Cum pot supraviețui și prospera startup-urile în perioada pandemiei COVID. Strategii pentru antreprenorii la început de drum

0

Pandemia a adus multe provocări antreprenorilor, o parte din comapanii au fost închise iar altele și-au regândit afacerea. Acestea din urmă au considerat că nu pot renunța atât de ușor la visuri astfel încât au adus idei creative, stategii, instrumente și oportunități pentru a-și satisface clienții.

Cum rezită aceste firme în această perioada?


Considerăm că sănătatea noastră și a celor din jurul nostru este cea mai importantă, toată lumea își dorește să fie sănătoasă de aceea suntem de acord cu distanțarea socială. Această regulă, însă, are efecte negative în mediul antreprenorial, mai ales pentru afacerile care existau datorită interacțiunii dintre oameni. Aici amintim cateva domenii cum ar fi: restaurante, hoteluri, mici afaceri de cartier, magazine, florării, saloane de înfrumusețare și așa mai departe. Majoritatea afacerilor din aceste domenii au fost nevoite să își amâne investițiile, să-și reformuleze stategiile și să găsească soluții pentru a supraviețui.

Pentru a afla mai multe detalii despre noile strategii, despre soluțiile creative găsite de antreprenori, dar și despre reacția clienților lor la aceste strategii, am făcut o analiză a pieței.

Cea mai importantă concluzie a acestei analize de piață a fost că toți cei care au găsit soluții în business-ul lor au fost flexibili. Această calitate i-au făcut să reziste în piață în această perioadă atât de incertă. Prin flexibilitatea și creativitatea lor, antreprenorii au reușit să-și păstreze atât clienții, cât și angajații.

  1. Antreprenorii si-au reinventat afacerea sau și-au extins-o în segmente noi

Cea mai deasă soluție adoptată de firme a fost să-și extindă afacerea în mediul online, să găsească noi tehnologii pentru a-și putea livra produsele, de exemplu. Vă arătăm câteva moduri prin care managerii au ales să ajungă la clienți:

  • Unele cafenele care erau adresate părinților și-au extins vânzările online cu gamă variată de jucării pentru copii lor și chiar au oferit vouchere pentru petrecerile viitoare, când cafenelele vor putea funcționa normal;
  • Multe din companiile ce produc cosmetice și-au extins producția și au început să comercializeze dezinfectant;
  • O parte din producătorii de haine produc echipament medical;
  • Unele saloane de înfrumusețare vând kit-uri de ingrijire acasă sau închiriază clienților diferite aparaturi;

2. Antreprenorii au găsit soluții noi de a ajunge la clienți

Mulți dintre managerii companiilor, prin creativitate și tact, au găsit soluții de a livra produsele sau serviciile prin canalul potrivit astfel încât acestea să ajungă la clienți. Mai jos dăm câteva exemple:

  • În cazul restaurantelor s-au observat diferite schimbări: o parte din aceste restaurante și-au îmbunătățit și s-au folosit cât mai mult de instrumentele online atât pentru a face publicitate cât și pentru a-și vinde produsele sau serviciile. Alte restaurante au ales să apeleze la companiile de livrări (FoodPanda, Glovo, UberEats etc.) pentru a ajunge la clienții lor și pentru a le satisface nevoile;
  • Aprozarele și-au închis activitatea din offline și și-au mutat-o în online, livrând produsele la domiciliu;
  • Majoritate comercianților s-au folosit cel mai mult de Facebook pentru a-și face reclamă, dar mulți manageri au ales să-și pregătească site-uri sau au apelat la alte site-uri care sprijină producătorii autohtoni. S-au format multe grupuri de Facebook care sprijina agricultura românească și produsele românești, iar mai multe organizații au lansat diferite platforme sau site-uri unde comunitățile pot să se ajute cumpărând local.
  • Ca urmare a vânzării online, comercianți și-au adaptat și metodele de plată, unii primesc plata prin SMS, alții folosesc transferul bancar sau prin Revolut.

Sunt mai multe exemple interesante, cu manageri creativi care au găsit soluții pentru a-și ține clienții aproape. De exemplu, un magazin de cadouri lansează chestionare și își ajută clienții să găsească cadoul perfect, oferind consultanță. Sălile de sport oferă antrenamente online prin platforme precum Zoom sau live pe Facebook. O altă companie care vinde jucării, după ce și-a mutat activitatea în mediul online, le-a permis copiilor și părinților să aibă un tur virtual al magazinului pentru a-și alege cât mai bine produsele. Majoritatea florăriilor lucrează cu platforme online, prin care clienții pot să-și aleagă produsele și să le plătească online, acestea fiind ulterior livrate la domiciliu.

Această perioadă i-a obligat pe majoritatea managerilor să găsească metode de cumpărare online și chiar de livrare la domiciliu, iar acest lucru poate fi o mare oportunitate deoarece costurile sunt mai mici, poți ajunge la mai mulți clienți, noi clienți din zone diferite la care nu puteai ajunge altfel și poți să minimizezi pierderile.

3. Managerii au realizat importanța parteneriatelor

În această perioadă tulbure și nesigură, găsirea unui partener poate aduce salvarea companiei și poate chiar prosperitate. O altă industri afectată în această perioadă a fost cea a transporutlui de pesoane. Multe companii de transport au înțeles repede ca prin realizarea unui parteneriat pot traversa mai ușor această perioadă. Sunt firme mari care preiau angajații altor firme, pe perioade determinate, sau alte firme care ajută la livrarea produselor etc.

4. Păstrează legătura cu clienții

Chiar dacă activitatea unor firme e suspendată temporar este foarte important să păstrăm legătura cu clienții noștri. După ce va trece această perioadă e important să știm că vor reveni la noi. Câteva din metodele prin care poți păstra legătura cu clienții noștri ar fi:

  • Prin trimiterea unui e-mail;
  • Prin actualizarea website-urilor;
  • Prin platformele social media: Instagram, Facebook, Twitter etc.;

5. Gândește-te la viitorul afacerii tale și investește în el

Este o perioadă bună să ne gândim la viitorul afacerilor noastre, la ce investiții vom face, ce strategii vom aborda și ce pași vom urma. Pentru a găsi cele mai bune soluții este important să căutăm fonduri și programe guvernamentale prin care putem primi ajutor financiar, să reflectăm și să luăm aminte la strategiile care funcționează și care nu și să ne îmbunătățim cât mai mult legătura cu clienții prin orice mijloc și cu strategii de marketing.

Material elaborat in cadrul proiectului StartUp Now! Dezvoltare prin antreprenoriat pentru regiunea Centru cofinantat din Fondul Social European prin Programul Operational Capital Uman 2014 – 2020.

Share.

Leave A Reply

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.