3 lucruri de care sa tii cont atunci cand vrei sa cumperi o afacere

0

O modalitate de a deveni antreprenor este sa achizitionati o afacere existenta, in loc sa dezvoltati una noua. Este o varianta atractiva pentru ca o data cu afacerea, nu cumparati doar activele fizice ci si brand-ul, clientii, know-how-ul si chiar angajatii.

Cea mai mare intrebare care apare atunci cand va ganditi sa preluati un business este: Cat costa? In cazul bunurilor obisnuite, pretul se poate determina relativ usor prin aplicarea unor metode cunoscute: cost plus profit, cercetare de piata pentru a afla cat ar plati clientii sau prin alinierea la preturile concurentei. Insa spre deosebire de bunurile traditionale, in cazul afacerilor este mai greu de stabilit un pret din cel putin doua motive. In primul rand, fiecare afacere este unica prin natura sa. Este foarte greu sa gasiti o afacere similara care a fost vanduta recent.

In al doilea rand valoarea multor afaceri vine si din elemente intangibile cum ar fi brand-ul, cunostintele acumulate si expertiza angajatilor, relatiile cu autoritatile publice sau cu mediul de afaceri in general. Desigur, exista mai multe metode de evaluare a afacerilor insa acestea nu reprezinta o stiinta exacta. Rezultatul evaluarii este o valoare teoretica influentata insa puternic de ipotezele initiale si de subiectivitatea evaluatorilor. De aceea, trebuie sa fiti atenti la cateva aspecte pentru a determina valoarea reala a unei afaceri.

      1. Veniturile viitoare anticipate

Una dintre ipotezele cele mai importante utilizate in evaluarea afacerilor este reprezentata de veniturile estimate pentru perioada urmatoare. In estimarea veniturilor se porneste de la veniturile trecute la care se aplica o rata de crestere calculata in functie de sectorul in care firma isi desfasoara activitatea si in functie de conditiile economice. Desigur, acest pronostic poate fi foarte departe de realitate. De aceea, va recomandam sa va informati temeinic cu privire la industrie, la conditiile economice si la modul in care firma a obtinut veniturile in trecut. Daca exista elemente pe care nu le puteti recrea atunci cand preluati afacerea, de exemplu relatia buna cu o autoritate publica, este bine sa reduceti veniturile estimate pentru viitor.

      2. Independenta activelor unul de celalalt

Activele detinute de o afacere pot avea o pondere importanta in valoarea finala, in special in cazul firmelor orientate pe productie sau logistica care detin active fixe considerabile. Este important sa verificati daca in estimarea valorii firmei s-a luat in considerare valoarea activelor separat sau impreuna. Diferenta poate fi considerabila. De exemplu, o linie tehnologica completa valoreaza mai mult decat componenetele sale vandute separat.

      3. Entitatea care solicita evaluarea

Evaluatorul ia in considerare asteptarile entitatii care doreste sa afle pretul unei afaceri. Desi evaluatorii trebuie sa fie obiectivi, acest lucru este imposibil in practica. De exemplu, daca evaluatorul realizeaza evaluarea pentru vanzator, pretul va fi usor mai ridicat. Dimpotriva, daca cel care plateste raportul de evaluare este cumparatorul pretul este putin mai scazut.

Luand in calcul aceste aspecte privind evaluarea unei afaceri, veti fi mai bine informat cu privire la valoarea reala a unui business. In acest mod, cresc sansele de a lua o decizie inspirata cu privire la directia in care sa investiti fondurile disponbile.

Inainte de a lua decizia de cumparare, utilizati Lista de verificare pentru evaluarea unei afaceri.

Share.

Leave A Reply