10 greseli de evitat in scrierea planului de afaceri

1
10_greseli

Scrierea planului de afaceri este un pas important in initierea oricarei afaceri. Un plan de afaceri bine scris te poate ajuta sa obtii finantare, sa recrutezi parteneri si angajati si, de ce nu, sa iti clarifici mai bine ideea de afaceri.

La polul opus, un plan plin de greseli te poate duce intr-un timp mult mai scurt la esec, asa ca asigura-te ca stii care sunt cele mai frecvente greseli care apar in planul de afaceri si invata sa le eviti.

1. Obiective vagi

Obiectivele pe care le ti le propui pentru afacerea ta nu trebuie sa fie sloganuri de marketing ci sa reflecte clar care sunt lucrurile pe care vrei sa le faci si cum intentionezi sa le pui in aplicare. Atunci cand iti definesti obiectivele, aplica regula SMART (specific, masurabil, accesibil, relevant, incadrat in timp). Obiectivele clare si consistente sunt usor de urmarit si te ajuta sa mentii directia afacerii, pentru ca pe baza lor iti vei monitoriza progresul.

Pentru a-ti formula cat mai corect obiectivele afacerii, iti recomand sa citesti articolul: Ce sunt obiectivele SMART.

2. Lipsa cercetarii

Din dorinta de a-ti pune cat mai repede planul de afaceri pe hartie, vei fi tentat sa nu faci o cercetare a pietei sau sa faci una superficiala, gandindu-te ca o vei mai imbunatati pe parcurs. Lipsa acestei componente, te poate costa enorm de mult pe termen lung, asa ca ar trebui sa studiezi intens industria in care urmeaza sa activezi cu mult inainte de a te lansa in afaceri si sa te asiguri ca datele pe care le obtii sunt la zi si usor de verificat. Invata cat mai mult despre domeniul tau de activitate, tendintele si evolutia lui, despre clientii tai si comportamentul lor de cumparare, despre competitori si strategiile lor, pentru a demonstra celui care iti va evalua planul de afaceri ca iti cunosti piata si este pregatit sa faci fata concurentei.

3. Estimari nerealiste

Antreprenorii cad adesea in capcana estimarilor nerealiste pentru un business: numarul clientilor potentiali, costurile de productie, nivelul vanzarilor sau pretul la care pot vinde produsele si serviciile. Premisele de la care pornesti sunt foarte importante pentru ca influenteaza toate deciziile ulterioare: daca cifrele incluse in planul tau sunt intr-o discrepanta totala fata de evolutia pietei, un potential investitor va sesiza asta imediat. Datele nerealiste sunt usor de detectat de experti si iti pot afecta credibilitatea si implicit sansa la finantare. In plus, trebuie sa fii pregatit sa iti sustii proiectiile financiare si sa oferi explicatii detaliate acolo unde este cazul

In aceasta etapa iti poti usura semnificativ munca utilizand o aplicatie Excel pentru planuri de afaceri care te ajuta sa poti efectua previziuni financiare generand ulterior toate rapoartele financiar-contabile necesare evaluarii rentabilitatii unei idei de afacere.

4. Ignorarea competitiei 

Nici o afacere nu activeaza pe o piata complet goala, de aceea este important ca pe parcursul planului de afacere sa arati ca iti cunosti concurentii directi si indirecti. Daca antreprenorul isi subestimeaza competitia si supraestimeaza valoarea produsului/serviciului livrat, poate da un semnal negativ potentialilor investitori, pentru ca acestia pot presupune ca exista riscul ca acesta sa piarda din vedere si alte elemente care pot avea un impact semnificativ asupra afacerii. Chiar daca ideea ta de afaceri este complet noua si nu ai nici un fel de concurent acum, sigur vei avea in viitor. Garantat. Un instrument util pentru a-ti evalua competitia este Matricea de analiza comparativa a concurentilor.

5. Ignorarea cash-flow-ului

In planificarea afacerii, foarte putini intreprinzatori calculeaza care este necesarul de bani lichizi pentru realizarea activitatilor de baza. Cele mai multe calcule se rezuma la costuri si la sursele de venit. Daca veniturile sunt mai mari decat costurile si se obtine profit, atunci investitia pare oportuna. Totusi, acesta nu este singura conditie pe care un model de afacere trebuie sa il indeplineasca. Disponibilitatea banilor la momentul potrivit este un alt criteriu pe care trebuie sa il iei in calcul din etapa de planificare.

Pentru pastrarea unei evidente cat mai bune a banilor, poti utiliza template-ul Fluxul de numerar.

6. Omiterea riscurilor

Entuzismul pentru un business nou ii poate impiedica pe multi antreprenori sa omita riscurile care pot aparea in derularea afacerii. Desi este bine sa pornesti la drum cu optimism, nu este de prisos sa te gandesti si la riscurile ce pot ameninta afacerea. Planurile de rezerva sunt asul din maneca la care antreprenorul poate recurge atunci atunci cand scenariile negative se materializeaza.

Un plan de managementul riscurilor te va ajuta foarte mult sa capeti o imagine de ansamblu asupra evolutiei afacerii, asa ca nu-l fa doar de dragul de a completa un alt capitol pentru a lua ochii finantatorului: daca vei trece la riscuri doar posibilitatea aparitiei unui cutremur sau al unui incendiu, nu vei impresiona pe nimeni. Efectul va fi opus. Un instrument extreme de util in acest sens este Matricea de analiza a riscurilor.

7. Planul este scris in termeni vagi

Un plan de afaceri nu este o nuvela sau un roman, asa ca inainte de a-l trimite catre un potential finantator sau investitor, da-l unui prieten sau unui membru al familiei din afara afacerii sa-l citeasca. Daca el nu intelege din prima care este ideea de afaceri, care este avantajul competitiv si cum vei dezvolta afacerea in urmatorul an, rescrie-l. De ce? Pentru ca in acest caz, evaluatorul nu va sta sa iti citeasca planul de trei ori si sa faca presupuneri legat de ce ai vrut tu sa spui, ci il va respinge. Gandeste-te ca cei care au rolul de a evalua planurile de afaceri, vad zeci daca nu sute de astfel de documente, asa ca trebuie sa te asiguri ca descrii totul cat mai bine structurat si in termeni cat mai clari si mai lipsiti de ambiguitati. Daca iti scrii planul in termeni generali pentru ca iti este frica sa nu iti fure cineva ideea de afaceri sau daca te bazezi pe procese si tehnologii sensibile, trimite intr-o prima faza doar sumarul executiv si cere sa inchei un contract de confidentialitate.

8. Planul este prea detaliat

Nu intra prea mult in detalii tehnice specifice, pentru ca risti sa il plictisesti sau sa il obosesti pe cel care are rolul de a-ti evalua planul. Pastreaza detaliile tehnice la un minim necesar pe parcursul planului de afaceri, dar daca sunt necesare pentru o mai buna clarificare, le poti include intr-o sectiune de anexe. Potentialul finantator sau investitor nu are nevoie sa stie in aceasta prima etapa cate grame de carne folosesti in fiecare preparat sau specificatiile tehnice ale softului pe care il vei utiliza pentru o anumita activitate. Ofera toate informatiile tehnice in anexe, in asa fel incat cel care citeste planul sa poata accesa aceste informatii daca are nevoie de mai multe detalii.

9. Planul nu este consistent

Elimina eventualele contradictii: verifica corelatiile dintre activitatile incluse in planul de afaceri si bugetul afacerii. Daca in cash-flow ai modificat niste cifre pentru ca nu iti ieseau calculele, asigura-te ca schimbi cifrele respective peste tot in plan si in buget. Nu-ti fa bugetul in Word, ci in Excel pentru a putea avea o evidenta mai clara a calculelor. Asigura-te ca cifrele oferite la analiza pietei referitoare la industrie, cote de piata, competitie sunt precise si usor de verificat. Furnizeaza in plan sursele pe care le-ai utilizat pentru a te informa.

10. Editarea neglijenta

Poate parea un lucru lipsit de importanta, pentru ca multi antreprenori se gandesc ca ideea pe care o au este atat de valoroasa si potentialul pentru profit atat de mare incat nu mai conteaza cum este prezentat. In realitate, investitorii sunt atenti la aceste detalii si un plan de afaceri plin de greseli de ortografie il poate decredibiliza pe antreprenor, chiar daca ideea sa de afaceri este buna. In plus, cel care citeste planul de afaceri se poate gandi ca daca nu ai dat destula importanta modului in care ti-ai scris planul de afaceri, vei fi la fel de neglijent si cu felul in care iti vei administra afacerea.

Asa ca trebuie sa retii ca nu doar ce scrii este important, ci si cum scrii. In plus, materialele care trateaza aspectele financiare, ar trebui puse in Excel si nu in Word sau in Pdf, pentru a-i fi usor celui care iti evalueaza planul sa verifice cifrele.

Mult succes!

Matricea de analiza comparativa a concurentilor
Matricea de analiza comparativa a concurentilor

Matrice-de-analiza-comparativa-a-concurentilor.xlsx
19.3 KiB
Detalii...

Cash-flow
Cash-flow

Cash-flow.xlsx
22.0 KiB
Detalii...

Matricea de analiza a riscurilor
Matricea de analiza a riscurilor

Matrice-de-analiza-a-riscurilor.xlsx
21.3 KiB
Detalii...

Articol publicat pe pagina web www.planeafacere.ro in cadrul proiectului StartUp Now! Dezvoltare prin antreprenoriat pentru regiunea Centru cofinantat din Fondul Social European prin Programul Operational Capital Uman 2014 – 2020

Share.

Leave A Reply

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.