Problema cea mai mare cu care se confrunta toate economiile lumii este somajul ridicat in randul tinerilor. Criza financiara a dus la cresterea numarului celor care nu au un loc de munca, dar a provocat si un fenomen pozitiv: antreprenorii au devenit „eroii” capabili sa ofere un impuls economiilor fragile.
Organizatia Akcees a realizat un studiu despre antreprenoriat in Romania, iar concluziile acestei cercetari pot oferi o serie de raspunsuri legate de modul in care se poate rezolva problema somajului. „Intelegerea complexitatii ecosistemului antreprenorial romanesc si a particularitatilor acestuia sunt fundamentale pentru a putea initia proiecte cu impact in Romania! Acesta a fost motivul care a stat la baza deciziei de a realiza acest studiu si ne bucuram sa vedem ca rezultatele obtinute confirma inca o data relevanta proiectelor pe care le dezvoltam. Speram ca rezultatele studiului vor fi luate in considerare si de alti actori importanti in domeniu si ca acestea reprezinta un prim pas pentru stimularea antreprenoriatului prin masuri corecte, concrete si cu rezultate de durata!”, a declarat Irina Nicoleta Scarlat, Co-Fondator si Vice-Presedinte Executiv Akcees.
Romanii doresc sa devina patroni
Punand cap la cap datele furnizate de Global Entrepreneurship Monitor si de Comisia Europeana, specialistii Akcees au ajuns la concluzia ca Romania este prima tara din Uniunea Europeana din punct de vedere al intentiilor antreprenoriale, 27% dintre romani declarand ca vor sa porneasca la drum pe cont propriu. Procentajul este mai mult decat dublu fata de media inregistrata in restul statelor comunitare. In ciuda acestei deschideri, problemele apar atunci cand ne uitam la sustenabilitatea initiativelor antreprenoriale. Romania ocupa locul 6 in Uniunea Europeana (dupa Austria, Estonia, Letonia, Olanda si Slovacia) din punct de vedere al activitatii antreprenoriale totale: 9% din populatia activa este in curs de a incepe un business sau isi dezvolta propriile start-up-uri. Ocupam insa penultimul loc la nivel european din punct de vedere al sustenabilitatii initiativelor antreprenoriale: mai bine de jumatate din companiile nou infiintate nu reusesc sa supravietuiasca perioadei critice de 42 de luni (acestea se inchid sau isi suspenda activitatea).
Subiectii implicati in cercetare au fost chestionati in legatura cu motivatiile care au stat la baza propriilor afaceri pentru a identifica, din punct de vedere cantitativ, cati dintre ei au ales sa porneasca la drum pentru ca au observat o oportunitate, si cati din necesitate. Ei au fost intrebati daca antreprenoriatul a fost singura lor optiune atunci cand au ales sa inceapa o afacere pe cont propriu si li s-au oferit doua posibilitati de raspuns: „Nu am avut alternativa” sau „Da, as fi putut face alte lucruri, dar am ales sa fiu antreprenor”. Rezultatele studiului au fost surprinzatoare: doar 13% din antreprenoriiimplicati in studiu au declarat ca au fost nevoiti sa isi inceapa afacerea proprie, ceilalti 87% declarand ca ar fi putut alege altceva, dar au ales sa fie antreprenori. Procentul antreprenoriatului determinat de necesitate este mai mic decat cele identificate in alte studii.
De ademenea, respondentii care nu au pus inca bazele propriilor afaceri au fost rugati sa evalueze probabilitatea de a incepe un business in anii urmatori pe o scara de la 1 la 5, unde 1 reprezinta situatia cel mai putin probabila si 5 reprezinta certitudinea de a incepe o companie. Acest indicator reprezinta inclinatia antreprenoriala a populatiei, definita ca probabilitatea de a deveni antreprenori in viitor. Inclinatia antreprenoriala medie a respondentilor a inregistrat o valoare de 3,852 si o abatere medie patratica de 1,065, aratand tendinta ridicata a populatiei de a dezvolta propriile afaceri pe termen mediu.
Citeste continuarea articolului pe finantistii.ro