Achizitionarea unei francize, riscuri si avantaje

0

9 ianuarie 2007

Faimoasa revista americana "Forbes" a realizat o lista cu cele mai bune argumente care-l pot determina pe un viitor francizat sa se gandeasca bine inainte de a semna un contract de franciza cu un anumit sistem.

1. Profitabilitatea incerta. Atunci cand este abordata o oferta de franciza, este necesar sa se cunoasca estimarile reale privind rentabilitatea afacerii. De cele mai multe ori, detinatorii de franciza au tendinta fie de a nu face cunoscute acest aspect sau avanseaza niste date, fara sa scada sumele investite si cheltuielile facute cu aprovizionarea, chiriile, taxele, etc.

2. Costuri initiale prea mari. O alta problema, care merita o serioasa meditatie este aproximarea timpului, in care pot fi amortizate investitiile realizate in procurarea licentei si alte cheltuieli privind demararea francizei.

3. Lipsa exclusivitatii teritoriale sau teritoriu acordat prea mic . Este foarte important sa se stie daca in vecinatate mai exista o alta unitate, care apartine aceleiasi francize.

4. Posibilitati reduse de actionare pe cale legala a francizorului. Inainte de a semna contractul de franciza este util sa se consulte un avocat pentru a gasi caile, prin care poate fi trimis in judecata pe francizor, in situatiile in care acesta nu-si respecta promisiunile sau produce pagube.

5. Independenta limitata. Franciza nu permite prea multa creativitate sau inovatii. De cele mai multe ori, acestea vin din partea francizorului. Desi regulile comune din cadrul francizei, ofera uniformitate sistemului, insa sunt cazuri  in care acestea pot bloca utilizarea unor solutii pentru probleme specifice unei anumite unitati.

6. Redeventele lunare. Taxa de intrare in sistem nu ridica mari probleme, insa trebuie avute in vedere  taxele si redeventele platite francizorului, care cumulate cu alte cheltuieli de investitii pot scadea vertiginos profitul.

7. Preturi supradimensionate pentru marfa sau echipamente. In contract este precizat faptul ca se vor achizitiona numai echipamentele de la francizor sau al unei institutii desemnate de acesta. Atunci, trebuie sa faceti o comparatie de pret intre produsele cerute de franciza si altele similare de pe piata.

8. Taxele de publicitate. Majoritatea francizorilor solicita astfel de taxe pentru materiale publicitare si reclama marcii respective. In aceste conditii, trebuie sa se evalueze masura in care publicitatea retelei aduce avantaje.

Sursa: Bloombiz, 9 ianuarie 2007 

Share.

Leave A Reply

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.