![flip-chart2](https://www.managementul-proiectelor.ro/wp-content/uploads/2011/11/flip-chart2.jpg)
Managerii care doresc sa gaseasca solutii pentru problema trebuie sa efectueze o analiza a cauzei-radacina (ACR) pentru a se asigura ca au identificat cauzele reale.
Potrivit PMBoK, versiunea nr. 4, ACR este o tehnica folosita pentru a identifica o problema, a-i descoperi cauzele si pentru a dezvolta actiuni preventive.
Cum se poate folosi:
- Defineste problema sau descrie faptele. Include caracteristicile cantitative si calitative ale rezultatelor afectate. Acest lucru inseamna specificarea natura, magnitudinea, locatia si timpul problemei.
- Scrie denumirea problemei pe un flip-chart.
- Intreaba: „De ce crezi ca se intampla acest lucru?” si raspunde sub aceasta intrebare.
- Intreaba din nou: „De ce?” si raspunde la aceasta intrebare sub primul raspuns de pe flip-chart. Acest „de ce?” inseamna „Care sunt factorii care au dus la aceasta problema?”. Totodata, ai putea intreba „De ce se intampla acest lucru?” sau „Ce cauzeaza acest lucru?”.
- Continua cu pasul 4 pana esti convins ca ai identificat cauza reala a problemei. Aceasta tehnica se mai numeste si „cei cinci de ce?” nu pentru ca este nevoie sa pui aceasta intrebare doar de cinci ori pentru a determina cauza, ci doar ca in cele mai multe cazuri este nevoie doar de cinci „de ce?”. Asadar, simte-te liber sa pui mai multe intrebari in acest sens.
- Identifica actiuni care vor preveni ca problema sa apara pe viitor.
Pasii 3 si 4 sunt cei mai importanti in aceasta analiza. Acesti pasi ghideaza actiunile preventive catre radacina problemei.
Desi, cauza principala este o parte secundara in procesul de prevenire, dar fara a cunoaste cauza-radacina, nu putem determina actiunea care trebuie sa previna problema.
Tu de cate ori ai folosit aceasta metoda?