Angajamentul emotional si succesul proiectului

0
echipa1Multe proiecte esueaza deoarece organizatiile pun practicile inaintea oamenilor. Acest lucru se intampla atunci cand organizatiile incearca sa „lipeasca” procesele si politicile de natura emotionala a angajatilor lor. Aceasta abordare traditionala pune accentul pe dezvoltarea de ghiduri complexe pentru managementul proiectelor, luand in calcul fiecare faza a proiectului in parte.

Aceste comportamente ii transforma pe managerii de proiect in birocrati care gestioneaza foarte multe hartii, mai degraba decat proiecte, iar echipa poate pierde astfel din vedere scopul si obiectivele proiectului. Nesfarsitele sedinte, intalniri si formulare creeaza mai mult stres si volum de munca decat o imbunatatire a rezultatelor.

In asemenea circumstante, managerii de proiect, echipele de proiect si stakeholderii pot deveni strans legati de procese, neglijand cateva intrebari fundamentale, precum cele de mai jos:

  • Stiu membrii echipei pe proiect exact ce se asteapta de la ei? Isi cunosc perfect rolul in proiect?
  • Sunt motivati membrii echipei incat sa livreze cele mai bune rezultate? Sunt ei dedicati companiei si echipei?
  • Simt membrii echipei ca le sunt ascultate opiniile si ca si le pot exprima oricand doresc?
  • Este cineva care motiveaza echipa si recompenseaza performanta indivizilor?
  • Se inteleg bine membrii echipei intre ei? Le pasa unora de altora, de calitatea si de atingerea tuturor obiectivelor proiectului?
  • Stakeholderii sunt tratati cu corectitudine, respect si incredere de catre membrii echipei?
  • Au stakeholderii incredere in echipa proiectului?
  • Sunt stakeholderii devotati echipei de proiect? Sunt pasionati de proiect si de echipa desemnata?
  • Care e probabilitatea ca stakeholderii sa recomande membrii echipei si pentru alte proiecte?

Managementul de proiect traditional nu acorda suficienta atentie acestor elemente pentru ca e mai dificil sa fie gestionate concomitent cu procesele. Cu toate acestea, aceste aspecte sunt cruciale pentru succesul unui proiect.

3 principii-cheie

Managerii de proiect stiu ca munca lor este limitata de scop, timp si costuri. De la echipele de proiect se asteapta rezultate din toate aceste trei directii. Echipele de proiecte de succes sunt capabile sa depaseasca limitele acestor constrangeri. Si acest lucru e posibil atunci cand managerul de proiect gestioneaza oamenii si procesele intelegand si punand in aplicare 3 principii-cheie:

  • Devotamentul membrului echipei pe proiect. Ca in orice echipa, trebuie dedicare si devotament din partea membrilor pentru a se indeplini obiectivele intr-un mod eficient (a se vedea comportamentul membrilor unei echipe performante din sport).
  • Devotamentul stakeholderului. O echipa de proiect trebuie sa aiba puternice legaturi emotionale cu cei implicati in proiect pentru a avea succes (a se vedea comportamentul staff-ului unei echipe performante din sport).
  • Imbunatatirea performantei. Echipele foarte dedicate, cu stakeholderi foarte dedicati, sunt mai predispuse sa isi atinga scopul si obiectivele, sa respecte bugetul, totul la o inalta calitate.

Managementul proiectelor bazat pe abordarea comportamentala pune accentul pe imbunatatirea performantei prin alinierea angajamentului membrilor echipei si a stakeholderilor.

Angajamentul membrilor echipei de proiect masoara nivelul de devotament, implicare si motivare intr-o echipa. Angajamentul are un impact profund asupra performantei proiectului (scop, calitate, cost si timp). Membrii echipei devotati:

  • Stiu ce au de facut si sunt in stare sa o faca. Echipele nu functioneaza bine daca membrii lor nu stiu cu exactitate ce se asteapta de la ei. Membrii echipei trebuie sa stie care e rolul lor in intregul proiect si instrumentele potrivite pentru a-si face treaba foarte bine.
  • Contribuie din plin la proiect. Membrii echipei de proiect dedicati profita de oportunitati si isi folosesc punctele tari pentru a-si face treaba cat mai eficient posibil. Au, de asemenea, un manager de proiect caruia ii pasa de ei si care le ofera sprijin si recunoastere.
  • Lucreaza ca o echipa. Membrii echipei de proiect dedicati sunt motivati si se simt dedicati obiectivelor generale ale proiectului. Lucreaza impreuna pentru a oferi rezultate de o calitate inalta si pentru a dezvolta relatii de incredere.
  • Invata si se dezvolta. Pentru a fi dedicati, membrii echipei au nevoie de feedback individual si pe echipa. De asemenea, au nevoie de oportunitati pentru a se dezvolta pe domenii apropiate certificarii lor, care ii vor pregati pentru sarcini si joburi viitoare.

Devotamentul stakeholderilor descrie „sanatatea” relatiilor interne sau externe cu clientul. Un stakeholder este vazut adesea ca un sponsor, un manager de proiect, un client sau o resursa a proiectului. Dar stakeholder poate fi orice persoana, echipa care are un interes pentru finalizarea cu succes a proiectului. Stakeholderii dedicati:

  • Au incredere ca echipa proiectului este demna de toata increderea si ca isi va tine mereu promisiunile.
  • Stiu ca echipa de proiect trateaza toate partile interesate in mod impartial si cu integritate.
  • Se simt mandri, lucru ce reflecta avantajele asocierii cu echipa pe proiect si cu produsele si serviciile sale.
  • Sunt pasionati de echipa si de proiect. Aceasta este expresia finala a legaturii puternice si emotionale si reflecta credinta ca proiectul si echipa sunt cele mai potrivite pentru indeplinirea obiectivelor stakeholderilor.

Pentru a creste alinierea emotionala intre echipe si stakeholderi, companiile trebuie sa se asigure de angajamentul membrilor echipei si a stakeholderilor lor. Daca indicele devotamentului echipei este scazut, atunci managerul de proiect si echipa ar trebui sa lucreze impreuna la un plan pentru cresterea recunoasterii. Daca devotamentul unui stakeholder este scazut, echipa ar trebui sa se consulte cu stakeholderii pentru a identifica cauza si a schita un plan pentru recastigarea increderii.

Share.

Leave A Reply

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.