Comertul si serviciile se dezvolta cel mai rapid in franciza

0

Previziunile pentru anul 2007 indica o crestere a apetitului investitorilor pentru brandurile de notorietate.
Piata francizei din Romania a continuat sa creasca si in anul 2007, in prezent existand un numar total de aproximativ 350 de branduri francizate. Fata de anul 2006, estimarile pentru acest an indica o crestere de 25% a pietei de profil.

Datele din piata arata ca afeceristii din Romania aleg o franciza pentru ca este o reteta de business deja testata pe alte piete, iar viitorul antreprenor beneficiaza de know-how in schimbul investitiei sale, insa succesul si profitabilitatea viitoarei afaceri depind numai de implicarea si modul de administrare a businessului de catre viitorul partener francizat.

„In schimbul investitiei sale, partenerul francizat primeste o reteta de business, nu neaparat o reteta cu succes garantat”, apreciaza Raluca Stanciu, recruitment director in cadrul CHR Consulting. Chiar si asa, cifrele indica o continua crestere a apetitului investitorilor romani pentru afacerea in franciza.

„Piata francizei din Romania este in continua crestere, fie ca vorbim de servicii, retail sau fast-food. Cand vorbim de cresterea cantitativa a sistemului de franciza in Romania, putem porni de la statistica sfarsitului anului 2006, care arata ca numarul total de branduri prezente prin intermediul unui contract de franciza sau de masterfranciza era de 282, din care 76 erau nume autohtone, recente pe piata nationala.

Fata de anul 2005, cand numarul total de branduri operate in sistem de franciza era de 171 (din care doar 35 concepte autohtone), piata francizei a cunoscut o crestere de 61,07%”, a declarat oficialul CHR Consulting.

Aceasta spune ca, la nivelul anului 2006, cele 282 de sisteme de franciza numarau 5.134 de unitati deschise, retea de cinci ori mai mare decat cea existenta la inceputul anului 2005. In topul francizelor autohtone, intocmit in functie de cifra de afaceri realizata in anul 2006, figureaza compania Romstal, cu o cifra de afaceri inregistrata in reteaua de franciza de peste 36 milioane de euro, urmata de Agroland, cu 3,3 milioane de euro, Turabo Caf, cu 3 milioane de euro, Perfect Nails, 2,3 milioane de euro, Rodipet, cu peste 1,3 milioane de euro, si Bella Italia, cu peste 1,3 milioane de euro.

Comparativ cu tarile din jur, ca numar total de branduri fracizate, Romania se situeaza aproape de Ungaria, care are 360 de concepte in franciza, Grecia (462 de concepte), Portugalia (350 de concepte), Maroc (360 de concepte), Suedia (350 de concepte).

„In ultima vreme, am avut foarte multe solicitari din partea investitorilor nationali pe zona retail si, in mod particular, fashion-retail, urmare a lipsei unor competitori reali pe piata autohtona, dar si a boomului inregistrat pe piata spatiilor comerciale. Constructia de noi si noi centre comerciale a dus la o infuzie puternica de branduri pe acest segment si aceasta continua”, a precizat Raluca Stanciu.

Potrivit acesteia, previziunile pentru anul 2007 indica o crestere a apetitului investitorilor pentru brandurile de notorietate, in special pe segmentul de fashion-retail. Totodata, tendintele din piata indica o crestere a valorii sumelor investite. „Daca acum doi – trei ani sumele investite se situau la 100.000 de euro, acum acestea au ajuns undeva in jurul valorii de 300.000 de euro, investitorii fiind mai interesati de brandurile de notorietate”, a explicat oficialul CHR Consulting.

Bucurestiul ramane principala atractie pentru investitorii care au achizitionat un brand international, principalele categorii de branduri fiind incepute din zona Capitalei si, ulterior, dezvoltate in alte orase ale tarii, precum Timisoara, Brasov, Iasi, Cluj-Napoca.

Motivatia este potentialul mare al pietei la nivelul Capitalei, oferit de cei aproximativ 2,5 milioane de consumatori, cu putere mai mare de cumparare. „Totodata, dezvoltarea infrastructurii comerciale in Romania a creat un climat propice pentru constructia de noi spatii comerciale in marile orase ale tarii, aceasta fiind o conditie esentiala pentru ca un sistem de franciza sa se extinda si local”, mai spune Raluca Stanciu.

Potrivit CHR Consulting, in prezent, 67% din numarul total de sisteme de franciza opereaza doar la nivelul Capitalei si doar 33% au si acoperire regionala. Zona Capitalei se mentine in top si acapareaza din ce in ce mai multe idei noi de afaceri in franciza, provenind din cele mai importante trei domenii de activitate, respectiv servicii, retail si fast-food.

Taxa de intrare intr-o astfel de afacere porneste de la cateva mii de euro si poate ajunge la cateva sute de mii de euro. Potrivit specialistilor CHR Consulting, o investitie in acest domeniu depinde foarte mult de specificul business-ului, de domeniul sau de tara de provenienta. Investitia initiala se compune din taxa de intrare in reteaua de franciza, care variaza de la o companie la alta. La acestea se adauga costuri de amenajare a spatiului de lucru, echipamente, stoc inittial marfa, etc.

„Avem francize care pornesc de la un nivel investitional de 5.000 de euro si francize care pot depasi pragul investitional initial de 100.000 euro”, a adaugat Raluca Stanciu, recruitment director in cadrul CHR Consulting.

Ce trebuie sa stii cand demarezi un business in franciza

Avantaje:

  • Lansarea unei noi afaceri in conditii de risc inferior fata de modelele traditionale (afacerea a fost in prealabil testata de francizor sau de alti francizati);
  • Utilizarea cunostintelor si pozitia comerciala ale francizorului – studii de piata, publicitate;
  • Primirea de asistenta in lansarea afacerii;
  • Utilizarea unei marci sau de nume comercial cunoscute.

Dezavantaje:

  • Control prea sever din partea francizorului, ceea ce limiteaza independenta francizatului;
  • Marja redusa de initiativa si creativitate;
  • Asistenta insuficienta din partea francizorului;
  • Posibile dificultati in prelungirea contractului sau valorificarea experientei acumulate la iesirea din contract;
  • Efectele actiunilor publicitare nu se rasfrang asupra propriei firme.

Sursa: Adevarul

Share.

Leave A Reply

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.