(Ne)Accesarea fondurilor europene

0

goalFinantarile europene disponibile pentru Romania in perioada de programare 2007-2013, ar fi putut ajuta semnificativ la relansarea mediului de afaceri lovit de criza.

Acestea s-au dovedit insa destul de dificil de accesat, mai ales de catre intreprinderile mici si mijlocii, care au intampinat in principal doua probleme:

  • cea mai importanta este lipsa resurselor financiare necesare cofinantarii proiectelor si
  • cea de-a doua o reprezinta lipsa de experienta si de cunostinte in intocmirea proiectelor pentru obtinerea fondurilor europene, avand la dispozitie un numar prea mic de firme de consultanta specializate care sa dispuna de consultanti cu adevarat experimentati.

 

In opinia mea, gradul redus de absortie al fondurilor europene la nivelul Regiunii de Nord-Est in principal si la nivel national in general, s-a datorat unei multitudini de factori negativi care actioneaza concomitent si anume: probleme majore la nivelul instiutiilor statului si implicit cadrul politic general defavorizant, intarzierile datorate problemelor de comunicare intre institutii, birocratia deosebit de excesiva, proceduri foarte dificile de scriere si de depunere a proiectelor precum si durata excesiv de mare a evaluarii si aprobarii acestora, nu in ultimul rand coruptia la toate nivelurile si managementul defectuos al fondurilor.

O problema majora care se regaseste la nivelul tuturor programelor operationale este durata foarte mare de evaluare si selectie a proiectelor, de la depunerea unui proiect si pana la notificarea beneficiarului cu privire la rezultatul evaluarii inregistrandu-se, de regula, intre 6 si 12 luni.

Sinteza a problemelor intampinate de beneficiari la faza de scriere, contractare, evaluare si implementare a proiectelor cu finantare europeana:

Etapa 1 – SCRIERE

Probleme:

a. Birocratie excesiva – numar mare de documente si avize cerute pentru anexele la cererea de finantare – probleme: scriere

b. Documentatie stufoasa si necesitatea multiplicarii originalului proiectului in cel putin trei copii ceea ce duce la un consum excesiv si inutil de hartie

c. Anuntarea tardiva a regulilor de intocmire si depunere a proiectelor

d. Modificarea frecventa a regulilor si a formularelor prin corrigendum-uri

Etapa 2 – CONTRACTARE

Probleme:

a. Perioada foarte scurta de la lansarea apelului pana la termenul de depunere – relativ o luna

b. Modificarea punctajelor de selectie in momentul evaluarii proiectelor

c. Statul ingreuneaza depunerea proiectelor prin durata foarte mare de eliberare a avizelor si autorizatiilor necesare

d. Dificultate in obtinerea de resurse financiare pentru a asigura cofinantarea

e. Conditii aspre de acordare a creditelor de catre banci

Etapa 3. – EVALUARE

Probleme

a. Perioada mare de evaluare a proiectelor ceea ce face ca datele prezentate in cererea de finantare la momentul depunerii sa nu mai corespunda cu realitatea la momentul semnarii contractului

b. Evaluatori independeti care nu detin experienta necesara aplicand in mod eronat si subiectiv grilele de evaluare din ghidul solicitantului

Etapa 4. – IMPLEMENTARE

Probleme

a. Lipsa de personal calificat atat din partea beneficiarului cat si din partea firmei de consultanta subcontractata

b. Pe fondul crizei sunt foarte multe contestatii in cadrul licitatiilor pentru contractele de achizitii, ceea ce duce la ingreunarea sau chiar anularea implementarii proiectului intrucat solutionarea acesteia poate dura si un an de zile

c. Valoarea prefinantarii (acolo unde e cazul) prea mica pentru perioada de timp pentru care se acorda, in plus decontarea se face cu intarziere

d. Proceduri complicate de recuperare a TVA (acolo unde e cazul)

f. Procedura greoaie si perioada de timp incerta pentru rambursarea cheltuielilor de catre Autoritatea de Plati

e. Comunicare deficitara cu reprezentantii Organismelor de Implementare

Ceea ce trebuie subliniat in fond legat de aceste surse de finantare este importanta eficientizarii modului de atragere, absortie si utilizare al acestora, importanta procesului de crestere economica in cadrul unei economii emergente si nu in ultimul rand rolul esential pe care aceste fonduri il au in sustinerea procesului de „catching up” in vederea reducerii inegalitatilor economice dintre Romania si statele membre ale Uniunii Europene. Acesta este in fond obiectivul fundamental al Uniunii Europene, recuperarea cat mai rapida a regiunilor defavorizate din punct de vedere economic fiind un element esential politicii de dezvoltare regionala.

Prin implementarea Programelor Operationale, dar si al celorlalte programe, se urmareste atingerea a doua obiective: diminuarea cresterii disparitatilor de dezvoltare intre Romania si state membre ale Uniunii Europene, pe de o parte, precum si intre regiunile tarii, pe de alta parte. Am convingerea ca masura in care Romania va folosi suportul tehnic si financiar oferit de Uniunea Europeana, efectele benefice se vor vedea in timp si vor putea fi verificate prin viteza cu care economia nationala se va adapta si va functiona conform sistemului european.

Articol scris de Oana Petculescu

Share.

Leave A Reply