Care este structura unui plan de afaceri si care sunt cele mai importante sectiuni?

0

Structura unui plan de afaceri este ce-al de-al doilea element ca importanta o data ce ti-ai stabilit audienta pentru care scrii planul de afaceri. Structura planului de afaceri trebuie sa fie stabilita inainte de a incepe cercetarea si scrierea planului de afaceri.

Fiecare plan de afaceri urmeaza o anumita structura dar nu toate planurile de afaceri sunt la fel. De ce? Pentru ca depinde de tipul de afacere si de audienta vizata.

In mare, structura planului de afaceri este asta:

Rezumat: o trecere in revista a celor mai importante aspecte ale afacerii. Desi este prezentat primul, aceasta este sectiune care se scrie ultima. Ofera o imagine de ansamblu a afacerii si trebuie sa prezinte cateva elemente cheie.

Descrierea companiei: viziune, misiune, valori, scurta descriere a industriei in care activeaza, istoricul companiei, aspecte de ordin legal.

Produse & Servicii: descriere, caracteristici, beneficii, aspecte de cercetare dezvoltare, preturi, productie, livrare, brevete, etc.

Marketing & Vanzari: definirea pietei, profilul consumatorului, segmentarea pietei, analiza SWOT si analiza a competitivitatii, aspecte privind strategiile de promovare si vanzari, pozitionarea.

Strategie si implementare: politica de resurse umane, furnizori, parteneriate strategice, aspecte legale, managementul riscului, locatie, facilitati, asigurari necesare, termene limita, responsabili pe fiecare activitate. Aceasta parte trebuie sa fie cat mai exacta, sa includa date certe, responsabilitati, bugete.

Management: descrierea pozitiilor cheie, descrierea responsabilitatilor, descrierea echipei de management, organigrama, planul de recrutare si instruire, consultanti externi (daca este cazul).

Financiar: costuri start-up, necesar de finantare, surse potentiale de finantare, profit & pierdere, cash flow, balante, indicatori de performanta, datorii si planificarea platii acestora, analize cost-beneficiu, analiza pragului de rentabilitatepreviziuni ale vanzarilor.

Pe langa cele prezentate mai sus, planul de afaceri trebuie sa contina o serie de anexe. Printre acestea enumeram:

  • Previziuni financiare: 3-5 ani
  • Previziuni de cash-flow
  • Previziuni ale vanzarilor
  • Contracte sau antecontracte incheiate cu clienti
  • Alte documente legale
  • Studii de piata
  • Cv-uri ale echipei manageriale
  • Testimoniale din partea clientilor
  • Fotografii si harti cu locatia firmei
  • Liste cu distribuitori/furnizori
  • Articole de presa
  • Materiale promotionale si brosuri
  • Lista de echipamente
  • Orice alte materiale care pot oferi informatii relevante celor care vor citi planul de afacere.

O data ce ai stabilit care este structura de plan de afacere care se potriveste cel mai bine nevoilor afacerii tale, poti trece la adunarea informatiilor necesare pentru realizarea acestuia.

Retine ca nu este nevoie sa scrii un roman, asigura-te ca oferi destule informatii despre afacerea ta pentru a-i convinge pe cei care citesc ca merita sa investeasca, dar ca nu ii obosesti cu detalii inutile.

Un material plandeafacere.ro. Toate drepturile rezervate.

Share.

Leave A Reply

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.