Nimic nu este mai puternic decat o idee careia i-a venit timpul.
Victor Hugo.
Inainte de a porni la drum in afaceri este nevoie sa faceti o evaluare a ideii dumneavoastra de afaceri pentru a vedea daca exista si o oportunitate de afacere. Astfel, trebuie sa evaluati daca ideea dumneavoastra vine sa acopere o nevoie reala, daca piata este pregatita pentru ea si daca va va asigura un profit rezonabil, direct proportional cu riscurile asumate.
Un instrument util care va va ajuta sa va evaluati ideea de afaceri este modelul RAMP. Acronimul RAMP vine de la:
- Return – Randamentul investitiei
- Advantage – Avantajul competitiv
- Market – Piata
- Potential – Potentialul afacerii
Fiecare din cele patru elemente este analizat prin intermediul unor intrebari cheie, incluse in tabelul de mai jos.
R – Return (Randamentul investitiei) | A – Advantage (Avantajul competitiv) |
Profitul Este ideea de afaceri profitabila? Veniturile vor depasi cheltuielile? |
Structura costurilor Care este oferta furnizorilor? Cat va costa fiecare element pentru a fi achizitionat sau produs? Un instrument util pentru realizarea acestei activitati este Matricea de analiza comparativa a furnizorilor |
Strategia de exit Aveti o strategie de exit? Intentionati sa vindeti compania sau sa o listati la bursa? |
Barierele de intrare pe piata Exista o competitie crescuta? Exista reglementari specifice? Sunt necesare anumite patente si brevete? Este nevoie de un capital initial mare? Cu cat sunt mai multe bariere la intrarea pe piata cu atat mai dificil va fi accesul dumneavoastra si sansele de succes. Printre instrumentele utile care va pot fi de ajutor in acesta etapa a analizei se numara template-urile: Analiza competitivitatii, Matricea de analiza comparativa a concurentilor, Analiza STEP si Analiza SWOT. |
Timpul pana la atingerea pragului de rentabilitate In cat timp va deveni fluxul de numerar pozitiv? In cat timp va ajunge compania sa aiba un venit net multumitor? Pentru realizarea acestor calcule va recomandam sa utilizati template-urile Pragul de rentabilitate si Fluxul de numerar. |
Drepturi de proprietate intelectuala Detineti astfel de drepturi de proprietate intelectuala (brevete, patente, licente exclusive) care sa va ofere un avantaj competitiv in fata potentialilor concurenti? |
Necesarul de investitie De cati bani aveti nevoie pentru a pune afacerea pe picioare? Este nevoie de 10.000 €, 100.000 € sau 1.000.000 €? Pentru realizarea acestor calcule va recomandam sa utilizati template-ul Costuri Start-up. |
Canalele de distributie Cum va veti vinde produsul/serviciul? Il veti vinde direct catre consumatori sau prin intermediul furnizorilor, il veti vinde en-gross sau en-detail? Dezvoltarea unui sistem de distributie unic poate reprezenta un avantaj competitiv important. |
M – Market (Piata) | P- Potential (Potentialul afacerii) |
Nevoia Exista o nevoie reala pe piata care poate fi acoperita prin intermediul produsului/serviciului oferit de dumneavoastra? Indiferent cat de interesanta pare ideea, asigurati-va ca exista o problema sau o nevoie reala la care produsul/serviciul dumneavoastra ofera o solutie. |
Riscuri vs. Recompense Riscuri vs. Recompense Cat de riscanta este oportunitatea de afacere? Riscul asumat va fi direct proportional cu beneficiile obtinute? Un instrument util in analiza acestor aspecte este template-ul Matricea de analiza a riscurilor. |
Piata tinta Cine sunt cumparatorii? Cine sunt utilizatorii? Care sunt caracteristicile demografice ale grupului tinta? Un instrument util pentru realizarea segmentarii pietei este template-ul: Criterii de segmentare clienti. |
Riscuri vs. Recompense Echipa pe care o aveti este potrivita pentru afacerea pe care doriti sa o desfasurati? Dumneavoastra sau cineva din echipa dumneavoastra detine expertiza specifica pe domeniul de activitate in cauza? |
Pretul Care va fi pretul standard de vanzare? Pretul practicat va va asigura un profit rezonabil? Cum este pretul prodului/serviciului dumneavoastra in raport cu cel al concurentei? |
Sincronizarea Este piata pregatita pentru produsul/serviciul dumneavoastra? S-ar putea sa aveti o idee geniala, dar daca nu gasiti clienti pentru ea, nu veti reusi sa transformati afacerea intr-o activitate de succes. |
Obiectivele afacerii vs. Obiectivele echipei Conceptul de baza al afacerii se potriveste cu obiectivele dumneavoastra personale sau cu ale echipei cu care veti porni la drum? Este important sa existe acesta potrivire, avand in vedere ca perioada de inceput a unei afaceri cere extrem de mult timp, munca si implicare pentru a transforma oportunitate intr-un succes. |
Speram ca acest material v-a fost util si va dorim sa aveti idei briliante care sa sa transforme in afaceri de succes!
Pentru inspiratie, vizitati si sectiunea Idei de afaceri!
Un material PlandeAfacere.ro. Toate drepturile rezervate.