O intrebare destul de simpla: este oportun momentul sa demarez acum, in prag de criza economica o afacere noua? Si mai ales, daca da, in ce conditii?
La prima parte a intrebarii, probabil ca primul impuls este ca fiecare sa raspunda dupa cum il indeamna constiinta, da sau nu. Ce va propun pe mai departe este o radiografie a acelor lucruri necesare, fara de care raspunsul trebuie mai degraba sa ramana nu.
Sunt cateva exemple in istorie de afaceri demarate in timp de criza si care au devenit succese internationale: Microsoft de exemplu, Apple – un alt exemplu. Nu in ultimul rand, celebrul acum Ipod, lansat pe piata in 2001, in plina criza e drept de alta factura si anvergura decat cea actuala.
Totusi, ce factori ma determina sa decid daca sa investesc sau nu intr-un business sau intr-un produs nou pe timp de criza?
Daca pentru produse regulile sunt mai simple, inovatia fiind una dintre parghiile cele mai puternice de contracarare a crizei ( alaturi de un PR reusit ar putea fi reteta perfecta de criza), in cazul lansarii unei afaceri cu totul noi, lucrurile stau putin altfel.
Prima intrebare pe care trebuie sa mi-o pun ca si antreprenor este legata de sansele de succes. Iata mai jos cateva lucruri care nu trebuie sa lipseasca:
– Ideea. Este evident, cazul ideal il reprezinta o idee sau un concept cu totul nou, care nu mai exista, si care raspunde unei nevoi concrete. O imbinare fericita intre creierul inventatorului si cel al inginerului care va dezvolta conceptul.
– Finantarea. Poti avea idei briliante, fara bani nu le vei putea aduce in practica. Daca ideea este cu adevarat buna, o vor pune altii in practica, mai tarziu. Este de exemplu cazul utilizarii cauciucului pentru anvelope: Domnul Goodyear a lucrat toata viata la acest proiect, a gasit solutia dar a murit cu datorii intr-un sanatoriu. Domnul Dunlop, a inovat inovatia dar a avut si capacitatea de a gasi surse de finantare pentru business. Si a reusit. Finantarea unui start-up pe timp de criza este dificila si riscanta, dar se poate adopta un plan gradual de dezvoltare ( ca parte a planului de afaceri, voi reveni la acest subiect)
– Promovarea. Ai si ideea si finantarea, dar daca nu stii sa te promovezi, sa te faci cunoscut, sa explici carei nevoi specifice raspunde conceptul tau, nu vei avea sanse mari. Promovarea pe timp de criza poate fi o oportunitate: cei mai multi taie bugetele, vizibilitatea si tarifele scad, deci poti obtine o vizibilitate buna la un cost relativ decent. Daca bugetele sunt reduse ( de imaginat in cazul unui start-up mic ) atunci te poti focusa cu succes pe tehnici de guerilla marketing si pe promovarea online. O companie care investeste puternic in publicitate in astfel de perioade se va pozitiona pe piata mai bine si va obtine profit odata ce se iese din recesiune.
– Planificarea. Ultimul dar nu cel din urma. Pentru toate cele de mai sus: finantare, promovare, mix de marketing, etc. ai nevoie de o planificare extrem de riguroasa si cat mai apropiata de realitate. Tendinta este sa „infrumusetezi” cifrele ca sa obtii ce ti-ai propus. Nu este bine. Un buget trebuie sa fie oglinda cat mai reala cu putinta a evolutiei estimate IN MOD REAL a afacerii. Orice alta abordare este Enron, Fanny Mae, Chevrolet. Pierderi sau faliment.
As mai adauga inainte sa inchei si impactul sansei. O parte a norocului se poate numi networking, lobby, cunostinte cheie in anumite domenii sau sectoare si poate fi construit. O alta se numeste sansa de a face lucrul potrivit, in modul potrivit la momentul potrivit. Necuantificabil.
Va urez s-o intalniti daca va decideti sa: DA, START-UP.
Si nu uitati: intotdeauna, sfaturile cuiva care va poate indruma pot economisi bani si salva firma de la probleme.