Cum sa iti faci bugetul in 5 pasi simpli

1

dollarpuzzle

Realizarea bugetului de venituri si cheltuieli nu este cea mai atractiva parte din activitatea unui antreprenor, dar este vitala pentru orice afacere sanatoasa.

Inainte de a porni la drum, este esential sa ai in vedere ca pentru a crea un buget realist este important sa ai informatii cat mai clare si cat mai detaliate, pentru ca rolul bugetului este acela de a te ajuta sa intelegi de cat de multi bani dispui, ce cheltuieli ai si de ce venituri suplimentare ai nevoie pentru a-ti atinge obiectivele afacerii.

In plus bugetul iti ofera informatii realiste cu privire la urmatoarele aspecte:

  • Banii necesari pentru materii prime/ salarii;
  • In cazul unei afaceri aflate la inceput, costurile de start-up;
  • Costurile operationale;
  • Veniturile necesare mentinerii afacerii pe linia de plutire;
  • Estimari realiste cu privire la profitul asteptat

O data facut bugetul, poti utiliza informatiile obtinute pentru a-ti ajusta planul de afaceri sau asteptarile financiare.

Mai jos sunt prezentate succint etapele de realizare a bugetului:

1. Stabileste-ti un target pentru vanzari si profit. In cazul unui start-up, incepe prin a estima care este profitul pe care ti-l doresti pentru urmatorul an. Daca afacerea deja este functionala, foloseste ca reper situatiile financiare anterioare si stabileste-ti tintele de vanzari si profit in functie de acestea. Motivul pentru care trebuie sa incepi cu estimarea vanzarilor/profitului este acela ca pe baza acestei informatii iti vei estima ulterior costurile si cheltuielile. Ia in calcul orice factor care iti poate afecta vanzarile, cum ar fi situatia economica precara sau scaderea volumului in cazul unor clienti mari, etc.

2. Aduna toate situatiile financiare de care dispui. Aici pot fi incluse extrase bancare, facturi recente, oferte de la furnizori, orice alte rapoarte care iti ofera informatii cu privire la sursele de venit si cheltuielile realizate. Daca ai o afacere la domiciliu, aici poti include inclusiv parte din cheltuielile casei sau cheltuielile tale personale. Pe baza acestora iti vei stabili ulterior cheltuielile operationale. Cel mai important aspect in aceasta etapa este sa obtii o medie lunara a veniturilor si cheltuielilor, asa ca orice informatie este pretioasa.

3. Fa o estimare a veniturilor. Daca ai o afacere la domiciliu, dar ai si un serviciu stabil, ia in calcul atat venitul salarial cat si cel produs de afacere. Si in aceasta etapa te vei baza pe situatiile financiare de care dispui, de aceea este important sa fii foarte riguros in pastrarea evidentelor contabile ale afacerii. Ia fiecare produs in parte si fa o estimare a vanzarilor: daca afacerea are deja o istorie poti utiliza rapoarte privind vanzarile din perioada anterioara si sa le ajustezi tinand cont de noile conjuncturi pozitive sau negative, daca e vorba despre un start-up, vezi care este minimul de care ai nevoie pentru a face fata cheltuielilor. Poti de asemenea realiza o varianta optimista si o varianta pesimista a vanzarilor.

tabel1

4. Calculeaza-ti cheltuielile operationale. Si in acest caz, estimarea cheltuielilor se va face pe baza documentelor financiare adunate anterior. In cazul unui start-up, va trebui sa fii foarte creativ si sa faci o cercetare cu privire la costurile aferente activitatii pe care urmeaza sa o desfasori ca sa te asiguri ca ai inclus toate cheltuielile care pot aparea, de exemplu, poti utiliza ofertele primite de la furnizori pentru materii prime si materiale. Imparte cheltuielile in doua categorii: costuri fixe si costuri variabile. Costurile fixe sunt cele care raman relativ la fel pe parcursul lunilor, indiferent de volumul productiei cum ar fi chiria, costurile cu leasingul, abonamentul la Internet, etc. Costurile variabile sunt dependente de volumul activitatii, asa ca vor fi diferite de la o luna la alta. Aceste costuri sunt importante, ele fiind cele asupra carora se pot opera ajustari atunci cand este cazul.

tabel2

5. Imparte bugetul anual pe trimestre sau pe luni si monitorizeaza-ti progresul pentru a detecta eventualele probleme si a face ajustari pe parcurs. Daca rezultatul final iti indica faptul ca veniturile sunt mai mari decat cheltuielile, ai inceput cu dreptul. In celalalt caz, va trebui sa tii o evidenta mai stricta a cheltuielilor pentru a vedea unde mai poti opera modificari pentru a le reduce

Daca utilizezi o aplicatie simpla aceasta iti va genera automat toate rapoartele financiare de care ai nevoie, pe baza informatiilor introduse de tine, avand astfel posibilitatea de a vedea in orice moment care este situatia reala. Acest soft a fost creat special pentru antreprenori si nu ai nevoie de cunostinte de contabilitate extinse pentru a putea profita de avantajele lui.

Gandeste-te la buget ca la un instrument practic si util – un program financiara scris care te ajuta sa planifici, sa prioritizezi, sa aloci fonduri si sa evaluezi daca previziunile tale initiale au fost indeplinite. In plus, pe baza lui poti lua decizii avizate pentru a-ti creste afacerea.

Mult succes!

Un material plandeafacere.ro. Toate drepturile rezervate.

[buton_apeleaza_consultant]
Share.

Un comentariu

Leave A Reply

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.