Proiecte mari, proiecte mici – probleme mari

0

ProjectDe-a lungul carierei mele, am avut sansa de a lucra atat in echipe de doi oameni, cat si in colective de 30 de persoane, pe proiecte care duceau lipsa unui buget stabilit si in cadrul carora masuram doar incarcarea resurselor si timpul in care trebuia finalizata lucrarea, pana la aparitia bugetelor de ordinul milioanelor. E adevarat, fiecare dintre noi consideram ca activitatea in care suntem implicati este cea mai importanta, mai dificila sau speciala. Multi ani mi-am dorit sa lucrez in proiecte de anvergura, complexe, cu multi factori de decizie, cu bugete cat mai mari si cu satisfactii, poate, nebanuite pentru unii. Ce sa mai vorbim, visam sa promovez in „categoria grea”! Ei bine, cand am ajuns acolo, am constatat ca, desi unele lucruri difera, iar acest lucru este firesc, principiile fundamentale sunt aceleasi. Insa, inainte de a discuta despre acest aspect, e bine sa clarificam ce inteleg eu printr-un „proiect mare” si printr-un „proiect mic”…

Complexitatea primeaza
In primul rand, atunci cand ma refer la „proiecte mari”, iau in calcul complexitatea acestora. Daca „mare” inseamna „durata mai mare”, „buget mai mare” si „mai multe persoane implicate”, nu e nimic eronat. Totusi, cred ca primeaza complexitatea si cat de „intortocheate sunt caile Domnului”, in finalizarea proiectului. In replica, „proiectele mici” au o complexitate redusa (chiar daca poate suna pleonastic, la prima vedere…), buget mai mic, numar limitat de persoane implicate si se bucura de un timp de lucru mai scurt.

Spre exemplu:
A) Cost sub 5 K – 10 K Euro.
B) Costul reprezinta mai putin de 5% din bugetul anual al proiectelor.
C) Mai multe proiecte similare se deruleaza in acelasi timp.
D) Se poate vorbi despre implicarea mai multor echipe sau a mai multor persoane din cadrul firmei.
E) Compania care deruleaza proiectul are disponibilitati reduse. Este o diferenta semnificativa intre lucrul la un proiect intr-o firma in care actioneaza 10 persoane si una in care efortul este impartit intre 500 sau chiar 10.000 de angajati.
F) Efortul project managerului este part time.
Indiferent de tipul firmei in care iti desfasori activitatea, amploarea proiectului (ok, „marimea”…) nu dicteaza importanta acestuia. Si aici vorbim despre o chestiune de importanta capitala, atat pentru tine ca PM, cat si pentru ceilalti membri ai echipei. Asadar, importanta nu trebuie subestimata daca proiectul este „mic” sau daca bugetul este redus.

Atentie!
1 – Mai multe proiecte mici, cu costuri reduse, pot genera pagube financiare mari, daca sunt gestionate necorespunzator.
2 – Proiectele mici, care produc schimbari, pot genera zgomot, efecte si chiar frustrare in randul unora, intr-un mod similar cu acela al proiectelor de magnitudine.
3 – Gestionarea mai multor proiecte mici (pe principiul „multe si marunte”) poate fi mai dificila decat in cazul unui singur proiect mare. Cel putin din punctul de vedere al PM-ului.

Mai multe lucruri despre diferente, asemanari si riscuri poti afla de pe cipriancucu.ro

Share.

Leave A Reply