Probabil cu totii stim de povestea in care cineva se urca intr-un taxi si ii spune soferului sa il duca unde doreste acesta, iar la final, nemultumim de unde ajunge, ii reproseaza ca nu acolo dorea sa ajunga.
In acelasi fel putem spune ca functioneaza si utilitatea unui plan de afacere. El va da directia in care se indreapta business-ul tau si te ajuta sa ti setezi si atingi ’’bornele’’ catre care te indrepti.
In activitatea mea, am avut ocazia sa intalnesc multe planuri de afaceri, unele mai complexe, altele mai simple, dar toate aveau un lucru in comun. Vorbesc despre faptul ca erau scrise cu un scop. Fie ca erau propuse pentru o finantare, in cadrul unor concursuri de planuri de afaceri, fie ca urmau sa fie inscrise in programe guvernamentale, fie ca erau pregatite pentru un investitor sau pentru a fi prezentate unei banci, in vederea obtinerii unei finantari/creditari, toate aveau un scop principal. Intrebarea de la care am pornim mereu, in analiza unui plan de afaceri, a fost tocmai aceasta: „care este scopul pentru care a fost scris acest plan?”
Indiferent de raspunsul tau, planul tau de afacare te va ajuta sa-ti clarifici ideea, sa-ti analizezi serios concurenta si sa vezi si alte aspecte pe care poate, privind subiectiv, nu le poti observa, in momentul initial redactarii.
Am intalnit planuri de afaceri de 50 de pagini si planuri de 3 pagini, si indiferent de dimensiunea acestora, erau redactate pornind de la dorinta viitorului antreprenor de a sintetiza ideea sa intr-o forma scrisa.
Am recomandat intotdeauna ca partea de sinteza, rezumatul planului, care se afla de obicei la inceputul acestuia, si pe care, daca o citesti, vei avea imaginea de ansamblu a afacerii, sa fie redactata de fapt , la final, dupa ce planul este completat. Poti face asta, luand din fiecare sectiune maxim 2 fraze, esentiale, care pot fi puse in rezumatul acestuia. In acest mod, cel care citeste planul, va sti, intr-o forma directa si prescurtata, daca va gasii informatii de valoare, in planul din fata sa.
Despre structura unui plan de afaceri, poti vedea aici detalii.
O alta recomandare este legata de partea de forma, si anume am intalnit planuri ce foloseau un anumit tip de font si o anumita culoare a paginilor, si chiar daca mie personal, aceste planuri nu mi-au starnit emotii diferite, doar pentru ca foloseau ‘’hartie roz’’ si multe elemente decorative pe fiecare pagina, cred ca fiecare isi poate adapta planul in functie de afacerea despre care acesta vorbeste.
Cel mai bun plan de afacere este cel scris de catre tine, cel ce doreste sa deschida sau are deja o afacere. Spun asta pentru ca tu esti cel mai in masura sa stii ce vrei si unde se indreapta afacerea/potentiala afacere.
Nu spun sa nu apelati la specialisti pentru redactarea acestuia, insa in prima faza, puteti pune pe hartie, chiar intr-o forma incipienta, ideea voastra de afacere. Nu va temeti sa o schimbati, de fiecare data cand apare o noua oportunitate sau cand informatiile despre piata/produsul vostru se schimba.
Cred ca au trecut de mult vremurile in care un plan ramanea neschimbat pentru o perioada de 5-10 ani. Acum lucrurile se schimba de la un an la altul, uneori sunt decizii politice care ne forteaza sa schimbam directia afacerii intr-un timp foarte scurt, si atunci e benefic sa fiti flexibili si sa modificati previziunile planului vostru.
Acordati timp documentarii si analizei tuturor aspectelor si ganditi-va ca sunteti cel care citeste planul pe care voi il redactati acum. Este el suficient de clar, complex, prezinta toate detaliile necesare intelegerii obiective a ideii de afacere?
E la fel de important, dupa ce l-ati redactat sa va fie util, sa il folositi si sa va indrume cu adevarat.
Revizuiti-l si folositi-l de fiecare daca cand aveti ocazia. O data scris, poate fi modificat si folosit pentru mai multe directii. Va dau un exemplu simplu, cineva care redactase un plan pentru a fi folosit in programul dedicat intreprinderilor debutante (SRL-D) a modificat planul si a reusit sa obtina o finantare in cadrul unui concurs de planuri de afaceri, pe fonduri europene, dedicate antreprenoriatului.
La final, vreau sa subliniez ca nu trebuie si nici nu ar fi bine, ca prima forma a planului sa fie si cea finala si amintiti-va care este scopul vostru (personal si real) pentru care scrieti acest plan de afacere.
Sa aveti spor la scris si sa va urmati planul.
2 comentarii
Pentru ca un plan de afacere are, in primele faze ale conceperii sale, asa cum bine spui si tu, rolul de a clarifica ideile antreprenorului sau managerului. In minte ideile incoltesc ca dupa ploaie. Ideile se transforma in vise, visele in obiective dar abia atunci cand incepi sa pui toate acestea pe hartie incepi sa vezi care sunt problemele si obstacolele care pot aparea in cursul de la plan la realizare.
Planul de afaceri insumeaza idei si viziuni despre justificari, previziuni, statistici, care compara stadiul actual al afacerii cu cel din urmatorii trei, cinci ani, stadiul dorit cel putin. Un plan de succes trebuie sa faca parte din tot ceea ce intreprinde antreprenorul, si nu va inceta sa fie prezent in mintea sa.