Ghidul PMBOK 5 Editia a V-a – prezentare generala

0

Lansat relativ recent, anul 2013 ne-a adus si o noua varianta pentru Ghidul PMBOK, varianta a V-a iar o privire generala asupra acestuia este necesara.

Istoria ghidului incepe prin 1981, cand Consiliul de administratie a PMI a aprobat un proiect de elaborare a procedurilor si conceptelor necesare pentru a sustine profesia de management al proiectelor. Ghidul este format din cinci sectiuni, impartit in capitole plus anexe. Din punctul in care suntem trecuti de partea introductiva (primele ~100pagini), subiectele tratate sunt structurate sub forma „definire, colectare, elaborare, verificare si control” impartite fiecare in cate 4 parti: 1-introducere, 2-intrari, 3-instrumente si tehnici, 4-iesiri. Dorinta de a simplifica si preocuparile legate de consistenta au dus la aparitia noului ghid, rezultand si intr-o zona de noi cunostinte.

Pe tot parcursul ghidului poate fi observata o imbunatatire a calitatii continutului iar o adaugare foarte importanta a noulului ghid este si faptul ca de acum inainte, o zona de cunoastere incepe intotdeauna cu planul de gestionare in cauza subsidiara (concerned subsidiary management plan).

Comparat cu varianta a IV-a a ghidului, Ghidul PMBOK a V-a editie aduce in plus urmatoarele:

– 4 noi procese pentru pentru a planifica gestionarea zonelor de cunoastere;
– introduce 2 noi procese de control (Control Communications si Control Stakeholder Management);
– imbina 2 procese (Distribute Information si Report Performance) intr-un proces noi si revizuit (Manage Communications);
– realoca 2 procese in noua zona de cunoastere – stakeholder.

Noua zona de cunoastere este Project Stakeholder Management. Aceasta zona de cunostere cuprinde patru procese, doua care au fost mutate de la Project Communications Management, si doua ce sunt nou create.
In varianta de Pre-lansare din Octombrie 2012, pag. 331, descrierea pentru Project Stakeholder Management era prezentata ca fiind: „The processes required to identify the people, groups, or organizations that could impact or be impacted by the project, to analyze stakeholder expectations and their impact on the project and to develop appropriate management strategies for effectively engaging stake-holders in project decisions and execution. Stakeholder management also focuses on continuous communication with stakeholders to understand their needs and expectations, addressing issues as they occur, managing conflicting interest and fostering appropriate stakeholder engagement in project decisions and activities.”

Ca orientare, ghidul are o abordare de tip cascada iar partea pozitiva tine de faptul ca actualele programe de training nu necesita schimbari majore pentru a corespunde cu noul standard. Daca este sa privim noua varianta prin prisma editiei a IV-a a ghidului, descoperim ca schimbarile nou aduse cad sub eticheta reorganizarii. Aceste schimbari fiind rezultatul redenumirii unui proces actual, mutarea unui proces intr-o zona mai potrivita sau schimbarea locatiei in care este pozitionata informatia. Grupurile de procese si-a pastrat aceeasi forma (Initiating, Planning, Executing, Monitoring & Controlling, Closing) iar in cazul zonelor de cunostere, numarul acestora a crescut la 10 – noua adaugare fiind numita „Stakeholder”.

Numarul de procese din cadrul cadrul ghidului a variat cu fiecare noua varianta dezolvata (1 var. – 37 procese, 2 var. – 39 procese, 3 var. – 44 procese, 4 var. – 42 procese, 5 var. – 47 procese). Zonele de cunostere din noua varianta 5 a ghidului fiind impartite ca numar de procese dupa cum urmeaza: Integration – 6, Scope – 6, Time – 7, Cost – 4, Quality – 3, Human Resource – 4, Communications – 3, Risk – 6, Procurement – 4 si Stakeholder – 4.

Ca rezultat al activitatii desfasurate in prezent de PMI Romania Chapter, ne putem astepta in lunile ce urmeaza si la o varianta in limba romana a PMBOK 5th Ed, traducerea ghidului este anuntata ca fiind in curs de realizare.

„PMI”, logoul PMI, „PMBOK” sunt marci inregistrate ale Project Management Institute.

Share.

Leave A Reply