Stabileste, inca de la inceput, o comunicare clara, eficienta pe care sa o mentii pe tot parcursul proiectului
Clientul va capata incredere in tine daca ii comunici clar, de la inceput, la ce sa se astepte pe parcursul intregului proces. Chiar daca tu ai fost numit in board pentru ca ai aptitudinile si specializarea necesare, il poti face pe clientul tau sa simta ca face parte din proces, tinandu-l la curent cu toate actualizarile din proiect. Email-ul este o modalitate foarte buna pentru a comunica cu clientul, care sa nu-l deranjeze totusi de la activitatile lui zilnice. Oricum, cand are loc o schimbare neasteptata sau cand doresti sa ii transmiti un mesaj mai complicat, un telefon este mai util decat e-mailul. Trebuie sa asculti preocuparile clientului si sa ii raspunzi pe un ton calm, controlat. Stabileste un timp in care sa iti suni inapoi clientul, daca problema are nevoie de o atentie suplimentara.
Sa nu faci promisiuni pe care nu le poti tine
Daca un client intreaba ceva cu privire la un produs sau serviciu de care nu esti foarte sigur, spune-i ca doresti sa revii cu un raspuns atunci cand vei sti cu certitudine. Stabileste un timp in care sa ii oferi informatia respectiva. Acest comportament este mult mai potrivit decat sa-i oferi clientului un serviciu pe care de fapt nu-l poti furniza sau o data-limita pe care nu o poti respecta. Daca nu procedezi in acest mod, relatia cu clientul va fi afectata intr-un mod negativ, se va pune presiune inutila pe membrii echipei, ajungandu-se, in final, la o situatie de frustrare pentru toti cei implicati.
Ocazional, in ciuda celor mai bune intentii, va fi nevoie de un contract aditional, in special din cauza neincadrarii in termenele-limita. Chiar si in aceste conditii, trebuie sa fii cinstit cu clientul si sa stii sa gestionezi situatia, chiar daca este vorba de comunicarea unor vesti rele.
Trebuie sa mergi dincolo de asistarea si aprecierea clientilor tai
Avand in vedere ca afacerile devin din ce in ce mai mult bazate pe tehnologie, conexiunea umana pe care o ai cu clientul devine si mai puternica. Aptitudinile solide de project management combinate cu abilitatile umane il vor face pe clientul tau sa fie multumit.
Daca detii strategii prin care poti salva timp, impartaseste-le si clientului. Daca gasesti o cale prin care poti termina proiectul inainte de timp si sub bugetul prestabilit, incearca sa o folosesti. Clientii care simt apropierea umana de un manager de proiect, isi vor aminti de el si il vor recomanda mai departe. Poti sa trimiti macar un e-mail personalizat clientilor tai, astfel incat sa le arati ca ii apreciezi pe fiecare in parte.
Mentine standarde profesionale inalte
Sa te plangi de un client, sau sa faci remarci la adresa practicilor de business intalnite la un client, lasa mult de dorit. Chiar daca ceva merge prost sau intreaga colaborare a esuat, trebuie sa iti pastrezi tonul si atitudinea initiala.
Un manager de proiect bun va sti sa aplaneze un conflict cu multa finete; un manager de proiect exceptional va sti sa gestioneze un proiect dificil cu aceeasi finete ca in cazul unui proiect usor. De obicei, atitudinea managerului in fata problemei ii va lasa o impresie finala clientului, si nu obstacolul in sine.
Asigura-te ca standardele tale sunt cele mai inalte atunci cand reprezinti un client sau mergi la o intalnire de afaceri. Chiar daca clientul mereu intarzie, tu sa fii punctual. Evita sa iti citesti mesajele sau sa vorbesti la telefon atunci cand esti in prezenta unui client. Fata in fata timpul este extrem de pretios: asigura-i clientului tau intreaga ta atentie.
Fiind devotat unei strategii care cultiva profesionalismul si construind relatii puternice cu clientii, vei avea doar de castigat in domeniul managementului de proiect. Recomandarile personale construiesc o reputatie mult mai usor decat oricare alta strategie de marketing, luand in considerare ca in ziua de azi satisfactia clientului este extrem de importanta.
Prin ce alte modalitati crezi ca ar deveni puternica relatia unui MP cu clientii sai?