Cele 9 calitati ale unui lider adevarat

0
armataIn noua sa carte, The Well-Balanced Leader, scriitorul Ron Roberts ne vorbeste de cele 9 calitati pe care un lider adevarat tebuie sa le detina pentru a avea succes la locul de munca. Autorul sustine ca e nevoie de lideri care sa reuseasca sa-si readapteze continuu comportamentul pentru a ajuta oamenii din organizatie sa atinga niveluri ridicate de performanta.

Acest comportament nu presupune deloc sa actionezi impulsiv sau in mod automat. Liderii echilibrati sunt atenti la consecintele comportamentelor proprii si la modul in care un comportament bun sau rau se reflecta asupra angajatilor sai.

Ron Roberts, un trainer al invatarii experentiale si accelerate, ne ofera o lista utila pentru auto-evaluarea unui lider inainte de a initia o analiza amanuntita a celor noua atribute.

Stim cu totii ca o schimbare reala are loc atunci cand aceasta este precedata de o schimbare a constiintei si a cunostintelor. Exact ca orice alta schimbare, transformarea intr-un lider mai bun necesita practica, practica si mai multa practica. Autorul ofera in cartea sa exemple de lectii, exercitii si activitati care te pot ajuta sa devii un lider mai echilibrat:

1. Atitudine non-critica versus critica. Poti intotdeauna sa vorbesti despre cel mai mare esec al tau pentru a-i ajuta pe ceilalti sa invete si sa se accepte.
2. Atitudine non-defensiva versus defensiva. Pentru a-i conduce pe colegii tai care sunt defensivi, trebuie in primul rand sa te conduci pe tine.
3. Lipsa de control versus control. Nu poti controla mereu ceea ce ti se intampla, dar iti poti controla reactiile.
4. Deschis spre invatare versus „a sti totul”. Nu e nimic in neregula cu a esua, daca esti capabil sa inveti din greseli.
5. „A face lucrul potrivit” versus „a face orice iti doresti”. Managementul de sine presupune alternarea intre dorintele ego-ului tau si nevoile organizatiei tale.
6. Rabdator versus nerabdator. Rabdarea trage, nerabdarea impinge.
7. „A lasa” versus „a retine”. A da mana libera angajatilor ii face pe acestia mai puternici, creste fluxul informational, energia si ajuta la imbunatatirea relatiilor.
8. Acceptare versus rezistenta. Ramai calm pe dinauntru, indiferent de ceea ce se intampla in exterior.
9. Centrat pe altii versus centrat spre sine: crearea unui succes constant si sustinut al organizatiei.

Roberts sustine ca liderii nu pot merge pe sarcini si performante in detrimentul relatiilor umane. Procesul de management in sine nu va avea succes astfel si la nivel personal. Multi lideri merg in extrema oferind sarcini multiple, in timp ce recentele cercetari arata ca tocmai multi-tasking-ul ii pot face pe oameni ineficienti. Astfel, le ia mai mult timp oamenilor sa faca mai multe lucruri deodata, decat daca le-ar rezolva separat. In ultima situatie, poti fi mult mai eficient atunci cand te concentrezi in totalitate doar pe o activitate.

Autorul ofera si o actualizare a filozofiilor pe care cei mai multi manageri de proiect si lideri constiinciosi le-au aplicat de-a lungul carierei lor pentru a avea o productivitate crescuta si succes.

  • Mitul conform caruia marii lideri detin controlul asupra tot, mereu; adevarul: liderii au de fapt foarte putin control asupra ceea ce se intampla; trebuie sa renunti la acest mit si inveti sa te adaptezi de la o zi la alta la realitatea din compania ta.
  • Persoana este vazuta ca un complex de calitati si unicitate, care va contribui la atingerea rezultatului dorit, intr-un mod poate special si inedit.
  • Vezi doar partea buna din ceilalti.
  • Manifesta compasiunie, consideratie si grija.
  • Surprinde pe fiecare facand ceva foarte bine.
  • Daruieste fara a astepta nimic in schimb.
  • Fii un observator neutru si obiectiv.
  • Avem doi ochi, doua urechi si doar o gura. Observa, asculta si apoi actioneaza.

Cartea se incheie cu o sectiune dedicata principiilor unui lider echilibrat. Este un ghid pentru cei care doresc sa „paseasca” si in spatele proceselor managementului persoanelor la locul de munca.

Share.

Leave A Reply