Arta pranzului de afaceri

0
In Japonia, o masa este o ocazie foarte importanta pentru a crea o legatura stransa intre persoanele prezente, ceea ce este absolut necesar pentru a stabili un bun contact intre parti.

O invitatie la pranz sau la cina este deci parte integranta a culturii de afaceri japoneze iar faptul ca un om de afaceri japonez invita la masa inseamna, cu certitudine, ca are incredere in viitorul sau partener si este interesat de propunerea acestuia.

Protocolul meselor de afaceri

La un business lunch tipic japonez, protocolul impune ca persoana de rang superior sa se aseze la mijlocul mesei iar invitatii la dreapta gazdei, in ordinea importantei. Gazda este servita prima, dupa care invitatii pot incepe masa.

In general, o masa japoneza consta in peste la gratar, o cupa de supa, un bol de orez si farfurioare cu preparate marinate in otet. Bucataria japoneza este usoara si saraca in grasimi. Se folosesc foarte putin uleiurile sau carnea. La japonezi, chiar si bucataria chinezeasca este considerata ca fiind grea.

Bucataria japoneza are cateva delicatese cum ar fi Inoshishi (mistret), Sakura-nabe (carne de cal), Shika-no-shashimi (carne cruda de caprioara) sau Uzura (prepelita). Ceaiul verde este servit la sfarsitul fiecarei mese. Protocolul cere sa se manance din toate aceste feluri. De fapt, curiozitatea culinara a japonezilor ii determina sa guste din tot.

La japonezi, gazda decide meniul dar daca invitatul este strain si nu cunoaste bucataria japoneza, este perfect acceptabil sa ii ceara gazdei sa dea detalii cu privire la preparate. Daca nu poate manca ceva anume, poate marturisi deschis acest lucru insa numai aducand o scuza plauzibila, ca de exemplu ca doctorul i-a interzis…
Japonezii mananca din toate preparatele concomitent si foarte incet. Le place sa savureze in tihna mancarea.

Gazda serveste invitatilor bautura pe toata perioada mesei. Barbatii obisnuiesc sa bea „dintr-o suflare”. Daca paharul se goleste rapid, un alt pahar va fi umplut imediat iar uzanta cere sa fie baut. Este o traditie ca barbatii sa bea impreuna dar daca invitatul nu este obisnuit cu alcoolul poate bea mai incet si daca nu mai doreste sa bea lasa paharul plin sau il intoarce invers. Spre deosebire de barbati, femeile de afaceri nu sunt obligate sa bea, insa un pahar sau doua sunt foarte potrivite ocaziei.

Este politicos ca invitatii sa arate apreciere gazdei pe timpul mesei si, de asemenea, sa-i multumeasca la sfarsit. In conformitate cu traditia japoneza, gazda este cea care plateste intotdeauna. Dupa cina se intampla adesea ca gazda sa invite la un pahar intr-un bar sau „Karaoke”. Chiar daca invitatii considera ca nu stiu sa cante sau ca nu au o voce frumoasa, este bine sa accepte invitatia. Japonezii sunt in general afectivi si de aceea este foarte important sa se creeze o legatura de prietenie intre partenerii de afaceri.

Articol preluat din Business Woman Magazine nr. 8, noiembrie 2008, www.businesswoman.ro

Share.

Leave A Reply

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.