Rolul asociatiilor profesionale in promovarea culturii despre risc si a managementului riscului

0
echipa_mng.jpgStudiu de caz The Professional Risk Manager’s International Association (PRMIA) Bucharest Chapter

Este deseori adusa in discutie importanta implementarii unei culturi a riscului si a managementului riscului in cadrul unei organizatii. Un rol aparte in atingerea acestui deziderat il are prezenta in mediul de afaceri a organizatiilor profesionale ce au ca scop definirea si promovarea celor mai bune practici in managementul riscului si
profesiei de management al riscului. La nivel international exista destul de multe astfel de organizatii, insa una dintre ele se remarca prin seriozitatea cu care abordeaza  domeniul, fapt care a determinat extinderea sa in 182 de tari si inregistrarea unui numar de 52.941 membri (la data de 1 septembrie 2008). Din 4 august 2008 exista si in Romania The Professional Risk Manager’s International Association (PRMIA) Bucharest Chapter1.

Asociatia s-a lansat in Romania avand ca scop promovarea constientizarii importantei managementului riscului prin organizarea de evenimente cu subiect specific (conferinte, dezbateri publice sau in mediul virtual, grupuri de studii etc.), promovarea programului de certificare The Professional Risk Manager (PRM) si a programelor asociate, dezvoltarea unui cadru de facilitare a comunicarii intre profesionistii si practicienii din domeniul managementului riscului din Romania.Implicarea PRMIA in promovarea celor mai bune practici in managementul riscului este simtita la nivel global. La inceputul anului 2008 asociatia a derulat un studiu la nivel international acumuland raspunsuri de la peste 1500 de participanti. Subiectul studiului a fost identificarea nivelului de dezvoltare a celor mai bune practici in managementul riscului la nivel de intreprindere (Enterprise Risk Management – ERM)2.

Astfel, la intrebarea privind gradul de dezvoltare a programului ERM, 41,15% dintre repondenti au afirmat ca isi desfasoara activitatea intr-o organizatie care are implementat un astfel de program, 26,54% au programul in curs de dezvoltare, 9,23% se afla in stadiul de planificare a implementarii, 12,88% se afla in proces de dezbatere a importantei unui astfel de plan iar 10,19% nu au in plan implementarea unui program ERM.

Pentru a identifica care metodologie este cea mai bine privita, repondentii au fost pusi sa numeasca ce metodologie au implementat sau ar fi dispusi sa implementeze in viitor. Astfel, 60,22% au afirmat ca ar prefera o metodologie dezvoltata intern, 27,05% ar alege COSO (Committee of Sponsoring Organizations), 5,76% ar viza alte standarde (precum Basel II sau Australian/New Zealand RM Standard 4360) iar restul de pana la 100% au ales metodologiile The Australian Prudential Regulatory Authority (APRA) si The Canadian ERM Standard (CAN-CSA-Q850-97).

Un alt aspect important scos in evidenta de studiul realizat de PRMIA se refera la factorii de succes in proiectele ERM. 27,23% din repondenti au considerat ca trainingul si constientizarea sunt cei mai importanti factori, 20,57% au numit entuziasmul de la nivelul de conducere transmis catre nivelurile inferioare, iar 14,92% au ales usurinta in folosirea instrumentelor. Pana la 100% au mai fost alese familiaritatea cu instrumentele, compensatiile, impunerea, cultura despre risc, strategia de comunicare bine definita, resursele adecvate etc.

Studiul amintit surprinde si alte aspecte, precum identificarea instrumentelor folosite in managementul riscului la nivel de intreprindere sau a resurselor folosite in crearea unui climat de intelegere a celor mai bune practici in ERM (ex.studiile de actuariat, certificarile in managementul riscului, participarea la conferinte, forumuri si seminarii etc.), stabilirea relatiilor de raportare in practica ERM si a scopurilor ERM.

Pentru a scoate in evidenta rolul unei astfel de asociatii in promovarea culturii despre risc si a managementului riscului intr-un anumit spatiu geografic, am derulat un studiu pe baza de interviu cu o serie de directori regionali din alte state. Filialele studiate in acest interviu apartin atat unor tari dezvoltate, cat si unor tari in curs de dezvoltare.

Intrebarile adresate au vizat trei directii:
– Care a fost nivelul culturii despre risc si managementul riscului inainte de PRMIA Chapter?

– Care a fost rolul PRMIA Chapter in formarea unui mediu de
constientizare a importantei managementului riscului in cadrul unei
organizatii?


– Cum ajuta PRMIA Chapter mediul de afacere?

Raspunsurile au urmat in linii mari acelasi tipar. Directorii regionali din zonele dezvoltate economic au afirmat ca practica managementului riscului si prezenta in cadrul organizatiilor a culturii despre risc si managementul riscului exista si inainte de PRMIA (fie datorita strategiei organizatiei, fie datorita prezentei pe piata a altor organizatii cu rol in promovarea importantei managementului riscului). In contrast, in zonele mai putin dezvoltate managementul riscului era o practica a marilor companii internationale si a sectorului financiar-bancar.

Fie ca se au in vedere zonele dezvoltate, fie ca se trateaza zonele mai putin dezvoltate, rolul PRMIA in formarea unui mediu de constientizare a importantei managementului riscului se manifesta in mai multe directii: organizarea de conferinte publice, forumuri si intalniri ale membrilor dintr-o anumita zona geografica in care se dezbat aspecte legate de managementul riscului3, organizarea de evenimente educationale (cursuri si sesiuni de training) fie ca unic organizator, fie in parteneriate cu diverse facultati sau universitati prin care se asigura formarea participantilor intr-un domeniu asociat managementului riscului (ex. managementul riscului de credit, bazele managementului riscului, managementul riscului in cadrul unei organizatii etc.), furnizarea unei platforme online de management al resurselor umane (cerere si oferta de locuri de munca pentru specialisti in managementul riscului).

Cat priveste asistarea mediului de afaceri, directorii intervievati au amintit de existenta certificarii PRM (Professional Risk Manager), un program de certificare afirmat ca si standard global pentru profesionistii din zona managementului riscului financiar. Totodata, certificarea PRM se manifesta ca un indicator al excelentei in managementul riscului, furnizand un plus de valoare imaginii individuale, dar si a intregii organizatii. Orientarea catre asistarea mediului de afaceri a filialelor PRMIA a dus la decizia unanima de a  promova un nou program de certificare, Associate PRM, destinat celor aflati la inceput de drum in zona managementului riscului sau celor care nu lucreaza direct in acest domeniu, dar interactioneaza cu practici si concepte specifice managementului riscului.

Pentru a intelege avantajele programului de certificare promovat de PRMIA facem, in cele ce urmeaza, o prezentare comparativa a acestui program cu cel oferit de o alta asociatie internationala cu o activitate considerabila, Global Association of Risk Professionals (GARP), programul Financial Risk Manager (FRM): http://www.managementul-proiectelor.ro/download/rolul_prmia.doc.

O alta directie de actiune a PRMIA Bucharest Chapter este promovarea ocupatiei de manager de risc. Codul ocupatiilor din Romania precizeaza existenta specialistilor in controlul riscului, a inspectorilor de risc si, din 20081, a managerului sistemului de management al riscului. In vederea conceperii unei strategii performante, am incercat sa identificam stadiul actual al promovarii acestei ocupatii in Romania. Astfel, am adresat atat Ministerului Muncii, Familiei si Egalitatii de Sanse (MMFES), cat si Institutului National de Statistica, o solicitare privind gradul de penetrare in Romania a ocupatiei de manager al sistemului de management al riscului. O alta intrebare adresata MMFES a fost legata de existenta unei fise a postului pentru ocupatia mai sus mentionata. Din pacate, nu am primit un raspuns la nici una din intrebarile noastre.

Admitem ca ocupatii in domeniul managementului riscului au existat si inainte. Domeniul financiar bancar avea nevoie de analisti de risc de credit, iar in zona securitatii informationale (a managementului riscului de securitate informationala) au existat ofiterii de securitate (Chief Information Security Officer) etc. Ceea ce lipsea din peisaj si, evident, va aparea si va castiga un loc important in companii, mai ales acum, in contextul crizei economice la care suntem martori, va fi managerul de risc organizational.

Scepticismul nostru vis-à-vis de aceasta orientare vine din faptul ca, in multe situatii, va fi o orientare fortata de imprejurari. Managerii se vor astepta la o „carte de bucate” care sa fie deschisa si sa ofere solutia salvatoare. Se vor astepta la minuni de la acesti specialisti. si, daca se poate, fara a investi. Ce trebuie sa inteleaga top managementul este faptul ca riscurile sunt evenimente viitoare, incerte, capabile sa afecteze obiectivele organizatiei in caz ca se
produc. Iar sistemul de management al riscului se implementeaza pentru a raspunde la aceste evenimente, in cazul in care ele apar.

Concluzia: managementul riscului cere sacrificiu financiar.
Rolul managerului de risc va fi cel de evaluare a riscului si de propunere a unor masuri de control care sa se plieze perfect din punct de vedere al efortului pe acest risc (ex. pentru un eveniment care ar produce un impact de 100 RON, sa nu se propuna masuri de control de 1000 RON).

scris de Dr. Valentin Petru MAZAREANU
Facultatea de Economie si Administrarea Afacerilor, Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iasi
Co-Regional Director PRMIA Bucharest Chapter
Project Manager www.managementul-riscurilor.ro

Share.

Leave A Reply

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.