Client: Nu mai văd nimic, e întuneric de parcă sunt într-un tunel!
Consultant: Și dacă ai aprinde lumina în tunel, ce vezi?
Client: Îmi dau seama că de fapt nu eram deloc într-un tunel!
Programarea neuro-lingvistică (NLP) este o arie a dezvoltări personale care oferă sute de tehnici care pot fi folosite pentru rezolvarea problemelor și atingerea obiectivelor, ceea ce accelerează mult dezvoltarea profesională a celor interesați de o carieră în afaceri. Marcus Victor Grant este NLP practitioner din 2005, certificat de IANLP (International Association of Neuro Linguistic Programming). Are și o dublă specializare internațională în metaprograme: LAB Profile (2007) și Identity Compass (2007, 2020). Lucrează cu clienți online.
Mulți cred că NLP este o tehnică supraevaluată. Ce le răspunzi?
NLP poate să fie considerată o ”tehnică” tot așa cum economia poate fi considerată ”o tehnică de făcut bani”. Cred că percepția de supraevaluare poate să aibă legătură cu rezultatele pe care le pot produce unii din cei care au obținut diploma trecând prin formare fără să dea un examen temeinic.
Unii din aceștia într-adevăr s-ar putea chiar să facă și confuzii între tehnică și teorie sau între practică și experiență, dar asta e valabil și pentru multe alte domenii care sunt predate pe bandă rulantă. Pornind de la statului de pseudoștiință, așa cum e creditată în Wikipedia, pare destul de uimitor că schimbările care se pot face folosind tehnicile din NLP sunt măsurabile, demonstrabile și durabile. Dacă însă adăugăm în perspectivă faptul că NLP a luat de la foarte multe alte domenii doar ceea ce funcționa cel mai bine și a rafinat, testat și împachetat asta sub forma unei metodologii de succes, cred că avem în față o rețetă-model pentru o afacere de succes.
Când avem nevoie de NLP?
Dacă un instalator își face treaba bine, nici nu știi că mai ai nevoie de el, pentru că nu te deranjează nimic. În schimb, dacă nu-și face treaba bine, toată baia se umple de mizerie. În mod similar, avem nevoie de NLP tot timpul, dar ne putem da seama cel mai adesea în două circumstanțe:
• când nu avem ce vrem (deci ne propunem niște obiective);
• când avem ce nu vrem (deci vrem să rezolvăm niște probleme).
Cum acestea sunt niște direcții foarte vagi, putem înțelege de ce multți dintre practicanți au dificultăți să-și găsească clienții dacă nu au și ceva cunoștințe de marketing.
Dar cred că cel mai bine este să dau niște exemple ale unor clienți cu care am lucrat folosind tehnici de programare neuro-lingvistică.
• Un antreprenor talentat la vorbitul în public avea dificultăți să vorbească degajat în fața camerelor de luat vederi pentru a apărea la TV. Am identificat că nodul în gât pornea de la o traumă de familie din copilărie. Am rezolvat problema în 2 ore, iar de doua zi antreprenorul a putut vorbi liber la radio și la TV.
• Un manager angajat într-o microîntreprindere voia să se angajeze ca middle manager într-o corporație. Conform unei evaluări inițiale, a reieșit că are nevoie să-și schimbe 5 metaprograme (preferințe subconștiente) pentru a avea succes la un nivel mai înalt. După două ședințe (una de evaluare și una de modificare a metaprogramelor), a ajuns la concluzia că preferă să fie antreprenor și și-a fondat propria companie multinațională.
• O studentă inteligentă și bine pregătită avea probleme cu încredere în sine. De asemenea, era stăpânită de peste 30 de fobii și îi era frică să iasă din casă, darămite să se ducă la un interviu pentru a obține o slujbă. După câteva ședințe de consultanță cu NLP și mai multe ședințe de antrenament pentru susținerea unui interviu, la mai puțin de un an după ce a absolvit facultatea, s-a dus la 6 interviuri pentru 6 slujbe și s-a trezit confruntată cu o nouă problemă de natură diferită: toți angajatorii o voiau și nu știa ce ofertă să accepte.
Deci în orice schimbare majoră pe care ne-o propunem, există ceva care se poate face mai eficient cu NLP?
De obicei, da. Uneori, este util coaching pentru început în identificarea problemei sau definirea obiectivului, dar nu cred că există provocare psihologică pentru care NLP să nu aibă răspuns. Există unele situații particulare în care alte abordări sunt mai productive, cum ar fi hipnoză sau anumite psihoterapii, dar și acestea se pot integra bine cu NLP pentru cei care știu cum.
Cum se măsoară rezultatele care se obțin?
Eu am învățat că dacă nu știi ce vrei, ajungi să pierzi chiar și ceea ce ai. NLP lucrează în primul rând cu definirea unor rezultate clare, pornind de la o situație existentă. Ceva de genul: ”Sunt în punctul A și vreau să ajung în punctul B. Dacă definesc clar cele două puncte și drumul dintre ele, atunci pot să aleg mijloacele cele mai potrivite de a ajunge din A în B.”. În mod particular, pentru clienții care au răbdarea să evalueze la început și la sfârșit, garantez pentru munca mea, adică dacă în urma ședințelor nu obțin rezultatul scontat, am disponibilitatea să ofer clientului banii înapoi. Orice măsurare are patru componente, sau surse de verificare:
• prima este măsurarea psihometrică, științifică, una din cele mai importante, care trebuie luată în calcul;
• apoi, rezultatele pe care le are clientul, care sunt experimentate concret;
• mai contează și cum se simte clientul în timpul procesului și după ședințe;
• iar în cele din urmă, ce observă cei care cunosc clientul din exterior.
În exemplele de mai sus, rezultatele au fost atât de evidente, încât nu a mai fost cazul de vreo evaluare suplimentară, dar nu pentru toată lumea este la fel.
Poți să ne dai exemple de ce se poate face folosind tehnici din NLP?
Rezolvare de probleme | Atingere de obiective |
Clarificare de probleme | Coaching |
Identificarea și modificarea unor preferințe subconștiente (cum ar fi metaprogramele și valorile) | Identificarea și modificarea unor preferințe subconștiente (cum ar fi metaprogramele și valorile) |
Creșterea nivelului de înțelegere și conștientizare a unor mecanisme psihologice | Instalarea de noi atitudini care facilitează învățarea și accelerează obținerea abilităților |
Identificarea și înțelegerea conflictelor (atât interioare cât și cu alte persoane) | Strategii motivaționale de succes |
Rezvolvarea conflictelor interioare și exterioare | Intervievare pentru identificarea factorilor esențiali ai succesului |
Schimbarea stărilor negative și eliminarea emoțiilor negative | Identificarea factorilor de scalare într-o afacere |
Identificarea și înlocuirea convingerilor și deciziilor limitatoare | Accesarea unor resurse |
Modificarea deciziilor limitatoare | Instalarea unor comportamente sau resurse |
Rezolvarea de probleme | Alinierea resurselor interioare |
Recadrarea mentală a unor lecții de viață | Antrenament pentru gândirea critică |
Rezolvare de fobii și alergii | Antrenament pentru gândirea sistemică |
Stabilirea limitelor și creșterea asertivității în comunicare | Planificare strategică |
Vindecarea unor adicții/dependențe | Managementul timpului și al sarcinilor |
Rezolvarea codependenței | Evaluarea resurselor umane |
Înlocuirea unor comportamente | Team-building autentic și durabil în timp |
Vindecare de traume stocate în subconștient | Elicitarea și îmbunătățirea capacităților de concentrare și învățare |
Psihoterapie | Vizualizare |
Hipnoză | Hipnoză |
Analiză avansată de limbaj | Antrenament pentru creativitate |
Recadrarea obiecțiilor | Creare de metafore puternice și sugestive |
Iertare profundă | Antrenament pentru persuasiune și negociere |
Descrieri comerciale persuasive ale serviciilor și produselor | |
Antrenament pentru comunicarea non-verbală |
De ce ar apela cineva la NLP în loc de psihoterapie sau coaching?
Răspunsul scurt este: ”pentru același motiv pentru care cineva ar prefera să meargă cu avionul decât cu căruța”.
Răspunsul pe larg este că psihoterapia se concentreză pe remedierea unor probleme sistemice care fac obiectul de studiu mai atent al trecutului. NLP poate ajuta la rezolvarea unor probleme strategice sau incidentale, însă în cazul unor perioade traumatice mai extinse, nu substituie psihoterapia.
Coachingul, în mod clasic, se bazează pe prezumția că resursele pe care le are clientul sunt mai valoroase decât soluțiile pe care le oferă coach-ul. În consultanța cu NLP, practicantul are voie să acționeze directiv, conducând clientul pe calea cea corectă, care este clar definită și folosindu-și resursele proprii, care în unele cazuri sunt mai valoroase decât resursele pe care clientul încă nu le conștientizează. Așadar, pentru rezolvarea extinsă a problemelor din trecut, e recomandată psihoterapia. Pentru folosirea resurselor proprii, este recomandat coachingul. Iar pentru aspecte strategice, clar definite, de scurtă durată, este recomandată NLP.
Pare că multe din problemele pe care milioane de oameni le au sunt rezolvabile în câteva ore! De ce nu știu mai mulți oameni de asta?
Există mai multe explicații. O parte din explicație vine tocmai din dilema de marketing a oricărei abordări transdisciplinare: este greu să promovezi fiecare beneficiu specific pentru fiecare problemă. Cei mai mulți aleg să se specializeze pe o nișă foarte îngustă. Este mai simplu pentru cei mai mulți să integreze NLP în ceea ce deja fac, așa cum am pornit și eu, când m-am certificat, în 2005.
O altă explicație vine din percepția de ”imposibil”. Conform cu ce spune Robert Dilts, un cercetător și formator american în NLP, mama sa a reușit să se vindece de cancer prin intermediul unor tehnici NLP. Folosind o tehnică banală din NLP, eu am sprijinit un medic să-și vindece în mai puțin de o oră o alergie de care suferise de 3 ani. Orice pe care se pune eticheta ”imposibil” devine o marfă foarte valoroasă, pentru că cei care au probleme ”imposibile” sunt dispuși să plătească sume colosale pentru a remedia parțial (dar niciodată definitiv) probleme pe care le au. Acceptarea unor limite provizorii duce la permanentizarea lor. În același timp, asta nu înseamnă că NLP substituie medicina sau că poate produce rezultate similare pentru toată lumea. Desigur, medicii incompetenți se pot simți amenințați de o concurență prost înțeleasă cu NLP-ul. Medicii pot să lucreze cu NLP încă și mai bine și să măsoare direct rezultatele pe care le obțin, folosindu-și cunoștințele.
O altă explicație este iluzia că dacă ceva nu apare în mod obsesiv pe coperțile revistelor mondene sau în mass-media, nu există în afara acestui tărâm. Mașini zburătoare au fost inventate, dar numai pentru că ele nu apar în mainstream media, nu înseamnă că nu există.
O altă explicație este așteptarea extremă pe care unii o au în legătură cu NLP, ca și cum ar fi un fel de baghetă magică ce rezolvă problemele fără efort disciplinat și conștient din partea clientului. Aplicarea unor tehnici NLP cu un client este cel mai adesea ca și cum îi arăți clientului o ușă acolo unde nu știa că există. O faci vizibilă, dar clientul trebuie să pășească dincolo de ea. Adesea, după fiecare ședință, clienții se pot găsi cu teme de făcut, care nu sunt confortabile, dar sunt necesare pentru succesul pe care și-l doresc. De exemplu:
• un client poate să învețe să folosească tipare persuasive în discuțiile cu clienții, dar dacă nu le practică zilnic, abilitatea nu se întipărește;
• un dependent poate să-și înfrângă într-o arecare măsură motivația pentru viciul său, dar dacă va continua să petreacă timpul în același mediu, există riscul să pice în aceeași capcană;
• un client poate să-și sporească atenția și concentrarea, dar dacă după ședințe tot nu deschide o carte, nu va învăța;
• un client poate să-și crească nivelul creativității, dar dacă nu se apucă să-și scrie reclamele sau planul de afacere, nu va vedea rezultate;
• un client poate să-și crească nivelul de încredere în propria prezentare și abilitățile de persuasiune, dar dacă nu se duce la interviuri, nu va obține slujba dorită.
Care sunt realizările tale cele mai importante pornind de la NLP?
Prima care îmi vine în minte este faptul că, integrând NLP în ceea ce fac, am întreținut până în prezent (2021) un sistem în care nu este nevoie să plătesc publicitate pentru a avea clienți în mod constant ca liber-profesionist, deoarece clienții pentru care am lucrat în trecut îmi recomandă în mod constant clienți noi, pe care îi sprijin ori folosindu-mi cunoștințele pe latura de comunicare și marketing, ori folosindu-mi resursele pe latura de NLP, ori o combinație din acestea.
Am publicat una din primele 10 cărți scrise în română despre NLP și una din primele 10 cărți din lume pe subiectul modelării folosind NLP. Cartea mea, Modelarea din NLP, o cale rapidă spre excelență, a ajuns în biblioteci din Canada, Australia și SUA și este cartea mea din care dau cel mai adesea teme clienților mei. O consider cea mai valoroasă carte a mea. Când am publicat-o în 2015, primul tiraj s-a vândut cu profit încă înainte de a o lansa. Din păcate, tirajul a fost epuizat și am hotărât să nu o mai republic în limba română. Dacă îmi voi propune să-mi fac timp, mi-aș dori să aranjez o traducere a unei ediții îmbunătățite în engleză.
A doua realizare în ordine cronologică este Schema Dynamics Programming (SDP), care este o combinație avansată de domenii, între care NLP este doar unul, care oferă un program minuțios pentru transformare personală celor care sunt foarte serioși privind dezvoltare lor profesională și vor să meargă la nivelul următor. Pornește cu o evaluare psihometrică exhaustivă și stabilește două direcții personalizate pentru fiecare client: lista problemelor de rezolvat și lista skillurilor de obținut/antrenat. Pe parcursul câtorva zeci de ședințe întinse pe mai multe luni, clientul obține o transformare profundă care îi schimbă viața personală și/sau profesională.
Ce pot să facă cei care doresc să cunoască mai bine ce se poate face cu NLP?
Lectura unor cărți introductive în NLP poate fi utilă pentru familiarizarea cu limbajul de specialitate din această arie. Totuși, poate crea iluzia celor ce citesc că știu despre ce este vorba fără să participe la o formare și să facă mai mult decât o suită de exerciții simple și distractive. Întotdeauna experimentarea unor tehnici sub îndrumarea unui practicant sau trecerea printr-o formare profesionistă duce la rezultate autentice net superioare. Pentru cei care doresc să apeleze la serviciile mele în această arie, sunt disponibil la telefon: 0040729034883 și 00393512394155.