PlanDeAfacere.ro
Idei. Modele. Instrumente.

E timpul pentru Intelligence si schimbarea vechilor obiceiuri in compania ta!

0

de Jonathan Calof, PhD
Professor asociat
International Business and Strategy
University of Ottawa1. Este uimitor ca 90% din clientii nostri fac schimbari majore de directie bazandu-se pe ceea ce aflam noi.
2. Implicarea permite organizatiilor sa anticipeze si sa gestioneze riscul, sa caute oportunitati si noi piete, sa inoveze, sa valorifice 3. 3. Slabiciunile competitorilor, sa imbunatateasca planificarea si modalitatea de adoptare a deciziilor.
4. Scopul este sa confere avantaj competitiv semnificativ sau, cel putin, sa ajute la imbunatatirea procesului decizional.
5. Cercetarile arata ca acele companii care au bine implementate programe de intelligence se bucura de castiguri mai bune decat companiile din aceeasi industrie care nu au.
6. Johnson and Johnson a intrecut Bristol Myers, Duracell a intrecut Eveready, Microsoft are o foarte buna reputatie pentru programele sale de intelligence, presedintele Procter&Gamble afirma ca este absolut necesar ca acum sa se schiteze strategia invingatorilor si sa se actioneze in conformitate, Samsung pune foarte multe resurse in inprograme de intelligence.

Toate acestea se refera la intelligence competitiv si, in acord cu cercetarile realizate de Global Intelligence Alliance – GIA (www.globalintelligencealliance.com), preocuparile legate de proiectele de intelligence cresc din ce in ce mai repede in intreaga lume.

Conceptul de intelligence competitiv este definit de Societatea Profesionistilor de Intelligence Competitiv (Society of Intelligence Competitive Professionals – SCIP) ca fiind „un program sistematic si etic de culegere, analiza si gestionare a informatiilor despre mediul de business exterior care poate afecta planurile, deciziile si opetatiunile  companiei”. Produsul unui proces de intelligence ofera o perspectiva asupra mediului extern pentru a sustine decizia de nivel stategic.

in cartea sa „Business and the spreed of though”, Bill Gates afirma ca „modul in care culegi, gestionezi si folosesti informatia, va determina daca castigi sau pierzi”. Testimonialul acesta despre importanta procesului de intelligence competitiv a fost intarit de declaratii similare ale presedintelui companiei Aerospace, presedintele Procter&gamble, fostul presedinte al Best Food, vicepresedintele Duracell, presedintele companiei Motorola si inca multi, multi alti seniori recunoscuti.

Probabil ca aceasta este cauza pentru care un studiu efectuat de GIA arata ca aproape 85% din marile companii cuprinse in studiu au functia de intelligence implementata in mod formal si tot aceasta poate fi cauza pentru care marketwire.com a raportat ca, luand doar exemplul SUA, cheltuielile corporatiste dedicate dezvoltarii functiei de intelligence competitiv au fost proiectate sa creasca cu 10 procente in 5 ani.

Unul dintre elementele cheie intr-un program bun de intelligence este acela ca organizatiile trebuie sa fie interesate de viitor. Practic, tot ce se intampla legat de competitie este previzibil si cu un preces sistematic care implica planificarea in culegerea informatiilor, pregatirea angajatilor despre cum in mod legal si etic pot culege informatii, analizarea informatiei obtinute si apoi actionarea pe baza analizelor este inceputul unui program de intelligence.

Din pacate, dupa cum se popularizeaza intelligence-ul in lumea business-ului, acesta este inca unul din multele domenii neintelese… Intelligence competitiv este de multe ori confundat cu spionajul, cercetare de marketing si un domeniu in zona de software care se numeste business intelligence. Din acest punct de vedere, intelligence-ul foloseste ceea ce numim surse deschise de informatii, ceea ce, cu siguranta, nu inseamna spionaj. Intelligence competitiv este mai vast decat tehnicile de marketing ca profiling-ul, balanta profit and loss, technology mapping, gap analysis iar aplicatiile software parte in procesul de intelligence si doar o mica parte. Intelligence competitiv este mult mai sofisticat in scris atunci cand oamenii tind sa faca confuzii in ceea ce-l priveste.

Realitatea este ca cei mai multi oameni coordoneaza unele forme de business intelligence. Daca colectezi informatii despre piata ta (clienti, competitori etc) si daca incerci sa afli ce se va intampla in piata ta si te straduiesti sa-ti pastrezi pozitia de lider in piata, atunci inseamna ca desfasori activitati de intelligence. Dar, datorita lipsei de cunostinte in aceasta disciplina, multi dintre cei care desfasoara aceste activitati pierd oportunitatile pe care intelligence-ul le aduce. Se pierd tehnicile prin care colectarea informatiilor devine mai usoara, pierd avantajele pe care evaluarile de intelligence le pot aduce si omit posibilitatea de a-si folosi retele de cunostinte pentru a derula mai bine activitati de intelligence.

Sunt doua aspecte legate de intelligence care capata din ce in ce mai multa importanta si vor fi aprofundate la apropiata conferinta de intelligence IC 2008 din 18 si 19 noiembrie: care este rolul unui manager de intelligence si cum se foloseste analiza pentru intelligence. Deci, este despre cum datele si analiza dau noi perspective si determina actiunea. De unde stiti ce informatii va trebuie pentru un profil de competitor? in intelligence, ideea este nu sa colectezi orice informatie este disponibla, ci informatia care iti este necesara pentru a intelege miscarile si impactul asupra organizatiei.

Managerul de intelligence este acela care implementeaza functia de intelligence si deruleaza activitatile, el este acela care furnizeaza managementului profilele de competitori si toate celelalte produse de intelligence. Dupa cum afirma membrii SCIP, provocarile cu care se confrunta el sunt enorme si pornesc de la cum sa construiasca o retea interna pentru colectarea de informatii si merge pana la a convinge managementul sa-i urmeze recomandarile. Recentele cercetari pe care le-am facut evidentiaza faptul ca abilitatile de consultant sunt covarsitoare in efortul de a deveni partener in luarea deciziilor, in special daca managerul de intelligence merge in activitatea sa dincolo de simpla colectare a datelor.

Odata cu cresterea globala a domeniului intelligence competitiv, este impetuos necesar ca si managerii romani sa stie tehnici si trenduri in acest domeniu. Conferinta de Intelligence Competitiv IC 2008 care se apropie va ofera oportunitatea de a face asta.

Sursa: Plandeafacere.ro, 22 octombrie

Share.

Leave A Reply

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.