Este suficient sa ne gandim la faptul ca un intreg reprezinta, in anumite cazuri, mai mult decat suma partilor componente. Putem aprecia, deci, ca echipa va fi, de cele mai multe ori, mai performanta decat toti indivizii care o compun, luati separat.
Rezerva pe care o am este determinata de faptul ca mai multi oameni chemati sa indeplineasca acelasi obiectiv, nu formeaza cu necesitate o echipa.
Este necesar un proces de adaptare, de acomodare a indivizilor unii cu altii si toti cu obiectivele companiei din care fac parte pentru a obtine acel intreg.
Desi, pe aceeasi linie a formarii si dezvoltarii unei echipe se mai inscriu si alte programe de interventie, team building-ul ramane cel mai spectaculos, intrucat propune un proces complex de invatare, care actioneaza la nivelul afectiv, cognitiv si comportamental al personalitatii, intr-un context care imbina relaxarea activa cu distractia.
Initierea si punerea in practica a unor programe de team building porneste de la identificarea si evaluarea nevoilor companiei-client si stabilirea obiectivelor, atat a celor pe termen scurt cat, mai ales, a celor de perspectiva. Este de la sine inteles ca orice etapa initiala a unui program de team building trebuie adaptata la timpul si resursele pe care compania-client le are la dispozitie, iar pentru realizarea obiectivului trebuie luata in calcul actiunea mai multor factori:
– Structura echipei – numarul optim de membrii pentru desfasurarea activitatilor specifice, asociate programului de team building, incepand cu alcatuirea agendei de proiect si continuand cu gestionarea discutiilor de evaluare. Astfel, daca echipa este prea numeroasa, este posibil ca, in discutiile generate sa nu se implice toti participantii. Daca, insa, echipa este mai putin numeroasa pot sa apara blocaje in comunicare. Un alt factor care poate influenta desfasuarea programului de team building este reprezentat de omogenitatea/eterogenitatea echipelor: prezenta unor membri cu statut mai inalt poate inhiba manifestarea autentica a unor participanti.
– Personalitatea membrilor echipei – diferentele intre structurile de personalitate ale membrilor echipei asigura (daca sunt bine gestionate) succesul unui program de team building. Coordonatorul unui team building are rolul de a controla implicarea/participarea/discutiile pentru a facilita libera exrimare a tuturor membrilor echipei.
– Cadrul de desfasurare – locul ales pentru team building trebuie sa asigure desfasurarea in conditii de deplina siguranta, atat a activitatilor outdoor, cat si a celor indoor si sa fie accesibil tuturor participantilor.
Fiecare companie-client beneficiaza de programe unice de interventie, concepute si dezvoltate conform nevoilor proprii, pentru ca nu orice programe sunt solutii reale pentru majoritatea nevoilor participantilor, desi pot fi potrivite anumitor obiective.
Accentul trebuie sa se puna nu pe exercitiile care se executa, ci pe rezultatele team building-ului. Programele alese, in special cele outdoor, fara o structura coerenta si fara o executie profesionista se pot degrada intr-o serie de jocuri fara sens. in functie de cerintele clientilor, este importanta pastrarea unei balante intre activitati propriu-zise si evaluari si analize de grup (debriefing).
Sursa: Business-Point.ro