un aspect important al unui plan de afaceri este acela al echipei. Trebuie realizat un profil al echipei, pregatirea, experienta, abilitatile, reusitele acestora. Personalul, si mai ales cel managerial trebuie sa fie bine pregatit, capabil sa prevada anumite probleme, sa le solutioneze rapid.
[buton_vrei_plan]
Daca potentialii investitori au ajuns sa citeasca pana in acest punct, insemna ca ceva le-a atras atentia si este momentul sa fie „dati pe spate” cu detalii bine puse la punct ale afacerii. Detalii care sunt legate de venituri si cheltuieli. Vanzari estimate, promovare, licente, servicii, dar si costurile fixe ale firmei, salariile, chirii, bunuri mobile, mentenanta. O lista estimativa a acestora cu tot cu justificare pentru fiecare element, care include si principalii furnizori si distribuitori este de importanta majora.
Dupa toate acestea, o intrebare ramane in mintea investitorului, cat profit va aduce aceasta afacere? Si poate cel mai important, cand va incepe firma sa produca profit, dupa care an de la infiintare? De aceea, o prognoza pentru urmatorii trei ani al contului de profit si pierdere, balanta, cash-flow, sunt foarte importante. Este pana la urma o analiza care arata prin ce venituri se vor acoperi investitiile initiale. Pentru firmele aflate la inceput de drum, cash-flow-ul care compara veniturile cu cheltuielile este esential.
Un plan de afaceri de succes este cel care accepta schimbarile. Nu poate fi scris o singura data pentru totdeauna, trebuie constant imbunatatit. Acest aspect este important deoarece piata se afla in continua evolutie si schimbare si firma se poate lovi de diferite probleme neasteptate sau dimpotriva, aspecte benefice care schimba parametrii afacerii. O data inceput procesul, un antreprenor trebuie sa isi puna constant intrebari referitoare la evolutia afacerii si sa analizeze datele detinute.
Un material PlandeAfacere.ro. Toate drepturile rezervate.
2 comentarii
Chiar daca puneti accent pe simplitate si organizarea informatiei, trebuie sa acordati atentie si detaliilor. 🙂
Salut caut o firma/persoana sa ma consilieze in a elabora un busibess plan in limba engleza. Eu sunt de profesie inginer agronom si am o oportunitate de a atrage niste fonduri/imprumuturi dar mi se cere un plan de afaceri bine elaborat iar expertiza mea nu acopera prea bine acest sector.
Astept raspuns multumesc.