Principalele aspecte analizate in acest context se refera la:
– relatiile dintre cultura organizationala si performantele economice;
– elementele pe care se structureaza cultura organizationala;
– mijloacele de implementare, s.a.
Vor fi abordate in acest context cu precadere aspectele practice, operationale care pot conduce, si la nivelul societatilor comerciale romanesti, la formarea unei culturi organizationale de tip modern, specifice economiei de piata.
Un imperativ al calitatii muncii: acumularea permanenta de noi cunostinte
Pentru a atenua efectele rutinei, ce se instaleaza la toate nivelurile, devine necesara reimprospatarea cunostintelor dobandite de catre salariati.
Acumularea de noi cunostinte prin numeroase mijloace a devenit o necesitate vitala impusa de exigentele economiei de piata. Prin instruiri se activizeaza oportunitatea implicarii angajatilor in procesul de optimizare a activitatii, care le ofera posibilitatea afirmarii gandirii creative, novatoare, pentru motivul ca ei sunt supusi observatiilor si criticilor celorlalti.
Un exemplu elocvent il constituie comunicarea in cadrul grupurilor ce folosesc metoda tehnicii brainstormingului, in care sunt incurajate si stimulate ideile participantilor, ce pot fi initiate de fiecare individual ori pot fi combinate prin atragerea altor idei. Instruirile stimuleaza gandirea participantilor, care actionand intr-un climat adecvat de comunicare ii indeamna sa fie toleranti fata de parerile si ideile celorlalti. In cadrul grupurilor se manifesta coeziunea intre membri, ca o forta prin care fiecare doreste sa-si exprime propriile idei, diferite fata de ceilalti.
Prin aceasta tendinta se incearca: sa ii impresioneze pe lideri, sa-si apere interesele personale ori ale grupului din care provin, sa-i contracareze pe oponenti, sa-si acopere ineficienta sau esecurile avute. In acelasi timp prin instruiri reactiveaza doua functii importante: utilitatea, deoarece prin programele de instruire se contribuie la extinderea orizontului de cunostinte, la dezvoltarea deprinderilor si aptitudinilor angajatilor, ceea ce se va reflecta in realizarea performanta a sarcinilor si manifestarea sentimentului de incredere in competentele profesionale.