Salon de cosmetica

2

Descrierea generala a pietei
Odata cu o usoara crestere a veniturilor populatiei, o parte dintre acestea incep sa fie directionate catre satisfacerea nevoilor de ordin secundar. Printre acestea se numara si cele care contribuie la ingrijirea corpului, mentinerea starii de sanatate si refacerea fizica si psihica. In acest context au aparut si s-au dezvoltat si in tara noastra o serie de saloane de cosmetica, care acopera o parte din nevoile descrie mai sus. Acest tip de afacere a continuat sa fie profitabil inclusiv in perioada de criza deoarece oamenii dau o importanta din ce in ce mai mare aspectului exterior si starii de bine.

Printre serviciile care se pot desfasura intr-un salon de cosmetica se numara: coafura, cosmetica, manichura, pedichura, masaj, sauna, impachetari, bai de plante, solar.

Tendintele actuale pe piata sunt orientate spre spa si wellness. Conceptul de SPA se refera la formele de relaxare care vizeaza atat sanatatea, cat si frumusetea. El poate include tratamente speciale la saloane de infrumusetare, dar si orice fel de activitati care se pot practica acasa: bai cu uleiuri si diverse esente de plante, masaje, sport, yoga. Saloanele de spa ofera tratamente de ingrijire faciala si corporala, diverse tipuri de masaj, sauna, aromoterapie, cromoterapie, terapie prin pietre, dusuri, impachetari cu plante, bai in piscina, tratamente anticelulitice si antivergeturi, tratamente pentru detoxifierea organismului si pentru imbunatatirea circulatiei sangelui, etc.

Conceptul de WELLNESS este o abordare holistica, ce reprezinta o stare de echilibru intre corp, minte, spirit si mediul inconjurator. Starea de wellness se asigura prin deprinderi legate de stilul de viata: alimentatie echilibrata, consumul de suplimente de nutritie si alimente functionale, miscare, odihna, conditii adecvate de munca, relaxare, ingrijirea zilnica a corpului, etc.

In functie de resursele disponibile – financiare, logistice, umane – se poate opta pentru unele sau altele dintre aceste servicii, iar in varianta cea mai optimista se poate ajunge la realizarea unui centru multifunctional, in care sa se poata desfasura toate aceste activitati si presta toate aceste servicii, eventual si altele asemanatoare, in functie de solicitarile care vor fi identificate in randul clientilor.

Clientii
In ceea ce priveste structura clientilor, se poate observa o pondere de peste 75% a persoanelor de sex feminin, precum si o concentrare a clientilor in grupa de varsta 18-55 ani. Referitor la veniturile clientilor, situatia variaza in functie de tipul unitatii, de facilitatile si serviciile existente: persoane cu o situatie materiala peste medie (in cazul saloanelor de lux) dar si cu venituri mai modeste (in cazul unitatilor mai mici, amplasate de multe ori in apartamente de bloc, dispunand de dotari mai putin pretentioase).

O piata relativ noua este cea care ofera servicii cosmetice pentru barbati, acestia fiind din ce in ce mai interesati in ultimii ani de ingrijirea corporala.

Este foarte important ca in momentul in care va creionati ideea de afaceri sa aveti in minte segmentul de clienti carora urmati sa va adresati, pentru ca, in functie de asta va veti adapta cel mai bine atat oferta de servicii cat si cea de preturi. Un instrument util in acest sens este template-ul Criterii de segmentare clienti.

Un aspect foarte important care trebuie urmarit este fidelizarea clientilor atat prin intermediul calitatii serviciilor oferite cat si prin stimulente de ordin financiar: bonusuri, reduceri, etc.

Concurenta
Concurenta este bine si uniform reprezentata, pornind de la saloanele de lux, de regula localizate ultracentral, dispunand de aparatura si dotari dintre cele mai moderne si de personal cu inalte calificari in domeniu, pana la unitatile de multe ori impropriu amplasate in apartamente de bloc si care adesea nu respecta normele legale in ceea ce priveste asigurarea conditiilor igienico-sanitare. Acestea din urma reusesc sa atraga clientii datorita tarifelor prestate, foarte mici in raport cu ceilalti, insa de multe ori, prin conditiile necorespunzatoare, pot pune in pericol sanatatea celor care apeleaza la serviciile lor.

Pentru a va pozitiona cat mai bine in acest tip de piata competitiv este necesar sa va gasiti un element de diferentiere.

Pentru a face o mai buna analiza a concurentei utilizati utilizati template-urile Matricea de analiza comparativa a concurentilor si Analiza competitivitatii .

Promovarea
In primul rand trebuie delimitat publicul tinta, care de regula se constituie din persoanele cu venituri peste medie, iar promovarea trebuie sa vizeze in mod special acest grup.

In functie de situatia concreta, segmentul de clienti poate cuprinde si persoane cu venituri mai mici; in acest caz promovarea va tine cont, evident, de acest lucru.

In faza incipienta, promovarea verbala are un rol esential in atragerea clientelei. De asemenea se poate recurge la mijloace de promovare ieftine (leaflet-uri, afise stradale in apropierea unitatii) sau la anunturi in presa locala. Distribuirea de pliante trebuie facuta in locurile in care se gasesc potentialii dumneavoastra clienti: sali de sport, cabinete medicale, piscine, etc.

Este posibil ca, in cazul unei unitati mici, un buget de promovare supradimensionat sa nu aiba efecte pe masura. Cresterea cheltuielilor de publicitate intervine de obicei in cazul unei unitati mari, extinderii sau deschiderii unei / unor noi saloane sub acelasi nume.

Se mai poate recurge la o campanie promotionala sustinuta atunci cand se adauga la oferta firmei noi servicii, care trebuie cunoscute de catre publicul-tinta.

Se poate opta pentru oferirea de vouchere pe diferite site-uri de reduceri, pe incheierea de parteneriate cu posturi de radio locale care pot oferi ca premiu ascultatorilor un voucher pentru salonul dumnevoastra etc.

De asemenea va puteti face un website propriu cu prezentarea ofertei.

Costurile de inceput
Cheltuielile care preced demararea afacerii includ mai multe componente. Este vorba in primul rand despre costurile legate de asigurarea spatiului de desfasurare a activitatii. Acesta este de regula amplasat la parterul unor cladiri, fie ca spatiu comercial propriu-zis, fie intr-un apartament dintr-un bloc de locuinte. Amplasarea la un etaj superior al unui bloc nu este recomandabila, deoarece reduce cu mult accesibilitatea si implicit numarul de vizitatori.

Costurile legate de spatiu variaza de la cateva sute sau mii €(pentru inchirierea pe primele 3-6 luni) pana la cateva zeci de mii € (in cazul cumpararii spatiului, ceea ce se intampla foarte rar).

Urmeaza costurile ocazionate de amenajarea spatiului, mobilier, dotari. Acestea sunt si ele de ordinul catorva mii si pot depasi chiar 10.000 €, avand in vedere ca este de preferat sa achizitionati mobilier profesional.

Echipamentele specifice reprezinta un alt capitol distinct al investitiei initiale. Ele se compun din: „posturi” de coafura, combine pentru cosmetica, aparate de sterilizat, instrumente pentru manichura si pedichura. Pretul acestora insumeaza de asemenea peste 10.000 € pentru un salon de marime medie.

O alta cheltuiala este cea necesitata de cumpararea tuturor consumabilelor pentru primele cateva luni, a caror valoare totala se cifreaza la aproximativ 1.000 €.

Costurile de mai sus sunt estimative. In practica este posibila pornirea unei asemenea afaceri si cu sume mai mici, sub 5.000 €. Pentru a putea face o comparatie cat mai corecta intre furnizori utilizati Matricea de analiza comparativa a furnizorilor.

Date fiind costurile complexe, este de preferat ca pentru inceput sa va lansati cu mai putine servicii, dar de o calitate inalta pentru a va crea a baza de clienti.

Pentru a avea o idee cat mai clara ce implica o astfel de afacere este necesar sa realizati un plan de afacere bine structurat. Pentru inceput, pentru a avea o evidenta cat mai buna a incasarilor si platilor, utilizati template-urile gratuite Costuri start-upFluxul de numerar si Pragul de rentabilitate. .

In aceasta etapa va puteti usura semnificativ munca utilizand o aplicatie Excel pentru planuri de afaceri, un soft creat special pentru antreprenori si pentru care nu aveti nevoie de cunostinte de contabilitate extinse pentru a putea profita de avantajele lui.

Pregatire si calificare
Se recomanda folosirea de personal calificat in fiecare dintre operatiunile prestate: masaj, coafura, cosmetica, manichura-pedichura. Exista numeroase cursuri de calificare in aceste meserii care ofera certificate recunoscute de catre Ministerul Muncii, Familiei si Protectiei Sociale si Ministerul Educatiei, Cercetarii si Inovarii.

Mai mult decat atat, intr-o asemenea meserie este esentiala experienta practica si felul in care angajatii reusesc sa-si apropie si sa fidelizeze clientii.

Pentru a va usura accesul la clienti, ati putea opta pentru aducerea unor persoane care au mai lucrat si in alta parte si astfel veti putea beneficia de pe urma experientei acestora.

Cadrul legal
Ordinul Nr. 1136 din 27 iunie 2007 – privind aprobarea Normelor de igiena pentru cabinetele de infrumusetare corporala

Activitatea de intretinere corporala (CAEN 9604) poate fi desfasurata atat de catre o firma (SRL), cat si de catre persoana fizica autorizata (PFA).
Regulile de infiintare pentru un cabinet de cosmetica sunt cele care se aplica la orice tip de firma. Documentele necesare de care aveti nevoie sunt:
– Dovada verificarii disponibilitatii si rezervarii denumirii firmei – de la ORC
– Dovada privind capitalul social
– Certificatele de cazier fiscal se elibereaza de catre DGFP
– Copie buletin sau pasaport asociat / administrator
– Declaratiile date pe proprie raspundere : date de catre asociati / administratori / cenzorii din SRL, din care sa rezulte ca indeplinesc conditiile legale pentru detinerea acestor calitati (original);
– Declaratie asociat unic, daca este cazul
– Declaratie sediu de la proprietarul spatiului + Dovada Proprietate
– Act constitutiv societate: – Contract sediu / punct de
– Specimenele de semnatura – administrator

De asemenea este obligatorie achizitionarea unei case de marcat si inregistrarea memoriei fiscale la Finante.

Datorita impactului pe care acest tip de activitate il poate avea asupra sanatatii si integritatii corporale sunt necesare multiple autorizatii si avize: autorizatie sanitara, aviz PSI – prevenirea si stingerea incendiilor, aviz de la autoritatea de mediu, aviz de la autoritatea pentru protectia muncii, autorizatie de functionare de la Primarie, precum si documente care sa ateste specializarea in domeniu a angajatilor.

Pe langa acestea mai este nevoie sa incheiati un contract cu o firma autorizata de Directia de Sanatate Publica specializata in proceduri de dezinsectie, dezinfectie, deratizare si unul cu o firma autorizata specializata in colectarea zilnica a deseurilor periculoase (biologice, chimice).

Cerintele minime pentru spatiul in care se va desfasura activitatea salonului de cosmetic:
• Spatiul trebuie sa detina incinte separate pentru: acces/inregistrare/asteptare clienti, desfasurare procedurilor, pastrarea echipamentului, instrumentarului si a articolelor curate, dezinfectate si sterile, in dulapuri separate si inchise, in spatii lipsite de praf si umiditate, la care au acces numai persoanele autorizate, depozitarea echipamentelor si materialelor utilizate pentru curatenie.
• Peretii, podelele si tavanele din fiecare camera trebuie sa fie bine intretinute, netede, lavabile, confectionate din materiale neabsorbante, care sa poata fi usor spalate si curatate, iar culorile acestor suprafete trebuie sa fie deschise; in cazul finisajelor nelavabile, curatarea se face prin aspirare.
• Incintele trebuie sa fie adecvat luminate cu lumina artificiala si naturala.
• Incintele trebuie sa fie bine ventilate, pentru a se elimina fumul, praful sau vaporii.
• Cabinetul trebuie sa fie dotat cu grup sanitar, intretinut corespunzator din punct de vedere igienico-sanitar si bine ventilat.

Lista de preturi pentru servicii si produse trebuie sa fie afisata intr-un loc vizibil.

Informatii suplimentare
www.plandeafacere.ro – informatii cu privire la realizarea unui plan de afacere
www.finantare.ro – informatii cu privire la surse de finantare
www.intreprinzatori.ro – idei de afaceri si modele de reusita
www.managementul-proiectelor.ro – informatii si instrumente cu privire la managementul proiectelor

Descarca "Salon de cosmetica" in format PDF
141.7 KiB
Details...


Matricea de analiza comparativa a furnizorilor
Matricea de analiza comparativa a furnizorilor

Matricea-de-analiza-comparativa-a-furnizorilor.xlsx
19.4 KiB
Details...

Matricea de analiza comparativa a concurentilor
Matricea de analiza comparativa a concurentilor

Matrice-de-analiza-comparativa-a-concurentilor.xlsx
19.3 KiB
Details...
Analiza competitivitatii
Analiza competitivitatii

Analiza competitivitatii.docx
1.2 MiB
Details...
Prag de rentabilitate
Prag de rentabilitate

Prag de rentabilitate.xls
39.0 KiB
Details...
Costuri START-UP
Costuri START-UP

Costuri start-up.xls
53.0 KiB
Details...

Consultanta

Share.

2 comentarii

  1. Cred ca exagerati putin cu cheltuielile. Cine investeste 10 000 de euro in echipamente la inceput??? Cred ca toate saloanele incep cu o cheltuiala cat mai mica, cu o singura ramura (ori doar coafura, ori doar manichiura, ori doar cosmetica, ori doar masaj). Asta in cazul in care nu se doreste un imprumut bancar..
    Cea mai buna strategie: cheltuieli mici, promovare mare, atragere clienti iar apoi dezvoltare!

Leave A Reply