Este din ce in ce mai evident ca firmele romanesti vor avea de traversat o perioada dificila, mana in mana cu economia globala.
Se vorbeste despre cea mai grava criza economica din anii 1930 si pana acum, se vorbeste despre recesiune, somaj, instabilitate, risc valutar sporit, acces scump si dificil la creditare. Se vorbeste despre falimente, si probabil ca ele nu ne vor ocoli nici pe noi in Romania.
Se pare ca in conjunctura actuala, diferentele nu sunt date neaparat de marimea firmei (ca si paradigma, se spune ca firmele mari si in general multinationalele sunt mai protejate – experienta ultimelor luni infirma acest lucru, cel putin in 2-3 industrii cheie) ci de gradul de indatorare al firmei, de capacitatea de a genera cash si de capacitatea de a genera si intretine un cash-flow pozitiv.
Mai ales in Romania, problemele nu sunt inca economice, iar o incetinire a ritmului de crestere nu inseamna nici pe departe recesiune sau criza. Riscurile noastra sunt impactul cursului de schimb asupra creditelor in valuta contractate de populatie (si care pot genera o scadere drastica a consumului) si lipsa de lichiditati pe piata (care vor frana multe proiecte de dezvoltare in anul viitor).
DAR daca finantarea externa a devenit scumpa si greoaie, este ea singura sansa a unei firme de a-si asigura dezvoltarea? Raspunsul este sigur NU!
Exista ca si alternativa finantarea interna, finantare care poate apare din regandirea structurii organizationale a firmei, din conceperea si aplicarea unui „business plan de criza” , din capacitatea managerilor si a actionarilor respectivei firme de a regandi afacerea ca pe un „cash generator”.
Regandirea structurii organizationale este primul pas in ecuatie, pentru ca o structura gandita pentru vremuri cu crestere economica de 8-9%, intr-un climat economic si monetar stabil, nu va raspunde eficient unor vremuri tulburi. Dar regandires structurii organizatorice este un proces extrem de matematic, in care intervin multe ecuatii si pentru care de regula nu exista expertiza interna. Sfatul meu: cumparati-va expertii!
S-ar putea sa aveti surpriza de a vi se propune o organizatie mai redusa, mai eficienta, si care sa genereze cifre de afaceri mai mari decat cea actuala. Este evident ca atunci cand vorbim de structura nu vorbim doar de oameni ci si de procese, mecanisme, politici comerciale, reguli si regulamente. Vorbim despre intregul care formeaza „firma”. Vorbim despre planificare strategica, despre un buget de venituri si cheltuieli care se va traduce apoi in P&L, vorbim despre un buget de cash flow care va va permite sa nu fiti descoperiti din punct de vedere lichiditati nici macar pe termen scurt sau extrem de scurt.
De ce este atat de uzitata paradigma: „firmele mici si mijlocii sunt mult mai supuse riscului decat firmele mari”? Pentru ca de regula, in firmele mari acest gen de instrumente fac parte din activitatea de zi cu zi, ele fiind o componenta de baza pentru definirea culturii organizationale si comportamentale a angajatilor. Pentru ca aceste firme, in general nu ezita sa investeasca in consultanta organizationala, si nici sa-si pregateasca angajatii proprii in asemenea directii. Si totusi, viata ultimelor luni a demonstrat ca si gigantii pot ajunge la „cimitirul elefantilor”. Asta insa depinde de viziunea si capacitatea liderilor din acele organizatii de a-si conduce eficient, vizionar si fara riscuri majore afacerea.
Un ultim lucru as vrea sa mentionez: finantarea interna va fi mereu mult mai ieftina decat cea externa. Mai ramane doar intrebarea: cum sa fac asta? Cine gaseste raspunsul, se va imbogati.