De ce au organizatiile echipe?

0

echipa1Te-ai intrebat vreodata de ce compania ta foloseste echipele? Pana la urma, echipa si munca in echipa nu reprezinta concepte noi in lumea afacerilor. Echipele pot fi mai eficiente in luarea mai rapida a deciziilor decat structurile traditionale. Echipa este, pe scurt, un grup de oameni interdependenti care au acces la informatii, resurse si abilitati si care isi combina eforturile pentru a atinge un obiectiv comun.

Conform lui Leigh Thompson (2008), cele 5 caracteristici definitorii ale unei echipe sunt:

1. Echipa exista pentru a atinge un scop comun, impartasit.
2. Membrii echipei sunt interdependenti si au un obiectiv comun.
3. Membrii echipei raman relativ stabili de-a lungul timpului.
4. Membrii echipei au autoritatea de a-si gestiona propria munca si procesele interne.
5. Echipa, de obicei, lucreaza intr-un context clar definit – de regula intr-o organizatie.

Cu alte cuvinte, o echipa este un grup de oameni care lucreaza impreuna si care invata unii de la altii, impartasind idei. Aceste persoane sunt dependente unele de altele, atata timp cat lucreaza impreuna pentru a atinge un obiectiv comun. In aceasta lume dinamica, sunt multe provocari in mediul afacerilor care pot fi rezolvate cel mai bine de catre oameni care lucreaza impreuna. Aceste provocari pot fi legate de clientii companiei, de tehnologia pe care o folosesc, si chiar de fenomenul globalizarii, in general.

Echipele reprezinta o buna ocazie de a tine oamenii apropiati in atingerea obiectivelor organizatiei si a te mentine astfel competitiv pe piata. Spre exemplu, daca unei echipe i se ofera sarcina de a stabili cursul de actiune al unei companii pe urmatoarea perioada, se va ajunge mai rapid la un rezultat daca: unii indivizi vor examina industria, altii vor analiza activitatile internationale si altii vor decide ce ar trebui sa faca compania pentru a se pregati pentru anul viitor. Oferind putere echipei si membrilor echipei, organizatiile pot creste dramatic fluxul de informatii si analiza, peste ceea ce un lider sau manager ar putea realiza in aceeasi perioada de timp.

Exista mai multe tipuri de echipe in organizatii:

1. Echipe cu un manager-lider conducator. Managerul este si team leaderul si este responsabil pentru atingerea obiectivelor, metodelor folosite si functionarea echipei.
2. Echipe auto-conducatoare. Managerul sau liderul determina tinta sau scopul, iar echipa are libertatea de a alege metodele prin care isi atinge obiectivele.
3. Echipe auto-dirijante. Astfel de echipe isi stabilesc singure obiectivele si metodele de atingere a acestora; managementului ii revine doar responsabilitatea de a stabili contextul organizational in care se va desfasura echipa.
4. Echipe auto-guvernante. Aceste echipe sunt de obicei responsabile cu executarea sarcinii, managementul propriilor procese de performanta, alcatuirea grupului si a contexului organizational.

Nu exista o stiinta exacta pentru crearea efectiva a unei echipe. Participarea si managementul echipei este variata de la caz la caz si depinde de o multitudine de factori. De asemenea, echipele nu sunt mereu alegerea cea mai potrivita. Echipele pot aduna intuitie, creativitate si cunostinte intr-un mod in care o persoana care lucreaza independent nu are cum sa o faca, insa echipele duc si la confuzie, intarzieri si o slaba luare a deciziilor. Daca aducem in discutie si echipele virtuale, atunci lucrurile se complica si mai mult.

Tu ce parere despre rolul pe care echipele il joaca in succesul companiilor?

Sursa: project-management.learningtree.com

Share.

Leave A Reply

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.