Scurta introducere hazlie in coaching

0

coaching2Acum ceva ani de zile, cand abia ma apucasem de coaching si ma laudam cu succesele primilor mei clienti oricui avea rabdarea sa ma asculte, am primit o intrebare din partea unui prieten:

Ce trebuie sa stie un coach?”.

Am raspuns fara sa stau prea mult pe ganduri „Nimic”, urmand sa detaliez (credeam eu) conceptul de naivitate binevoitoare si alte elemente de teorie de care aveam capul toba in acea perioada. Ei, bine, n-am mai apucat s-o fac, deoarece prietenul meu a izbucnit in ras, m-a batut pe spate si mi-a spus: „Iata in sfarsit un sarlatan onest”. Ce sa mai zic, pazeste-ma Doamne de prieteni, ca de dusmani ma pazesc singur.

De atunci, am primit de multe ori aceasta intrebare. Avand in vedere experienta cu prietenul meu nu am mai facut niciodata imprudensa sa raspund „Nimic”, chiar daca (intr-un anume fel) aveam dreptate. Acum raspund „Un coach trebuie sa stie doar ce i-a spus clientul lui si nimic altceva”. Interesant formulat, huh?

Bine, bine. Am intors-o frumos din condei; n-am mai zis ca un coach reprezinta imaginea fidela a lui Bula, purtand sapca, scarpindu-se… in cap si intreband gangavit „Ai adus mereee?”. Si totusi, ce vrea sa zica expresia „trebuie sa stie doar ce i-a spus clientul lui si nimic altceva”?

Pai, nimic altceva decat ca atunci cand clientul – de buna credinta, bietul om – iti spune „Buna ziua”, tu imediat te asiguri ca asa stau lucrurile. Si cum poti face asta? Simplu, punand intrebari si ascultand intr-un anume fel (despre deep listening vom vorbi cu alta ocazie) raspunsurile primite.

Schematizand si simplificand, un posibil dialog bazat pe acest initial „Buna ziua” ar putea arata astfel:

Client: Buna ziua.

Coach: Serios? Cum iti dai seama?

Client (usor nedumerit): Ca ce?

Coach: Ca aceasta zi este una buna pentru tine, nu asa ai spus?

Client: Aaa, nu stiu. E o vorba, asa se spune…

Coach: Pai, daca tot a venit vorba, ia sa vedem, ce ar putea sa o faca cu adevarat buna?

Client (ranjind larg): Sa fiu pe o plaja in Hawai, de exemplu.

Coach: Cu rechini sau fara?

Client: Fara, fara.

Coach: Si ce altceva, in afara de o plaja in Hawai, ar face ziua ta sa fie una buna? Ceva la care ai putea avea mai usor acces.

Client (redevenind serios): Nu stiu, de exemplu, sa nu ma mai lovesc la tot pasul de tampiti.

Coach: Unde ziceai ca se afla plaja aia?

Client: In Hawai.

[Amandoi izbucnesc in ras]

Coach: Ai pe cineva in minte in mod special, un „tampit” anume, de care ti-ai dori sa nu te mai lovesti?

Client (luandu-si o expresie plictisita): O multime. De exemplu, clientul cu care lucram acum. Ma scoate din minti cu stilul lui obositor.

Coach: Daca ar fi sa dai timpul inapoi si sa-l intalnesti maine pentru prima data, ce ai face diferit pentru a asigura o fundatie mai buna relatiei voastre?

Client: As insista sa definim niste reguli clare, asta aa face!

Coach (dupa o pauzaamai lunga): Ce te impiedica sa faci lucrul acesta incepand chiar de maine?

Client (lasandu-se suprins pe spatarul scaunului): Hm… adevarul este ca… practic, nu ma impiedica nimic sa o fac, nu-i asa?

Coach (zambind pe sub sprancene): Tu sa-mi spui daca aaa este.

Client (aplecandu-se in fata): Pai, aa vrea sa vad si eu cum ma poate opri cineva sa fac ce este corect!

[Nota: cazul prezentat este un teoretic; nu veti vedea niciodata in lumea reala petrecandu-se atat de repede repozitionarea]

Coach: Daca ti s-ar oferi ocazia sa implementezi o regula, una singura, in relatia voastra, care crezi ca ar fi cea care ar imbunatati din secunda urmatoare lucrurile?

Client: Pai, sa […]

Ce a facut coach-ul din dialogul imaginar de mai sus reprezinta insasi esenta coachingului: in loc sa se foloseasca de experienta lui si sa propuna o solutie direct aplicabila in situatia respectiva (cum ar fi procedat un consultant), l-a ajutat pe client sa isi descopere propria modalitate de a rezolva problema.

Concluzie

Un coach nu ii arata clientului „calea” nici daca o cunoaste, ci il ajuta pe acesta sa-si descopere propriul drum. El pune intrebari clientului pentru a il ajuta sa descopere noi modalitati de rezolvare a problemei, fara insa sa-i ofere solutii (cel mult poate readuce in discutie resurse identificate de client in sesiunile anterioare).

Iata motivul pentru care „Un coach trebuie sa stie doar ce i-a spus clientul lui si nimic altceva” .

Articol scris de Dan Radoiu, trainer

Share.

Leave A Reply

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.