Identificarea nevoii afacerii tale

0

business_needSarcina principala identificata in zona cunostintelor privind analiza intreprinderii a BABOK® Guide este identificarea nevoii afacerii. Nevoia afacerii defineste problema pentru care un analist de business incearca sa gaseasca o solutie. Aminteste-ti: nu orice nou proiect in firma apare ca urmare a identificarii unei probleme. Companiile iau adesea in considerare adaugarea de noi atribute produselor sau serviciilor lor, bazandu-se pe ivirea de noi oportunitati, feedback-ul clientilor, tehnologiile noi aparute pe piata etc.

Pentru a defini si intelege pe deplin nevoia afacerii tale, trebuie sa te uiti cu atentie la probleme intampinate si sa stabilesti daca schimbarea ori proiectul este chiar necesar. Managerul de proiect sau analistul de business trebuie sa investigheze pentru a se asigura ca problema ori oportunitatea exista si merita atentie.

In fond, definirea nevoii afacerii reprezinta si un pas necesar in a-i face pe stakeholderi sa observe prezenta problemei sau a oportunitatii ivite. Organizatiile trebuie sa fie focusate in principal pe nevoile afacerii in loc sa reactioneze imediat la problemele ivite sau ineficientele percepute. Nevoia afacerii stabileste pasii de urmat intr-un proiect, precum paleta de solutii de luat in calcul, stakeholderii care trebuie implicati in proces precum si abordarile bazate pe solutiile ce urmeaza a fi evaluate.

Conform BABOK® Guide, exista 3 pasi esentiali in definirea nevoilor unei afaceri pentru un potential proiect.

1. Asigura-te ca nevoia afacerii tale se alinieaza la scopul si obiectivele organizatiei tale. La inceputul unui proiect vei fi intrebat care sunt obiectivele organizatiei tale pentru a stabili legatura cu nevoile afacerii. Informatia aceasta se regaseste, de obicei, in planul strategic al companiei, incepand cu misiunea, viziunea si valorile organizatiei.

Aceste declaratii ale organizatiei descriu, de fapt, schimbari pe care compania doreste sa le faca sau conditii curente pe care compania doreste sa le mentina. Un singur obiectiv poate fi insa divizat pe mai multe directii precum satisfactia consumatorului, excelenta operationala sau cresterea afacerii. Aceste obiective trebuie sa fie divizate in mai multe obiective cantitative. Se vor sti astfel ce rezultate se doresc a fi atinse, precum si efortul necesar.

2. Asigura-te ca precizezi clar problema in afacere sau oportunitatea pentru organizatia ta. Impreuna cu echipa ta trebuie sa investighezi problema in afacere sau oportunitatea pentru a te asigura ca e un motiv bun pentru a merge mai departe si a anunta stakeholderii. Aminteste-ti ca proiectul tau reprezinta o modalitate prin care iti poti imbunatati afacerea si poti aduce valoare. Vezi care sunt beneficiile dar si riscurile pe care le ai de intampinat in proiect. Trebuie sa iei, de asemenea, in calcul si optiunea de „a nu face nimic” cu privire la situatia respectiva.

3. Fa o descriere detaliata a rezultatelor dorite in urma identificarii si adresarii nevoii afacerii. Poate reprezenta o provocare sa descrii rezultatul dorit al unui proiect propus. Nu trebuie sa confunzi rezultatul dorit cu o solutie. Oricum, optiunile cu privire la solutie vor fi evaluate avand in calcul rezultatul dorit, pentru a fi siguri ca se pot livra beneficiile asteptate.

Aminteste-ti: nevoia afacerii descrie problema sau oportunitatea pe care organizatia ta a intampinat-o. Aceasta problema sau oportunitate se incadreaza in misiunea si obiectivele organizatiei tale. Nevoia afacerii si rezultatul vizat presupun identificare, definire, selectie din mai multe optiuni a solutiei potrivite la respectiva situatie. Nevoia afacerii reprezinta piatra de temelie la definirea cerintelor pentru viitorul tau proiect.

Nevoia afacerii nu este un livrabil de sine statator sau un document. Din contra: nevoia afacerii reprezinta o cerinta de afaceri care ar trebui sa fie inclusa in documentul cu toate cerintele afacerii sau intr-un business case pentru proiectul propus.

Sursa: Project-management.learningtree.com

Share.

Leave A Reply