Un plan de afaceri. Si apoi?

0

Sa consideram ca aveti deja un plan de afaceri. De ce l-ati facut? Pentru ca a fost nevoie sa prezentati o astfel de documentatie in fata unor finantatori, pentru a va credita afacerea sau pentru ca ati avut acea idee minunata pe care ati vrut sa o puneti in practica si ati simtit nevoia sa va faceti si o impresie despre realismul ei, despre costurile aferente si ati vrut sa puneti intr-o structura logica etapele pe care trebuie sa le urmati.

Sau poate pentru ca ati ajuns intr-un anumit punct de dezvoltare al afacerii si vreti sa identificati noi posibilitati de crestere si sa va oferiti un instrument de control, cu ajutorul caruia sa va puteti masura performantele si sa va adaptati mediului extern. Puteti face planul de afaceri din unul, doua sau din toate motivele de mai sus.

Acum il aveti, sunteti foarte mandri si multumiti de el asa cum arata, frumos legat, cu anexele lui financiare, cu capitolele dedicate marketingului, cu gantt-urile lui. Dar ce faceti cu el in continuare? Cum il folositi?

Sigur, puteti sa va duceti cu el la finantatori, sa obtineti creditul mult dorit si apoi sa il incuiati intr-un dulap sau sa il puneti undeva in biblioteca pe cel mai de sus raft, poate vi-l mai cer finantatorii vreodata. Dar aceasta nu e cea mai eficienta intrebuintare a lui.

Raspunsul la intrebarea cum folositi mai departe planul de afaceri se gaseste chiar in motivele realizarii lui.

Pentru ca planul de afaceri nu este numai un instrument de comunicare folosit pentru a atrage capital investitional, imprumuturi si parteneri de afaceri, ci si un valoros instrument intern, care va ajuta sa va conduceti si controlati intregul proces de demarare sau de dezvoltare a afacerii. Este in primul rand un instrument de management si planificare si trebuie folosit ca atare.

1. Ca instrument de management, planul de afaceri va ajuta sa monitorizati si sa evaluati modul in care afacerea se dezvolta. Sa nu uitam insa ca mediul de afaceri este unul in permanenta schimbare si dezvoltare. De aceea planul initial trebuie revazut si modificat pe masura ce mediul de afaceri se schimba iar tu acumulezi mai multe cunostinte si experienta.

2. Ca instrument de planificare, planul de afaceri va ghideaza in fiecare etapa de dezvoltare a afacerii. Un plan de afaceri bine realizat va va ajuta sa identificati obstacole si bariere pe care le veti putea astfel evita, pentru a va putea concentra asupra posibilitatilor de dezvoltare a afacerii. El va ofera un cadru de lucru logic, in interiorul caruia va veti putea realiza strategia afacerii pe trei pana la cinci ani, avand un set de repere bine definite.

Iata deci raspunsul: nu, nu trebuie sa incuiati planul de afaceri in sertarul dulapului, ci trebuie sa reveniti periodic asupra lui pentru a vedea daca asteptarile initiale au fost depasite sau daca nu au fost atinse, caz in care trebuie vazut daca problema este una interna, care poate fi „revazuta” sau una externa, la care trebuie sa te adaptezi („externalitate”).

De asemenea, trebuie avut in permanenta in minte faptul ca planul de afaceri este un instrument dinamic, asupra caruia trebuie sa reveniti si chiar sa il revizuiti atunci cand schimbarile mediului extern impun acest lucru.

O conditie de baza pentru ca un plan de afaceri sa aiba toate calitatile unui instrument de management, planificare-verificare si comunicare cu mediul extern este ca acesta sa fie foarte bine documentat, sa faca o analiza a profitabilitatii investitiei pe termen scurt si mediu, sa existe o estimare a cotelor de piata ce pot fi atinse in mod realist si sa ofere posibile strategii de marketing, fara a se pierde din vedere obiectivul major al afacerii.

In acelasi timp planul de afaceri trebuie sa fie construit intr-un mod orientat pe actiune si nu doar contemplativ, astfel incat chiar sa reprezinte o referinta pentru managementul operational al businessului. Altfel se transforma intr-o poveste scrisa frumos pe un set de subcapitole despre care se gasesc informatii si pe internet (si chiar si un student ar putea sa-l intocmeasca).

Pentru o abordare profesionista in realizarea planului de afaceri este recomandat sa beneficiati si de asistenta unui specialist – consultant, avantajele fiind:

1. consultantul are o buna intelegere a mai multor industrii si tipuri de afaceri -> poate prioritiza mai usor elementele relevante de luat in calcul
2. consultantul a mai realizat alte planuri de afaceri -> are experienta si un set de instrumente specifice care ajuta la scurtarea timpului de realizare precum si la evitarea unor riscuri („drumuri inchise”)
3. consultantul are o abordare obiectiva -> astfel in realizarea planului de afaceri sunt „filtrate”/diminuate un set de perceptii care tin de departamente din organizatie.

Sursa: Compass Consulting

Share.

Leave A Reply

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.