Cartea de vizita

0

Am avut ocazia, de-a lungul timpului, sa vad multe carti de vizita. Unele mi-au atras atentia in mod deosebit, fie prin eleganta, fie prin faptul ca, intr-un anume fel, exagerau. Sunt convinsa, insa, ca si dumneavoastra ati avut aceleasi impresii ca si mine.

Vorbeam in numarul trecut de felul in care adresa de email ne tradeaza personalitatea. Ma gandesc acum sa vorbim putin despre cartea de vizita. Desi am incercat o clasificare a tipurilor de carti de vizita intalnite (si ma refer aici la business card), am constatat ca majoritatea indeplinesc cerintele impuse de un anume cod, nescris, de elaborare si de utilizare.

Cartea de vizita, un accesoriu aproape obligatoriu in relatiile noastre de business si nu numai, ne reprezinta si ne defineste. Face parte din arsenalul primei impresii, alaturi de tinuta, mimica, gestica, ton si timbru al vocii, atitudine si comportament, in general. Rolul ei este bine evidentiat in marketing, pentru ca „vinde” imaginea noastra, brand-ul nostru personal sau al firmei pe care o prezentam si reprezentam.

In definitiv, cartea de vizita este un instrument al comunicarii: ne pozitioneaza intr-un anumit spatiu, ne defineste statutul si rolurile pe care le indeplinim in societate, oferind astfel, indirect, informatii privind educatia, pregatirea profesionala, experienta, statusul socio-economic, gradul de asumare a responsabilitatilor.

Fireste, cartea de vizita creioneaza o imagine care se doreste cat mai frumoasa si atractiva cu putinta. Restul informatiilor de care aminteam sunt, in mare parte, completari subiective, bazate pe propria noastra experienta. De aceea, de multe ori, concluziile noastre pot fi departe de realitate. De exemplu, cartea de vizita indica functia pe care o ocupa o persoana in cadrul unei organizatii, functie care, de cele mai multe ori, este exprimata intr-o forma lingvistica sofisticata, imprumutata dintr-o limba engleza mai mult sau mai putin autentica.

Sa spunem ca avem in mana cartea de vizita a unui „sales manager”: experienta noastra ne determina sa gandim ca avem de a face cu un o persoana sociabila, increzatoare in sine, care isi asuma responsabilitati, care are bune capacitati de organizare si de lucrul cu oamenii, care detine o bogata experienta in domeniul vanzarilor si care a inregistrat, probabil, rezultate remarcabile, din moment ce detine aceasta functie. Lucrurile nu sunt intotdeauna asa cum ne sugereaza cartea de vizita, iar cunoasterea companiei pe care o reprezinta un individ ne poate conduce la o imagine mai adecvata a personalitatii celui din fata noastra.

Nu mi-am propus sa descriu modul in care trebuie alcatuita o carte de vizita; las acest lucru in seama creatorilor de imagine. Scopul meu este sa evidentiez mesajul transmis de un cartonas, dincolo de forma si continut, mesaj pe care fiecare dintre noi il primeste intr-un mod mai mult sau mai putin constientizat.

Aspectul cartii de vizita este deosebit de important in business. Cele prea incarcate, cu multe informatii, desene si foarte colorate, fac mesajul dificil de receptionat. Impresia lasata este aceea a unui continut nestructurat, slab organizat, impresie care se rasfrange atat asupra persoanei, cat si asupra companiei pe care o reprezinta.

Prea multe culori pot sugera faptul ca se inceaca atragerea atentiei cu orice pret, mai ales atunci cand nu sunt bine alese sau combinate. O astfel de carte de vizita imi sugereaza, mie cel putin, imaginea unei persoane superficiale, care pune accent pe elementele exterioare si mai putin pe cele de profunzime. Artificiile de design invita la circumspectie.

Desi cumulul de functii pare sa fie o realitate in unele medii organizationale, insiruirea tuturor acestora pe o singura carte de vizita poate crea confuzie. Ne putem gandi, la un moment dat, cat de bine poate indeplini cineva toate sarcinile aferente fiecarei functii mentionate sau, extinzand analiza, care este capacitatea economica a companiei de a angaja personal specializat pentru fiecare functie existenta.

Nu trebuie sa uitam ca, in esenta, cartea de vizita „vorbeste” pentru noi. Ea spune celorlati cine suntem, cu ce ne ocupam si unde putem fi gasiti. Pentru alte informatii exista site-uri, pliante, mape de prezentare sau telefoane.

Sursa: Business-point.ro

Share.

Leave A Reply

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.