
Managerii care doresc sa gaseasca solutii pentru problema trebuie sa efectueze o analiza a cauzei-radacina (ACR) pentru a se asigura ca au identificat cauzele reale.
Cum se poate folosi:
- Defineste problema sau descrie faptele. Include caracteristicile cantitative si calitative ale rezultatelor afectate. Acest lucru inseamna specificarea natura, magnitudinea, locatia si timpul problemei.
- Scrie denumirea problemei pe un flip-chart.
- Intreaba: “De ce crezi ca se intampla acest lucru?” si raspunde sub aceasta intrebare.
- Intreaba din nou: “De ce?” si raspunde la aceasta intrebare sub primul raspuns de pe flip-chart. Acest “de ce?” inseamna “Care sunt factorii care au dus la aceasta problema?”. Totodata, ai putea intreba “De ce se intampla acest lucru?” sau “Ce cauzeaza acest lucru?”.
- Continua cu pasul 4 pana esti convins ca ai identificat cauza reala a problemei. Aceasta tehnica se mai numeste si “cei cinci de ce?” nu pentru ca este nevoie sa pui aceasta intrebare doar de cinci ori pentru a determina cauza, ci doar ca in cele mai multe cazuri este nevoie doar de cinci “de ce?”. Asadar, simte-te liber sa pui mai multe intrebari in acest sens.
- Identifica actiuni care vor preveni ca problema sa apara pe viitor.
Pasii 3 si 4 sunt cei mai importanti in aceasta analiza. Acesti pasi ghideaza actiunile preventive catre radacina problemei.
Desi, cauza principala este o parte secundara in procesul de prevenire, dar fara a cunoaste cauza-radacina, nu putem determina actiunea care trebuie sa previna problema.
Tu de cate ori ai folosit aceasta metoda?