De pe santierul naval, la propriu imperiu IT: povestea fratilor Eugen si Liviu Lepadatu

0

fratii lepadatuAu absolvit Facultatea de Electrotehnica, Telecomunicatii si Tehnologia Informatiei din Bucuresti inainte de 1989. Pana in 1990 cand si-au achizitionat computere personale Eugen si Liviu Lepadatu au lucrat pe santierul Naval Constanta, unde reparau echipamente pentru vapoare, echipamente de navigatie, radare, sonde ultrason, echipamente de masurat viteza sau antene radio. Desi nu prea avea mare legatura cu facultatea ceea ce faceau pe santier, au inceput sa prinda gustul programarii. Din distributia de echipamente IT fratii Lepadatu au ajuns sa aiba o avere estimata la  34-36 milioane de euro.

De cele mai multe ori, concurenta este cea care reuseste sa stimuleze cresterea companiilor. Din orgoliu, cele mai multe companii isi fac din depasirea anumitor companii un tel. Insa pe piata de distribuitori de IT&C din Romania, fratii Lepadatu s-au aliat cu competitorii, hotarati ca astfel sa „treaca criza”. Eugen si Liviu Lepadatu care detin afacerea de distributie IT&C Tornado Sistems au decis sa colaboreze cu RHS Company. Au observat ce anume s-a intamplat in afara granitelor si au hotarat sa aplice din experienta altora, in Elvetia,in varful clasamentului distribuitorilor IT&C gasindu-se companii compuse din alianta a trei competitori.

In 1990 a inceput sirul de actiuni care urma sa ii conduca catre success. A achizitionat de la un prieten un computer personal Sinclair Spectrum, pentru care a platit un pret de sase-sapte ori mai mare decat salariul sau pe o luna si a inceput sa invete singur limbaje de programare in timpul liber. A invatat Paradox Application Language, iar pasul urmator a fost sa realizeze o prezentare pentru directorii de la SNC, in incercarea de a le demonstra ca programele folosite sunt invechite si ca activitatea ar putea fi imbunatatita daca ar fi folosite alte calculatoare si aplicatii.”Asa am trecut eu si Liviu din fabrica, intr-un birou, unde lucram pe doua computere „, povesteste Eugen Lepadatu care, pe langa activitatea de la serviciu, incepuse sa dezvolte o aplicatie de gestiune a stocurilor, proiect la care a lucrat in timpul liber.

Compania Tornado s-a nascut dupa ce fratii Lepadatu au castigat o licitatie pentru livrarea aceluiasi tip de program. La licitatie au participat si alte 14 firme,iar ei sunt de parere ca au castigat doar pentru ca aplicatia lor avea un design mai atragator. Cu baii incasati, au plecat de la santierul Naval si au infiintat Tornado. Au ales numele inspirati de denumirea unor avioane britanice de razboi.

Eugen s-a ocupat de de dezvoltarea de programe, iar Liviu cumpara din Brasov calculatoare pe care le aducea cu o masina castigata de unul din bunici la CEC si pe care le revindea, profitul ajungand in scurt timp mai mare decat salariile pe care le aveau inainte. Ulterior s-au specializat pe retele si echipamente de comunicatii. Tornado a avut o solicitare de la Murfatlar pentru o retea de cinci calculatoare. „A fost usor sa cumparam componentele, mai ales ca de la un punct, partea de retail fusese extinsa la import de diferite componente. Problema a fost ca nu aveam de unde sa luam sistemele de operare necesare pentru retea. In Constanta nimeni nu mai facuse retele inaintea noastra cu resurse proprii”, afirma Eugen Lepadatu.

Fratii Lepadatu au apelat la o firma americana de unde aveau in plan sa procure componentele necesare pentru desenarea si realizarea unei retele de fibra optica (5 km de fibra) pentru Fabrica de Ciment de la Medgidia. Aceasta a fost cea mai mare realizare de la acel moment pentru Tornado. Pentru ca nu prea exista precedent in Romania, iar cei care stiau ce inseamna retea pe fibra optica erau prea putini,au profitat de acest lucru. De acolo au platit un specialist care a venit sa le faca training si sa le explice necesarul de echipamente, iar dupa ce au terminat proiectul, au inceput sa fie cautati. „Din 1997 am deschis un birou si in Bucuresti – intai intr-un apartament in Drumul Taberei, iar apoi am cumparat cladirea actuala din Bucurestii Noi”, spune Eugen Lepadatu despre perioada in care a inceput sa extinda din ce in ce mai mult importurile si distributia, indepartandu-se astfel de la segmentul de retele pe care erau specializati.

O incercare a facut Tornado si pe segmentul de retail in 1992, un model de pe urma caruia au avut mai tarziu de castigat companii precum K Tech Ultra Pro, Flamingo sau Depozitul de Calculatoare, insa magazinul din Constanta nu a avut un succes prea mare, iar costurile operationale erau destul de mari. In 2003 au revenit la modelul de retail, Tornado incepand dezvoltarea Twister ca o retea nationala de distributie prin magazinele detinute de parteneri, concept transformat in franciza patru ani mai tarziu. Retailul a ramas insa in plan secundar, directia principala ramanand distributia. „Nu poti combina cele doua linii de business pe termen lung, iar de problema asta s-au lovit si altii in piata”, spune Lepadatu, facand referire la aceiasi Flamingo sau K Tech.

Astfel s-a infiintat Tornado, cel mai mare distribuitor IT&C din Romania in 2007, cu o cifra de afaceri de aproape 100 de milioane de euro. In 2008 insa a fost o lovitura pentru compania care a coborat tocmai pe locul cinci, cu afaceri de 63 de milioane de euro si pierderi de peste 5 milioane de euro. „Ce s-a intamplat? Evolutia naturala era ca Tornado sa fie condusa de un manager strain, care sa aiba experienta si viziune pe termen lung. Noi ne-am indepartat atentia dinspre companie, lasand-o pe mainile unui manager austriac cu rezultate foarte bune, dar care nu s-a putut adapta modelului romanesc”, explica Eugen Lepadatu.” A fost cumva o serie de circumstante nefavorabile”, completeaza Liviu Lepadatu.

In 2010 si-au dorit o contributie importanta in domeniul imobiliar. Fratii Lepadatu detin proprietati imobiliare (35 de hectare) in jurul Bucurestiului despre care apreciaza ca ar valora in jur de 30 de milioane de euro. Cu toate ca se insira aceste cifre vorbind despre cei doi frati, nu exista date cu privire la implicare in campanii de intrajutorare ori voluntariat.

„Problema e ca nu multe companii au coloana vertebrala, platforma comuna necesara pentru a realiza o fuziune sau o integrare operationala”, crede Eugen Lepadatu. „Iar sa incepi un proiect strategic in plina criza s-ar putea sa fie prea tarziu”, continua Liviu Lepadatu, explicand ca daca integrarea intre Tornado si RHS nu s-ar fi facut, optiunile de depasire cu bine a crizei economice ar fi fost aproape de zero. Cei doi frati dau dovada de multa deschidere catre nou. Acest lucru si receptivitatea la a se alia cu competitorii pentru a reusi sa faca fata crizei sunt trasaturi care au adus numai avantaje afacerii celor doi frati. Dupa cum chiar ei declara, nu orice companie are coloana vertebrala de a face o astfel de miscare, iar asemenea actiuni sunt de admirat. In plus, cei doi frati se completeaza In replici asa cum o fac si in afaceri. Averea lor este rezultatul implicarii si muncii in echipa.

Sursa: Sociology of Richness

Share.

Leave A Reply

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.