Povestea lui Ilie Carabulea, sibianul cu 10.000 de angajati

0

ilie carabuleaIlie Carabulea, prezentat de media drept cel mai bogat om de afaceri din Sibiu, s-a nascut pe 14 aprilie 1947 in satul sibian Fantanele. Primele afaceri le-a avut la inceputul anilor 1990, cand facea comert cu rulmenti pe ruta Sibiu-Istanbul. Din afacerea cu rulmenti a reusit sa scoata primii dolari. In urma unei informatii primite, cum ca preturile camioanelor urmau sa se dubleze in cateva luni, s-a gandit ca este momentul oportun pentru inceperea unei activitati de transport de marfa. A cumparat un camion cu 460.000 de lei si a fost chiar si el insusi sofer pe camion. Primul camion cumparat a fost un Roman, diesel de zece tone cu care transporta marfuri nealimentare. Primul transport a fost de scaune, de la o firma din Braila, pana in nordul Germaniei, langa Dortmund. A angajat un sofer si impreuna cu acesta conducea pana in Germania, pentru inceput. Era o necesitate si o placere. In 1992 mergea cu cinci autobuze, din care doua proprietate si nu avea soferii necesari. Cateva luni mai tarziu, Carabulea a primit din nou o informatie valoroasa, in legatura cu industria transportului international de persoane. S-a hotarat sa intre si in acest domeniu. A cumparat un autobuz, pentru care a obtinut autorizatie pe ruta Romania-Germania. „Tin minte ca, la prima cursa, am asteptat foarte multe femei care mergeau la munca in Germania. Am cumparat multe buchete de flori, dar au venit doar patru femei. Am ramas cu florile.”, a povestit, razand, Ilie Carabulea. La urmatoarele curse insa, autobuzul s-a umplut, iar firma s-a dezvoltat apoi din ce in ce mai mult. Drumul catre succes nu a fost atat de usor nici pentru cunoscutul om de afaceri. Isi aminteste acum ca s-a trezit la un moment dat cu datorii la banca de peste 26 de milioane de lei, lucru care i-a dat insomnii la vremea respectiva. Dupa ce a observat ca pe piata romaneasca s-au dezvoltat mai multe banci, s-a hotarat sa infiinteze Banca Carpatica. De-a lungul timpului a facut numaroase investitii in domeniile imobiliar, asigurari, bancar. Anul 2008 a reprezentat o provocare de a gasi solutii si mijloace de a combate criza economico- financiara. Printre efectele negative se enumera si scaderea numarului de angajati.

Cunoscutul om de afaceri se descrie pe sine, prin declaratiile facute ca fiind o persoana constiincioasa, care nu poate dormi din cauza problemelor. „Nu puteam nici sa dorm din cauza asta. Dormeam cate doua ore pe noapte. Tin minte ca era pe atunci o rubrica in Adevarul, cu omoruri si violuri. O citeam tot timpul noaptea, pentru ca nu puteam dormi. Am facut atunci niste greseli pe care, daca le-as face acum, n-as scapa atat de usor.”

Milionarul este de parere ca „la un moment dat apar niste idei care te pozitioneaza pe locul de a transmite un mesaj social, de a face ceva, sa lasi ceva in urma ta, sa faci ceva bun, sa faci ceva mai bun decat s-a facut pana azi”. Ilie Carabulea considera ca prin infiintarea firmei Atlasib face „ceva bun”, oferind pana la sapte mii de locuri de munca. Compania Atlasib este cel mai mare transportator international de persoane din Romania.

E adevarat ca este prezentat de multe ori in media ca fiind „cel mai puternic om de afaceri din Sibiu”, insa nu considera ca asa stau lucrurile. El se descrie ca fiind” unul dintre bunii sibieni care au drept crez promovarea societatii romanesti pe teritoriul judetului Sibiu, in topul firmelor de succes”.

Ilie Carabulea spune despre el ca a repurtat succese pe baza unei munci intense, astfel incat sa poata acoperi o raza cat mai larga din preocuparile firmelor pe care le conduce. „O zi de munca incepe de dimineata, cel tarziu cu ora 7, si se termina foarte tarziu, intrucat atunci cand iti dedici atentia problemelor curente si de perspectiva ale firmelor, te identifici cu acestea si pana nu gasesti solutiile necesare momentului, nu poti sa te desparti de ziua respectiva.” El crede ca este foarte importanta aceasta maniera de lucru si o sustine pentru a fi adoptata de orice investitor. Considera ca fiecare zi aduce o alta stare de lucrui, alte probeleme care necesita solutionare. Trebuie sa rezolvi problemele intampinate in ziua respectiva, alfel risti ca a doua zi sa se dubleze. Carabulea lucreaza si in week-end. Si directorii lui vin de multe ori pentru ca atunci au timp sa puna la punct strategiile de business. Adica o afacere de peste 200 milioane de euro, cu 6.900 de angajati cu carte de munca si 3.100 cu conventii civile de prestari servicii, respectiv de mandat (la asigurari).

Omul de afaceri sibian e cu zambetul pe buze chiar si cand spune ca, in conditii de criza, afacerile (in special pe partea de transport) i-au scazut cu circa 10%, iar actiunile Bancii Carpatica, unde e actionar majoritar, au scazut si ele pe Bursa. Despre familia sa este rezervat in declaratii si nu ofera informatii cu privire la aceasta.

Cred ca milionarul a reusit sa isi dezvolte afacerile si sa stranga o avere demna de notat in topul celor 300, insa fara o viziune larga asupra lucruilor. Faptul ca a tot schimbat domeniile de activitate si de investitie releva acest lucrul. Totusi, numeroasele investitii au avut si roade considerabile, insa cred ca sunt de mentionat si faptul ca increderea in compania sa de asigurari este foarte mica, dar si ca probitatea sa in societate este una dubioasa. Articolele din presa care acorda detalii despre afacerile sale sunt numeroase, insa majoritatea nu ii creeaza o buna imagine. Recunoaste ca a avut si procese cu jurnalisti si sustine ca ii uraste pe cei care nu sunt corecti si prezinta trunchiat realitatea. Se pare ca munca pe care o depune si implicarea in afacerile proprii le face din pasiune pentru acele proiecte. Nu este vorba despre bani ci despre dezvoltarea continua a unui concept.

Sursa: Sociology of Richness

Share.

Leave A Reply

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.