Un model de dezvoltare a echipei de proiect, ce are o larga raspandire, este cel care pleaca de la ideea ca echipa se dezvolta intr-o maniera predictibila iar etapa de dezvoltare in care se afla echipa, poate fi evidentiata. Managerul de proiect trebuie sa cunoasca aceste etape si modul in care pot fi gestionate in practica, pentru a ajuta echipa sa evolueze rapid si pentru a crea un cadru in care poate fi inteles nivelul de dezvoltare al echipei.
1. Etapa de initiere. Pe durata acestei etape are loc cunoasterea reciproca a membrilor echipei de proiect si in aceasta etapa se intelege scopul proiectului. In aceste momente se construiesc reguli de baza ce privesc atat proiect (performantele dorite) cat si membrii echipei de proiect (sarcini, responsabilitati, etc.). Aceasta etapa se finalizeaza in punctul din care membrii echipei de proiect incep sa se simta integrati iar perioada de acomodare a trecut.
2. Etapa de forfota. Dupa ce a trecut perioada de acomodare, intalnim perioada in care avem de-a face cu luari de pozitii, clarificari, rezistente si poate chiar conflicte. In aceasta etapa, dupa ce se linistete atmosfera si pe masura ce se sting conflictele si termina agitatia, calitatea de lider a managerului de proiect iese la suprafata si este universal acceptata de toti cei implicati iar grupul trece in etapa urmatoare.
3. Etapa de insusire a normelor. In aceasta etapa, echipa devine inchegata, se stabilesc relatii stranse intre membrii echipei, apar sentimentele de responsabilitate, de insusire, de camaraderie, impartasire, de ajutorare, etc. In aceasta etapa se realizeaza acomodarea si acceptarea membrilor echipei de proiect si a tipurilor diferite de comportament pe care acestia le au.
4. Etapa de atingere a performantei. Trecand in aceasta etapa, gasim echipa de proiect functionand la un nivel performant, in care energia grupului este concentrata pe indeplinirea sarcinilor, a activitatilor si a obiectivelor finale a proiectului. In aceasta etapa este posibil sa avem parte de tensiuni cauzate de frustrari sau alte motive ce tin de mediul proiectului dar managerul de proiect ar trebui, sa poata, sa reduca tensiunile dintre membrii echipei de proiect. Cu alte cuvinte, in aceasta etapa echipa atinge „functionarea la parametrii normali”. Acest ritm de lucru fiind dorit ca el sa fie prezent pana la finalizarea proiectului.
5. Etapa de incheiere. Aceasta este etapa in care proiectul se indreapta spre finalizare, se fac schimbarile finale iar echipa se pregateste pentru inchiderea proiectului. In aceasta etapa putem gasi membrii echipei de proiect sub diferite stari de spirit, de la entuziasm la deprimare, in functie de cum au evoluat activitatile intreprinse in cadrul proiectului si de impactul ce la avut proiectul si echipa, per general, in mintea membrilor echipei de proiect. In aceasta etapa, in functie de specificul proiectului, se pune accent pe finalizare, pe finisaje, pe retusuri, pe corectii, pe reglaje si/sau pe raportarile de final a proiectului.
La aceste etape se (poate) adauga perioada post-proiect in care membrii echipei de proiect pastreaza contact intre ei, cu managerul de proiect, cu stakeholderii etc. iar acolo unde contextul permite, se reiau sub o noua forma legaturile si se deruleaza un proiect nou
In cadrul organizatiilor unde echipa de proiect este se pastreaza dar proiectele se schimba, caz des intalnit in practica, se trece/sare repede peste etapa de initiere si gasim echipa direct in etapa de forfota a proiectului. Un exemplu de acest tip poate fi gasit in cadrul unei firme de webdesign, unde beneficiarul si-a expus proiectul dorit iar echipa urmeaza sa-l realizeze. Adesea, rolurile membrilor echipei de proiect, pastrandu-se de la un proiecet la altul.
Indiferent de tipul proiectului, etapele prin care vor trece echipele acestuia, sunt aceleasi. Nuantele pot doar sa difere.