Stimulii motivationali, care se gasesc in capul listei, sunt de natura intrinseca si au mare legatura cu jobul, spre exemplu oferirea de oportunitati de avansare si recunoastere, in timp ce alti factori, care se afla mai in josul listei, au legatura cu conditiile de munca si politica companiei privind concediile de boala sau de odihna.
Vestea buna e ca majoritatea factorilor pot fi direct controlati sau influentati prin actiunile si comportamentul managerilor de proiect privind sarcinile impartite membrilor echipei. Mai jos vom examina 3 stimuli motivationali de luat in calcul.
Provocarea. Profesionistii vor raspunde intotdeauna provocarilor. In general, daca ii spui unui profesionist ca ceva nu poate fi realizat, atunci creativitatea sa va incepe sa iasa la suprafata. Rezultatul: gasirea unei solutii. Profesionistii au oroare de practicarea acelorasi taskuri la nesfarsit. Plictiseala lor poate duce la o stare de visare si la o lipsa de atentie la detalii, ceea ce conduce, in toate cazurile, la aparitia erorilor. Sa ii provoci pe profesionisti nu inseamna sa ii pui in fiecare zi in fata unor probleme noi, nerezolvate pana atunci. De obicei, o ora-doua pe zi alocata pentru o sarcina mai deosebita, este suficient pentru a-l tine pe profesionist motivat pe durata intregii zile.
Recunoasterea. Profesionistii vor sa fie mereu tinuti la curent cu progresele lor privind atingerea obiectivelor. Recunoasterea in public a reusitelor lor profesionale individuale, urmata de oferirea de noi provocari, il face pe profesionist sa simta ca implicarea sa este apreciata pe deplin. Recunoasterea, prin urmare, nu presupune doar bani, promovare sau titluri.
Varietatea calificarilor. Joburile care nu ofera prea multa diversitate in taskuri sau oportunitatea de a invata si practica noi aptitudini devin plictisitoare pentru majoritatea oamenilor. In crearea jobului, este important de luat in calcul si includerea de taskuri diverse. Varietatea, cel putin, ofera o diversiune de la sarcinile repetitive si plictisioare. De asemenea, ii poate oferi individului si o pauza in timpul careia persoana sa capete o noua abilitate. Managerul, cu putin efort, poate gasi noi oportunitati de traininguri pentru ca oamenii sai sa isi largeasca gama de aptitudini si certificari.
Avertisment: managerul trebuie sa ia in considerare si riscul implicat de astfel de actiuni. Persoana in cauza s-ar putea sa nu fie incantata de noua provocare sau sa nu aiba capacitatea de a isi folosi aptitudinile necesare pentru indeplinirea noilor sarcini.
Va urma…