Fiecare proprietar de afacere ar trebui sa elaboreze un ghid scris care sa prezinte strategia generala de marketing a companiei. Rolul acestui document este acela de a evalua oportunitatea fiecarei activitati de marketing intreprinse in raport cu obiectivele generale ale companiei.
Daca actiunile de marketing ale firmei nu se regasesc in strategia de marketing creionata anterior, asta inseamna fie ca este vorba de un marketing de criza, motivat de actiunile concurentei sau de schimbari aparute in piata si neluate in calcul, fie ca strategia de marketing nu mai corespunde nevoilor companiei si trebuie modificata.
In orice caz, realizarea unor activitati de marketing sporadice si fara consistenta poate avea un impact negativ atat asupra imaginii companiei cat si asupra vazarilor.
O strategie de marketing trebuie sa aiba obiective clare si sa includa, printre altele:
- O descriere a publicului tinta / consumatorului final;
- Descrierea mediului competitional in care activeaza compania;
- Canalele de distributie folosite;
- Pozitionarea companiei in raport cu competitia;
- Aspecte privind unicitatea produsului si motivul pentru care clientii ar opta pentru acesta in detrimentul celor oferite de concurenta;
- Strategiile de pret, in raport cu cele ale concurentei;
- Cheltuielile de marketing – publicitate si promotii;
- Cercetarile de piata efectuate si rezultatele obtinute.
O strategie generala de marketing trebuie si sa:
- Defineasca conceptul general al afacerii;
- Creeze o strategie de pozitionare a afacerii pe piata;
- Defineasca brandul si identitatea companiei – asocierea pe care doreste sa o creeze in mintea potentialilor clienti si consumatori.
Pentru a va creiona propria strategie de marketing utilizati urmatoarea lista de verificare:
- Definiti conceptul de afacere;
- Stabiliti care sunt produsele/serviciile pe care le furnizeaza compania dumneavoastra;
- Identificati care este grupul dumneavoastra tinta/consumatorii finali;
- Stabiliti pozitia pe care compania dumneavoastra o va avea pe piata: lider de piata, urmaritor, challenger sau companie de nisa;
- Descrieti caracteristicile unice ale produsului/serviciului dumneavoastra care il diferentiaza de cele ale concurentei;
- Stabiliti strategia de preturi pe care o veti adopta: cum vor fi acestea in raport cu cele ale concurentei?
- Identificati canalele de distributie pe care le veti utiliza pentru a va aduce produsele/serviciile cat mai aproape de clientii finali;
- Stabiliti care va fi imaginea reprezentativa si personalitatea brandului companiei dumneavoastra;
- Stabiliti mesajul pe care doriti sa il comunicati clientilor dumneavoastra;
- Stabiliti care sunt cele mai potrivite canale de comunicare pentru a ajunge la grupul dumneavoastra tinta;
- Stabiliti ce date si informatii va sunt necesare pentru a lua cele mai bune decizii si ce tip de cercetare trebuie sa intreprindeti pentru a le obtine.
Cum stiti ca sunteti pe drumul cel bun cu strategia de marketing?
Atunci cand elementele listate in strategie genereaza activitati cuantificabile/masurabile menite sa va diferentieze de concurenta! In orice alt caz, revizuiti planul pana gasiti combinatia optima de masuri de marketing care sa va aduca rezultate.
O strategie de marketing buna NU trebuie modificata in fiecare an. In mod normal ea nu ar trebui schimbata pana cand fie, obiectivele companiei (generale, financiare sau de marketing) nu sunt atinse sau situatia companiei s-a modificat semnificativ fata de momentul stabilirii strategiei (aparitia unui nou competitor important sau dezvoltarea unui nou produs care schimba dinamica pietei).
Speram ca acest material v-a fost util si v-a oferit informatii si inspiratie care sa va ajute in creionarea propriei strategii de marketing.
Un material plandeafacere.ro. Toate drepturile rezervate.
[buton_vrei_plan]