Model plan de afaceri pentru distributia de lapte proaspat sau pasteurizat

0

Sinteza planului de afaceri

Afacerea va consta in distributia de lapte proaspat sau pasteurizat in sistem door-to-door in orasul Alba-Iulia, pe baza unui abonament flexibil si prin comenzi ad-hoc on-line sau telefonice.

Laptele va fi distribuit in recipiente de 1 sau 2 litri, in principiu dimineata, intr-un interval orar convenit cu clientul.

Laptele este un aliment de baza, achizitionat frecvent, solicitat in principal de familii cu copii care dispun de putin timp pentru cumparaturi. Serviciul nostru de furnizare door to door a laptelui vine in intampinarea acestei categorii de consumatori dar raspunde totodata si unui model de consum mai vechi in Romania si destul de dezvoltat in tarile occidentale. In prezent se remarca un model de distributie personalizata a laptelui de catre producatori individuali din satele apropiate Municipiului Alba-Iulia, dar care datorita nestandardizarii si lipsei de igiena prezinta riscuri ridicate la consumator.

Livrarea de lapte la domiciliu este un model deja consacrat in spatiul occidental. Pe piata romaneasca, nisa este exploatata intr-o masura redusa si intr-o forma nestandardizata: mici producatori individuali care distribuie un produs ce nu ofera garantii asupra calitatii, nu respecta normele sanitare de depozitare, transport si ambalare.

Avantajul distributiei door-to-door asigura insa o economie de timp importanta pentru consumator.

Descrierea afacerii

Conceptul porneste de la potentialul de crestere al consumului de lapte in urmatorii ani, de la felul in care sunt structurate optiunile consumatorilor din spatiul urban si urmareste sa standardizeze un model de consum deja existent. Fiind un produs cumparat frecvent dar perisabil, livrarea la domiciliu a laptelui pasteurizat confera clientului un produs ce respecta standardele de calitate si de securitate alimentara (la fel ca laptele achizitionat de la supermarket-uri sau de la magazinele alimentare de proximitate) asigurandu-se in acelasi timp economia de timp pe care o presupune sistemul door-to-door. Contractul de furnizare cu o unitate procesatoare accesibila si de mici dimensiuni si reducerea lantului de distributie asigura nu doar un produs proaspat, ci si costuri de operare minime si un pret unitar final comparabil cu cel practicat de supermarket-uri sau de magazinele alimentare.

Gradual si in functie de cerere, conceptul de distributie door-to-door poate fi dezvoltat pentru a include in oferta si alte produse lactate (iaurt, sana, lapte batut etc) sau alimente de baza pentru micul dejun, cum ar fi produsele de panificatie si patiserie proaspete (paine pe vatra, croissante, cornuri etc).

Analiza de risc

Puncte tari 

Puncte slabe 

  • Existenta unei nise ne-exploatate
  • Posibilitatea de crestere prin extinderea in teritoriu si diversificarea ofertei deproduse
  • Lantul distributiei diminuat
  • Mijloace de marketare ieftine si la indemana
  • Piata consumului de lapte in crestere
  • Posibilitatea ca ideea sa fie copiata
  • Reticenta initiala a unor consumatori fata de ideea de a nu controlacumpararea laptelui
  • Posibile intarzieri in livrare, datorate conditiilor de trafic

Oportunitati 

Amenintari 

  • Cresterea constanta a populatiei orasului Alba-Iulia si a regiunilor
  • rezidentiale
  • Cresterea numarului de familii cu copii din zonele rezidentiale
  • Cresterea veniturilor populatiei
  • Revigorarea demografica a orasului Alba-Iulia
  • Criza economica care poate duce la o eventuala diminuare a cererii
  • Diversificarea continua a metodelor de distribuite la marii producatori

 

 Factori de risc interni

La nivelul firmei principalii factori de risc sunt legati de capacitatea firmei de a furniza in conditii de calitate si promptitudine lapte proaspat intr-un interval orar limitat.

Acest sistem va necesita o abordare amanuntita a graficului de distributie, a traseului optim respectiv maximizarea capacitatii de distributie pe unitatea de timp.

Factori de risc externi

Mediul macroeconomic poate avea un impact asupra afacerii prin scaderea dramatica a puterii de cumparare, generata de o eventuala criza economica severa. De asemnea legislatia poate avea un impact semnificativ prin aparitia unor norme care sa limiteze sau sa interzica acest tip de distributie. Nu in ultimul rand, un factor de risc extern il pot reprezenta furnizorii, prin nerespectarea standardelor de calitate stabilite prin contract.

Definirea pietei

Aria geografica de acoperire a serviciului va fi orasul Alba -Iulia.

Serviciul de distributie a laptelui va fi furnizat mai intai pe zone restranse la nivelul unui cartier sau maxim doua cartiere limitrofe, in ideea dezvoltarii echilibrate si sustenabile a afacerii. Se va urmarii maximizarea potentialul unei zone clar definite inainte de a se trece la dezvoltarea unei zone noi.

Clienti potentiali

Serviciul se adreseaza in principiu persoanelor care consuma lapte in mod frecvent, din urmatoarele categorii:

  • Persoanelor active profesional, cu timp limitat pentru cumparaturi;
  • Familiilor cu copii;
  • Consumatorilor care sunt dispusi/isi permit sa plateasca un pret mai mare decat cel practicat de micii producatori-distribuitori;
  • Locuitorilor unor zone rezidentiale recent construite, pentru care aprovizionarea cu lapte presupune in mod obligatoriu deplasarea la supermarket.

[buton_vrei_plan]

Analiza stadiului actual al pietei – nevoi si tendinte

In Romania, consumul anual de lapte pe cap de locuitor este inca redus in comparatie cu restul tarilor europene, dar tendinta generala a ultimilor ani releva o piata in continua crestere.1 Rezultatele unui studiu al preferintelor de consum / cumparare privind produsele lactate (cercetare pe esantion reprezentativ pentru mediul urban, adulti, realizata in colaborare cu Gallup Romania) arata ca 84% din respondenti consuma lapte cel putin o data pe saptamana. 2 Frecventa medie de consum in randul acestora este de 3,8 ori pe saptamana. Daca pana in urma cu cinci – sase ani, laptele de consum al orasenilor provenea, in mare parte, de la taranii care-l vindeau in piete, „ambalat” in PET-uri refolosite, in prezent, locuitorii din mediul urban prefera varianta procesata, adica laptele pasteurizat.

Principalii concurenti

Afacerea „Laptarul Vesel” va reprezenta o noutate pe piata orasului Alba-Iulia din perspectiva modelului de afaceri. Cu exceptia micilor producatori care distribuie o cantitate limitata si in conditiile deja amintite, pe aceasta nisa nu exista distribuitori formali.

Principala concurenta este data de modelul dominant de achizitie, reprezentat de supermarket-uri si de magazinele alimentare de proximitate.

Avantajele fata de concurenta

  • Livrarea acasa in conditiile convenite cu consumatorul, la un pret comparabil cu cel oferit de celelalte magazine;
  • Fiind ridicat de la furnizor cu cateva ore inainte de livrarea la domiciliu, laptele este intotdeauna proaspat;
  • Flexibilitate in ceea ce priveste achitarea contravalorii serviciului (in functie de abonament, se poate plati saptamanal sau lunar).

Descrierea produsului si a serviciului

Produsul livrat va fi lapte proaspat sau pasteurizat cu provenienta verificata si certificata, din proximitatea Orasului Cluj Napoca.

Serviciul va consta in livrarea de lapte pasteurizat la domiciliu, in conditii de securitate alimentara, pe baza unui abonament flexibil.

Tehnologia/logistica necesare

  • Laptele va fi furnizat si ambalat de un producator certificat.
  • Pentru preluarea, procesarea comenzilor si stabilirea graficului si traseului de livrare este nevoie de un birou/centru de operare.
  • Pentru procesul de distributie este nevoie de un autoturism frigorific de dimensiuni mici (inchiriat sau achizitionat in leasing).
  • Un web-site care sa prezinte oferta si care sa inregistreze comenzile on-line.
  • Ambalaje

Planul de marketing

Pornind de la constatarea ca piata consumului de lapte este in continua crestere, ne propunem sa revigoram un model de distributie prin oferirea unui produs de calitate, printr-o prezentare de exceptie (de la design-ul ambalajului, pana la cel al masinii cu care se face livrarea sau uniforma „laptarului” distribuitor) si prin promptitudine.

Deoarece serviciul oferit presupune livrarea la domiciliu a unui produs ce respecta standardele calitative si sanitare, este un serviciu inovativ dar a carui necesitate trebuie constientizata si cultivata. „Laptarul Vesel” se va remarca printr-un serviciu adaugat consistent, relatia directa cu consumatorul constituind un avantaj competitiv net fata de supermarket-uri si magazinele de proximitate iar calitatea garantata a produsului un element decisiv de diferentiere fata de fermierii individuali care distribuie laptele in recipiente nestandardizate si verificate din punct de vedere fito-sanitar.

Strategia preturilor este una flexibila, care permite acordarea periodica de discount-uri clientilor fideli, tinand insa cont de modificarile ce pot surveni intre cererea si oferta de pe piata, dar si de factorul inflationist. Pretul pe litru se va putea situa putin sub pretul practicat de supermarket-uri, datorita faptului ca modelul de afaceri va scurta lantul distributiei in mod semnificativ.

Strategia de promovare este proiectata in asa fel incat in faza initiala sa nu depaseasca posibilitatile de prestare pe care le asigura logistica. Va fi determinata o zona de penetrare, in care metoda de promovare va fi una directa: pliante in cutia postala. In acelasi timp, firma va beneficia de un website care va promova pe piata serviciul oferit si informatii utile tuturor celor interesati. Pentru maximizarea impactului mijloacelor electronice de promovare, in functie de costuri si de posibilitatile financiare, website-ul va fi la randul lui promovat prin publicitatea on-line. Sistemul elecotronic va premite si comandare on-line si relationare directa cu clientul. Personalizarea masinii de distributie va constitui un alt element de propmovare cu impact visual mai ales in zona in care distributia va fi lansata. Acest fapt va determina o un factor de maximizare a vanzarilor pe zona deja delimitata.

Planul operational

Faza I

  • Inregistrarea firmei si obtinerea avizelor necesare desfasurarii activitatii de distributie
  • Negocierea si incheierea contractului cu firma furnizoare de lapte
  • Achizitionarea/inchirierea autoturismului, inchirierea si dotarea biroului
  • Realizarea designului ambalajului; incheierea contractului cu firma producatoare de ambalaj.
  • Angajarea personalului
  • Realizarea website-ului

Faza II

  • Demararea procesului de promovarea: realizare si distribuirea de pliante
  • Semnarea contractelor de abonament

Faza III

  • Maximizarea potentialului zonei de penetrare
  • Promovarea on-line

Faza IV

  • Extinderea si promovarea la alte zone
  • Studierea oportunitatii diversificarii ofertei de produse distribuite
  • Introducerea in sistem de sampling a altor produse lactate si a celor de patiserie si panificatie.

Organizarea firmei si managementul acesteia

Director executiv

  • Gestioneaza relatia cu furnizorul si problemele curente ale firme

Responsabil marketing/vanzari

  • Preia si inregistreaza comenzile si stabileste graficul de livrare
  • Incheie contractele de abonament

Distribuitor (part time)

  • Livreaza laptele

Sofer (part time)

Pentru a descarca materialul integral accesati linkul de mai jos:

Model plan de afaceri Firma distributie lapte

Share.

Leave A Reply

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.