Ghid pentru realizarea planului de afacere (2)

1

Ce reprezinta proiectiile financiare?
1. Ce venituri va aduce afacerea?
2. Care vor fi cheltuielile?
3. Care va fi rentabilitatea scontata a afacerii?
4. Care vor fi principalii indicatori financiari?
5. Care sunt documentele financiare necesare?
6. Cum se determina suma necesara?
Cum este utilizat planul de afaceri in activitatea de control al activitatii?
Ce trebuie sa contina Anexele la Planul de afacere?

Ce reprezinta proiectiile financiare?
Oricat de interesanta si de novatoare este o afacere, un investitor este interesat, in cele din urma, de aspectele financiare ale afacerii in care se implica. Din acest motiv, trebuie acordata toata atentia documentelor referitoare la aspectele financiare ale afacerii prezentate prin intermediul planului de afaceri (evolutia estimata a veniturilor si cheltuielilor afacerii pentru urmatoarea perioada de timp – de regula urmatorii cativa ani, indicatori de rentabilitate etc.).

Pentru a va usura munca in aceasta etapa puteti folosi o aplicatie pentru efectuarea proiectiilor financiare, un soft creat special pentru antreprenori si pentru care nu aveti nevoie de cunostinte de contabilitate extinse pentru a putea profita de avantajele lui.

Mergi sus ↑

1. Ce venituri va aduce afacerea?
Un element cheie al oricarui plan de afaceri il reprezinta volumul anticipat al vanzarilor. Analiza nevoilor clientilor, a caracteristicilor produsului, a dinamicii pietei si a strategiilor concurentilor va vor ajuta in acest sens. Este important de cunoscut numarul cumparatorilor potentiali, posibilitatea de a stabili legaturi pe termen lung cu acestia, frecventa si marimea comenzilor, cota de piata pe care o veti detine etc. In functie de aceste date va puteti ajusta si politica de preturi.

In cazul in care vanzarile au o sezonalitate accentuata, acest lucru trebuie luat in considerare in elaborarea bugetului afacerii si determinarea necesarului de finantare. Trebuie sa evitati atat perioadele cu resurse neutilizate, cat si insuficienta acestora. Este bine sa evaluati si cat de solide sunt estimarile dumneavoastra cu privire la venituri. Daca sunteti vulnerabil la un atac din partea concurentei sau la o schimbare brusca in preferintele consumatorilor este indicat sa verificati daca aveti capacitatea de a depasi aceste situatii.

Un instrument util in acest sens este template-ul Previziunea vanzarilor.

Mergi sus ↑

2. Care vor fi cheltuielile?
Un volum mare al incasarilor nu este o realizare prea mare daca nivelul cheltuielilor este inca si mai ridicat. Volumul cheltuielilor trebuie previzionat cu atentie si monitorizat pe tot parcursul derularii afacerii. Cheltuielile pe care urmeaza sa le angajati nu vor avea o structura omogena si, din acest motiv, trebuie sa distingeti intre diferitele destinatii ale resurselor de care dispuneti.

O prima distinctie importanta este cea dintre cheltuielile initiale – care vor fi efectuate pentru a pune in miscare noua afacere – si cele aferente activitatii curente dupa atingerea parametrilor propusi.

Primele trebuie efectuate de regula o singura data, in perioada initiala, perioada in care si afacerea este mai vulnerabil.

Cea de-a doua categorie de cheltuieli va avea un nivel mai stabil in timp, dar este si mai indepartata in timp fata de momentul intocmirii planului de afaceri. Este foarte important sa aveti un grafic al celor doua categorii de cheltuieli si sa determinati cu precizie momentul in care afacerea va incepe sa functioneze la capacitatea normala. In cazul in care acest moment este mai indepartat in realitate decat ati crezut initial, s-ar putea ca rentabilitatea afacerii sa nu mai fie cea scontata. Atunci cand previzionati cheltuielile cu activitatea curenta, va trebui sa determinati si marimea stocurilor necesare. Un volum prea mare va tine resurse imobilizate in mod inutil, in timp ce un volum prea redus creeaza riscul unor intreruperi fortate ale activitatii. Va trebui sa puteti justifica nivelul pentru care ati optat.

O alta distinctie importanta este cea intre cheltuielile fixe – cele care trebuie suportate si atunci cand nu se desfasoara vreo activitate ‘productiva” – si cele variabile – de exemplu, cheltuielile cu materiile prime sau salariile personalului direct productiv. Este recomandabil ca aceasta grupare a cheltuielilor sa fie precedata de o analiza atenta – distinctia perfecta dintre cele doua categorii exista mai degraba in teorie decat in practica. De exemplu, banii investiti intr-un utilaj specializat vor fi mai greu de recuperat decat cei investiti intr-un utilaj cu mai multe intrebuintari posibile in cazul esecului afacerii, este mai usor sa reduceti volumul aprovizionarilor cu materii prime decat sa concediati salariati, fie ei si ‘direct productivi”. Chiar daca formatele standard ale unui plan de afaceri nu includ astfel de detalii, ele sunt necesare in formarea unei imagini realiste asupra viitorului afacerii. Mai ales in cazul in care aveti mai multe produse/servicii, este bine sa determinati cheltuielile, veniturile si rentabilitatea pe unitate de produs.

Pentru realizarea acestor activitati va recomandam sa utilizati template-urile: Costuri start-up si Fluxul de numerar.

Mergi sus ↑

3. Care va fi rentabilitatea scontata a afacerii?
Datele referitoare la veniturile si cheltuielile previzionate vor da o imagine asupra rentabilitatii afacerii. In aprecierea acestei rentabilitati este bine sa evaluati cum vor arata rezultatele in cazul in care apar evenimente neprevazute. Daca rezultatele arata bine pe hartie dar, de exemplu, intarzierea in obtinerea unui spatiu adecvat cu cateva luni transforma profitul in pierderi, este bine sa va luati masuri de siguranta.

Analiza de sensibilitate da imaginea evolutiei rezultatelor in cazul in care anumite evolutii nefavorabile afecteaza activitatea firmei. De exemplu, puteti estima profitul firmei in cazul in care vanzarile sunt cu 20% sub cele programate, sau costurile cresc cu 10%. Probabil nu veti putea anticipa toate lucrurile care s-ar putea intampla, dar este bine sa analizati macar impactul unor evenimente cat de cat previzibile. In plus, includerea unei analize de sensibilitate in planul de afaceri creeaza o impresie pozitiva unui potential finantator.

Un instrument practic pe care il puteti utilize este template-ul Pragul de rentabilitate.

Mergi sus ↑

4. Care vor fi principalii indicatori financiari?

Indicatorii financiari sunt deosebit de importanti pentru un potential investitor. De obicei, trebuie inclusi:

  • Indicatori de rentabilitate – de exemplu, rata de rentabilitate a activelor (profit net/ active totale), rata de rentabilitate a capitalului investit (profit net/ capitaluri proprii);
  • Indicatori de lichiditate – de exemplu, rata curenta de lichiditate (active circulante/ obligatii curente), rata imediata de lichiditate (disponibilitati banesti/ datorii pe termen scurt);
  • Indicatori de solvabilitate – de exemplu, rata de indatorare (datorii totale/ total pasiv);
  • Indicatori referitori la gradul de utilizare a activelor, viteza de rotatie a stocurilor (cifra de afaceri/ stoc mediu), durata medie de incasare a creantelor si de plata a furnizorilor etc.

Un instrument util in acest sens este template-ul Indicatori de performanta.

Mergi sus ↑

5. Care sunt documente financiare necesare?

Acestea sunt componente foarte importante in cadrul unui plan de afaceri. In cazul in care este vorba de o firma deja existenta, de obicei trebuie anexate cel putin:

  • bilanturile pe ultimii 2-3 ani de activitate;
  • ultima balanta de verificare contabila.

De asemenea, trebuie anexate:

  • bilantul pro-forma pentru perioada urmatoare (conform standardelor din tarile occidentale, bilanturile previzionate lunare pentru primul an si bilanturile anuale pentru urmatorii 3 ani);
  • contul de profit si pierdere previzionat pe aceeasi perioada;
  • previziunea cash-flow-ului. Desi acesta nu este o cerinta traditionala a contabilitatii in Romania, este totusi un element esential. Veniturile si cheltuielile inregistrate intr-un cont de profit si pierderi nu coincid cu intrarile si iesirile de numerar. Multe firme pot avea profituri pe hartie, dar ajung la faliment din cauza lipsei de lichiditati. In acest sens puteti utiliza template-ul Fluxul de numerar.

Mergi sus ↑

6. Cum se determina suma necesara?
Determinarea necesarului de resurse financiare este un scop principal al unui plan de afaceri. Datele colectate in etapele anterioare ar trebui sa contureze o imagine destul de clara asupra acestui aspect. Determinarea cat mai realista a sumei necesare este necesara pentru a evita blocarea afacerii din cauza lipsei de resurse sau cheltuielile inutile antrenate de resurse neutilizate.

In cazul in care planul de afaceri urmareste atragerea unui finantator, este esential sa veniti cu o suma realista, dand in acelasi timp asigurari suficiente in legatura cu participarea dumneavoastra la succesul afacerii.

In cazul in care acordarea sumei este conditionata de un anumit nivel al participarii proprii la finantarea afacerii, este recomandabil ca suma cu care veti contribui sa depaseasca suficient de mult nivelul minim impus.

Mergi sus ↑

Cum este utilizat planul de afaceri in activitatea de control al activitatii?

Planul de afaceri ar trebui sa serveasca, ulterior demararii activitatii, ca punct de reper in determinarea viabilitatii afacerii. El poate fi corectat pe parcurs in cazul in care apar evenimente neasteptate.

Controlul afacerii se poate concentra pe doua aspecte principale:

  • Controlul aspectelor financiare. Urmarirea indicatorilor financiari da ‘pulsul”afacerii, evitandu-se situatiile in care intreprinzatorul este atat de absorbit de activitatea curenta incat nu isi da seama in timp util ca afacerea devine neprofitabila. In cazul in care este vorba si de o finantare externa (de exemplu, un imprumut bancar care trebuie restituit) urmarirea profitabilitatii si a cash-flow-ului este absolut necesara.
  • Controlul vanzarilor. Scopul oricarei afaceri este vanzarea unor produse. Urmarirea evolutiei vanzarilor explica situatia financiara a firmei si permite luarea masurilor necesare pentru imbunatatirea ei.

Mergi sus ↑

Ce trebuie sa contina Anexele la Planul de afacere?
In anexe trebuie incluse toate acele documente si materiale care au stat la baza realizarii sau completarii planului de afaceri, cum ar fi:

  • Previziuni de cash-flow
  • Orice alte informatii financiare relevante
  • Descrierea detaliata a produsului sau serviciului
  • Planuri si schite pentru procesul tehnologic
  • O lista detaliata a echipamentului detinut sau care urmeaza a fi cumparat
  • Descrierea investitiei
  • Cv-urile managementului
  • Organigrama firmei
  • Brosuri si materiale publicitare
  • Copii dupa diverse contracte
  • Scrisori de suport din partea viitorilor clienti/precomenzi
  • Oferte ale furnizorilor
  • Rezultatele cercetarilor de marketing realizate
  • Planuri operationale
  • Orice alte materiale care pot oferi informatii relevante celor care vor citi planul de afacere.O lista cu toate activele detinute

Lista de anexe se adapteaza in functie de profilul companiei si dimensiunea investitiei.

Previziunea vanzarilor
Previziunea vanzarilor

Previziunea vanzarilor.xls
47.5 KiB
Details...

Costuri START-UP
Costuri START-UP

Costuri start-up.xls
53.0 KiB
Details...


Prag de rentabilitate
Prag de rentabilitate

Prag de rentabilitate.xls
39.0 KiB
Details...

Indicatori performanta
Indicatori performanta

Indicatori-performanta.xlsx
21.0 KiB
Details...

Un material PlandeAfacere.ro. Toate drepturile rezervate.

Share.

Leave A Reply