Ferma viticola

1

viticultura

Piata

Viticultura este o activitate care dateaza in Romania din vremuri stravechi, sturgurii si vinul constituindu-se timp de multe sute de ani drept una dintre cele mai mari bogatii naturale ale tarii. De-a lungul timpului, vinurile romanesti au capatat si si-au pastrat o faima deosebita, datorita calitatii lor, fapt care a plasat tara noastra, alaturi de Franta, Spania, Italia, Germania sau Portugalia, printre cei mai mari producatori si exportatori de vin din Europa.

Dupa 1990, odata cu redobandirea terenurilor de catre fostii proprietari, viile au inceput a fi exploatate individual. Odata cu trecerea timpului si resimtind din plin lipsa fondurilor necesare inlocuirii si/sau intretinerii corespunzatoare, culturile de vita de vie au inceput sa se degradeze calitativ, ceea ce s-a vazut imediat pe planul productiei si al exporturilor. O data cu aparitia posibilitatii de a accesa fonduri nerambursabile, situatia s-a schimbat radical.

In prezent, conform datelor Oficiului National al Viei si Produselor Vitivinicole (ONVPV), in Romania exista 2.348,91 hectare cultivate cu Feteasca neagra, 12.972,56 hectare cu Feteasca regala, 12.850,58 hectare cu Feteasca alba, 11.407,38 hectare cu Merlot, 6.567,80 hectare cu Riesling, 6.333,12 hectare Aligote, 4.973,38 hectare cu Sauvignon, 4.832,71 hectare cu Cabernet Sauvignon si 3.987,15 hectare cu Muscat Ottonel.

Romania a intrat in randul producatorilor de vinuri de foarte buna calitate aceasta evolutie datorandu-se in mare parte accesarii fondurilor europene.

Conform datelor FAOSTAT, in anul 2010 Romania a ocupat locul 21, la nivel mondila, in topul tarilor producatoare de vin, dupa volumul productiei obtinute cu 125.400 de tone.

Vanzarile de vinuri de pe piata romaneasca au crescut in anul 2011 cu 15%, in jurul valorii de 400 de milioane de euro, dupa scaderile consemnate in 2009 si 2010, potrivit Patronatului National al Viei si Vinului (PNVV), citat de Mediafax.

Acest trend pozitiv marcheaza urmatoarele caracteristici in evolutia pietei vinului:

  • Cresterea interesului consumatorilor pentru vinul de calitate chiar si in contextul unei perioade economice dificile;
  • Progresul calitativ al vinurilor romanesti generat de investitiile semnificative din ultimii ani;
  • Aparitia unor mici/medii producatori de vinuri care genereaza interes in randul consumatorilor si concurenta in piata vinurilor de calitate.

Principalii producatori de vinuri din Romania sunt Murfatlar Romania, Jidvei, Cotnari, Vincon Vrancea, Cramele Recas, Carl Reh Winery si Cramele Halewood.

Clientii

Clientii se diferentiaza in functie de marimea firmei si de complexitatea procesului de prelucrare. Pentru podgoriile de mici dimensiuni, clientii sunt in mare parte localizati in proximitatea vanzatorului, acesta adresandu-se pietei locale.

In cazul marilor podgorii, cu capacitati de productie insemnate, piata este una mult mai larga, extinzandu-se de cele mai multe ori si in afara granitelor tarii.

De asemenea producatorul poate opta sa isi comercializeze productia neimbuteliata engross catre un distribuitor, sau poate sa o imbutelieze si sa isi creeze propria sa retea de distributie.

Este foarte important ca in momentul in care va creionati ideea de afaceri sa aveti in minte segmentul de clienti carora urmati sa va adresati, pentru ca, in functie de asta va veti adapta cel mai bine atat oferta de vinuri cat si pe cea de preturi. Un instrument util in acest sens este template-ul Criterii de segmentare clienti.

Concurenta

Un intreprinzator care demareaza o astfel de afacere trebuie sa tina seama de concurenta de pe piata interna (pe plan local cat si national) insa nu trebuie sa omita concurenta indirecta pe care o reprezinta producatorii straini si mai cu seama cei din tarile Uniunii Europene. Aceste considerente devin foarte actuale in conditiile in care tara noastra face parte din UE, iar produsele autohtone sunt concurate de produse care vin din tari cu o experinta mult mai indelungata in productia si comercializarea vinurilor.

In acest sens, studii recente arata ca, din punct de vedere valoric, productivitatea unui hectar de vie este de 6 ori mai mica in Romania decat in tarile UE. Productia de struguri la hectar se cifreaza in Romania la 70% din cea a tarilor UE, iar productia de vin – la 45%.

Pe plan national, exista cativa „jucatori” importanti, printre care: Murfatlar Romania, Jidvei, Cotnari, Vincon Vrancea, Cramele Recas, Carl Reh Winery si Cramele Halewood.. Acestia se adreseaza de regula atat pietei interne, cat si exportului si in general nu pot fi vazuti drept concurenta de un producator mic, nou infiintat. Acesta trebuie sa se raporteze la rivalii de pe piata locala, acolo de unde vin cei mai multi dintre clienti.

Pentru a face o mai buna analiza a concurentei utilizati template-urile Matricea de analiza comparativa a concurentilor si Analiza competitivitatii.

Promovarea

Datorita posibilitatilor financiare limitate din perioada de inceput a afacerii (situatia cea mai frecvent intalnita) promovarea va fi cu precadere una locala.

Se poate recurge la diverse promotii, organizarea unor degustari, sponsorizarea unor evenimente locale prin oferirea de vin in mod gratuit etc. In plus, se pot da anunturi in presa scrisa sau se pot disemina materiale publicitare tiparite (fluturasi, pliante) printre potentialii clienti sau toate cele de mai sus.

Oricum, strategia promotionala trebuie sa vizeze optimizarea raportului intre rezultatele asteptate a se obtine in urma campaniei publicitare si costul acesteia, asa ca se va adapta in functie de grupul tinta vizat: public larg, distribuitori sau companii (restaurante, hoteluri).

Costurile de inceput

In cazul in care exista plantatia, cea mai mare parte a resurselor financiare este directionata catre lucrarile agricole. Daca afacerea este luata de la zero, trebuie previzionate costurile infiintarii unei asemenea culturi, care sunt mari: 15-20.000 € pe hectar. Costurile de infiintare se reduc odata cu cresterea suprafetei, dar nu mai jos de 10-12.000 de euro la hectar.

De asemenea, avand in vedere faptul ca primele incasari apar dupa o perioada lunga (3-4 ani) de la demararea lucrarilor, pentru ca doar atunci se poate face primul vin, trebuie anticipata o suma de bani necesara intretinerii viei de-a lungul unui an, cheltuieli care se pot ridica la 1500-2000 € / hectar. In aceasta suma sunt cuprinse lucrarile agricole periodice care trebuie intreprinse, substantele utilizate etc.

La aceste costuri se adauga cele implicate de producerea vinului, influentate de tipul de instalatii folosite in procesele de fabricatie si cele de marketing. Pentru a putea face o comparatie cat mai corecta intre furnizori si instalatiile oferite de acestia utilizati Matricea de analiza comparativa a furnizorilor.

Pentru a va face o idee cat mai clara cu privire la costurile de inceput pentru o astfel de afacere va recomandam sa utilizati template-ul Costuri start-up.

O oportunitate importanta in acest sector sunt fondurile nerambursabile oferite prin programul de reconversie, care presupune replantarea suprafetelor de vita-de-vie si prin care s-a acordat fermierilor pana la 75% din costurile de replantare a vitei-de-vie.

Conform Ordinului MAPDR 269, pentru modificarea Ordinului 247/2008, privind aprobarea normelor de aplicare a programelor de restructurarea/reconversia plantatiilor viticole derulate cu sprijin comunitar, publicat in Monitorul Oficial nr 307 din 11.05.2009, sprijinul financiar se acorda in suma forfetara intre 12000 si 13850 euro/ha in functie de calitatea materialului saditor, de tipul de drept de plantare utilizat, (plantare pe suprafete provenind din rezerva judeteana sau nationala, replantare pe o suprafata defrisata) precum si de densitatea de vite la hectar.

In vederea obtinerii acestui sprijin solicitantul trebuie sa depuna la Directia pentru agricultura si dezvoltare rurala un plan individual si un proiect de infiintare a plantatiei. Suprafata minima ce urmeaza a fi plantata trebuie sa fie de minim 0.5 ha si a unei parcele de minim 0.1 ha, iar soiurile plantate trebuie sa fie cele aprobate prin ordinul sus mentionat.

Mai multe informatii cu privire la oportunitatile de finantare din acest sector gasiti pe www.finantare.ro.

Pregatire si calificare

Pentru cei care nu detin cunostinte teoretice si doresc sa le dobandeasca exista de multe ori, in cadrul facultatilor de agricultura / agronomie, specializarea viticultura.

Totusi, de cele mai multe ori, cultivarea viei este o traditie care se mosteneste, iar procedurile si tehnicile specifice se invata prin practica. Pentru muncile efective se foloseste personal necalificat, forta de munca fiind, in acest caz, extrem de ieftina.

Cadrul legal

Pe langa avizele obisnuite, care trebuie obtinute de orice firma inainte de in vederea infiintarii, pentru exploatarea plantatiilor viticole sunt necesare o serie de autorizatii specifice, printre care (in functie de caz):

  • Autorizatie de plantare a vitei de vie;
  • Autorizatie de defrisare a viilor;
  • Decizie de acordare a dreptului de a produce vinuri cu denumire originara;
  • Certificat de atestare a dreptului de comercializare a vinurilor cu denumire de origine;
  • Aviz pentru efectuarea invechirii distilatelor si a imbutelierii vinarsurilor in afara arealului delimitat pentru denumirea de origine revendicata;
  • Aviz pentru efectuarea fermentarii in butelii in afara arealului delimitat de provenienta a strugurilor.

Principalele acte legislative care au impact asupra sectorului viticulturii sunt:

LEGEA nr. 244/2002 republicata a viei si vinului in sistemul organizarii comune a pietei vitivinicole, publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr.633 din 14/09/2007;

HOTARARE DE GUVERN nr. 1134/2002 pentru aprobarea normelor metodologice de aplicare a legii vie si vinului in sistemul organizarii comune a pietei vitivinicole nr.244/2002, publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 798 din 04/11/ 2002;

HOTARARE nr. 1228 din 1 octombrie 2008 privind stabilirea modului de acordare a sprijinului financiar comunitar producatorilor din sectorul vitivinicol;

ORDIN nr. 581 din 15 septembrie 2008 pentru aprobarea Normelor privind acordarea sprijinului financiar producatorilor de vin care utilizeaza must de struguri concentrat si/sau must de struguri concentrat rectificat in vederea cresterii tariei alcoolice naturale a strugurilor proaspeti, a mustului de struguri, a mustului de struguri partial fermentat si a vinului nou aflat inca in fermentatie;

ORDIN nr. 580 din 15 septembrie 2008 privind retragerea sub control a subproduselor vitivinicole;

ORDIN nr. 572 din 4 septembrie 2008 pentru aprobarea Normelor de aplicare a schemei de defrisare a plantatiilor viticole;

ORDIN nr. 247 din 23 aprilie 2008 privind aprobarea Normelor de aplicare a programelor de restructurare/reconversie a plantatiilor viticole, derulate cu sprijin comunitar pentru campaniile 2008/2009-2013/2014;

ORDIN nr. 224 din 7 aprilie 2008 pentru aprobarea Normelor metodologice privind conditiile de comercializare cu amanuntul a vinului de masa in vrac;

ORDIN nr. 142 din 29 februarie 2008 pentru aprobarea Normelor de aplicare a Regulamentului Consiliului (CEE) nr. 1.601/1991 cu privire la regulile generale privind definirea, descrierea si prezentarea vinurilor aromatizate, a bauturilor aromatizate pe baza de vin si a cocteilurilor aromatizate din produse vitivinicole;

ORDIN nr. 487 din 27 iulie 2009 pentru aprobarea modelului de carnet de viticultor si implementarea acestuia in domeniul comercializarii productiei de struguri pentru vin;

Ordin nr. 408 din 24 iunie 2009 privind modificarea anexei la Ordinul ministrului agriculturii, alimentatiei si padurilor nr. 397/2003 pentru aprobarea Nominalizarii arealelor viticole si incadrarii localitatilor pe regiuni viticole, podgorii si centre viticole;

ORDIN nr. 334 din 11 iunie 2009 pentru aprobarea Normelor tehnice privind definirea, descrierea, prezentarea si etichetarea bauturilor alcoolice fermentate nedistilate, altele decat berea si vinul, destinate consumului uman ca atare;

ORDIN nr. 269 din 30 aprilie 2009 pentru modificarea si completarea Ordinului ministrului agriculturii si dezvoltarii rurale nr. 247/2008 privind aprobarea Normelor de aplicare a programelor de restructurare/reconversie a plantatiilor viticole, derulate cu sprijin comunitar pentru campaniile 2008/2009- 2013/2014;

ORDIN nr. 218 din 14 aprilie 2009 pentru aprobarea Normelor metodologice privind conditiile de acordare a sprijinului financiar in vederea promovarii vinurilor pe pietele tarilor terte in campaniile viticole 2008/2009-2012/2013, cheltuielile eligibile, modalitatile de plata, de verificare si control;

ORDIN nr. 192 din 31 martie 2009 privind producerea bauturilor alcoolice fermentate nedistilate, altele decat berea si vinul, destinate consumului uman ca atare;

Ordinul nr. 134 din 3 iunie 2011 privind modificarea anexei la Ordinul ministrului Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor nr. 397/2003 pentru aprobarea Nominalizarii arealelor viticole si incadrarii localitatilor pe regiuni viticole, podgorii si centre viticole – M.O. nr. 0411/10 iunie 2011

Informatii suplimentare

Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale – www.madr.ro
Oficiul National al Viei si Vinului – www.onvv.ro
Oficiul National al Denumirilor de Origine pentru Vinuri – www.onvpv.ro
Organizatia Nationala Interprofesionala Vitivinicola(ONIV) – www.oniv.ro
Patronatul National al Viei si Vinului – http://www.pnvv.ro/

Descarca "Firma de viticultura" in format PDF
Descarca "Firma de viticultura" in format PDF

Profil de afacere Viticultura.pdf
152.2 KiB
Details...

Criterii de segmentare clienti
Criterii de segmentare clienti

Criterii de segmentare clienti.docx
1.2 MiB
Details...

Matricea de analiza comparativa a concurentilor
Matricea de analiza comparativa a concurentilor

Matrice-de-analiza-comparativa-a-concurentilor.xlsx
19.3 KiB
Details...

Analiza competitivitatii
Analiza competitivitatii

Analiza competitivitatii.docx
1.2 MiB
Details...

Matricea de analiza comparativa a furnizorilor
Matricea de analiza comparativa a furnizorilor

Matricea-de-analiza-comparativa-a-furnizorilor.xlsx
19.4 KiB
Details...

Costuri START-UP
Costuri START-UP

Costuri start-up.xls
53.0 KiB
Details...

Un material plandeafacere.ro. Toate drepturile rezervate.

Share.

Un comentariu

  1. Realitatea cruda a lucrurilor on

    Avand in vedere coruptia mare din legislatura romaneasca, din birocratie si din institutiile de stat, recomandarea SINCERA ar fi sa achizitionam teren in alte tari si sa ne mutam acolo, unde beneficiem de stabilitate economica, standarde de viata si de business, dar in primul rand de strictete legala si fiscalitate corecta, fapt care ne-ar garanta continuitatea familiala din tata in fiu in aceasta traditie. In Romania poti fi miliardar, poti sa investesti intr-o podgorie toata viata, iar pana la schimbarea de generatii (catre fiu) sa observe cum te corodeaza mafia si pierzi investitia de o viata, vazandu-ti visul ruinat inainte de moarte. Romania nu va mai fi o garantie decat pentru marii investitori straini cu influenta politica globala, care vor cumpara en-gross tara in toate segmentele ei si o vor monopoliza conform dorintei lor. Romanii vor fi conditionati apoi sa lucreze pe terenul lor, la boieri straini. In alte cuvinte, ne vom intoarce inapoi in timp la era feudalista, doar ca vom trai in feudalism present, intr-un amalgam de conditii social-politice actualizate si modernizate. Conceptul este insa la fel – vom lucre pentru altii, vom consuma ce ne vand ei si la comanda lor in cel mai apropiat viitor. Dumnezeu sa ne ajute, daca o exista si o avea mila de acest popor smerit dar foarte naiv!

    Cu stima, ing.arh T.I.

Leave A Reply