Particularitatile managementului antreprenorial

0

Recent faceam impreuna cu colegii mei o analiza a produselor substitute pe care compania noastra de consultanta le intalneste in piata. Unul din aceste produse substitute pentru consultanta in management oferita de noi este consilierea oferita companiilor antreprenoriale de catre fosti sau actuali manageri din companii multinationale din acelasi domeniu cu firma care solicita consultanta. Analizand acest tip de consiliere, ne-am dat seama ca functioneaza doar pe termen scurt si doar atunci cand se doreste implementarea tip „copy – paste” a unor procese sau practici care au fost dezvoltate si functioneaza in organizatiile multinationale din care consultantii provin. Daca insa vorbim de management strategic, sau management general pe termen lung, nu am intalnit macar un exemplu de success in care consultanta tip copy-paste oferita de un fost manager la o companie multinationala unei firme antreprenoriale sa fi avut un success rasunator.

Acest lucru se intampla datorita faptului ca managementul companiilor antreprenoriale are anumite particularitati fata de managementul corporatist, particularitati care influenteaza major rezultatul aplicarii unei masuri de management. Principala diferenta consta in organizarea si logica proceselor din interiorul companiilor. Daca intr-o societatate multinationala procesele sunt foarte clare si functioneaza intr-o masura mai mare sau mai mica, intr-o companie antreprenoriala acestea sunt mai degraba informale si functioneaza de fiecare data dupa vointa leaderilor din organizatie si mai putin dupa niste reguli stricte. O alta diferenta majora consta in calitatea si cantitatea resurselor disponibile. O corporatie de regula atrage resurse mai multe si de o calitate superioara fata de o companie antreprenoriala. Daca este sa ne gandim doar la cateva tipuri de resurse: financiare, umane si informationale, cu siguranta intr-o corporatie vom gasi actionari dornici sa investeasca, manageri de resurse umane care se preocupa de atragerea si formarea acestor resurse si un sistem de culegere a informatiilor din mediul extern si intern foarte bine pus la punct. In antreprenoriat este foarte probabil sa nu gasim acoperite la un nivel decent nici una din aceste functiuni de baza.

De regula, unui manager care a lucrat intr-o structura organizata, in care fiecare stia ce are de facut si era parte a unui sistem iar resursele necesare le avea la dispozitie cu un efort mai mare sau mai mic ii va fi destul de greu sa se adapteze unui sistem in care regulile nu sunt foarte clare iar resursele aflate la dispozitie sunt mult mai putine. De aceea si masurile propuse de un consultant extern, daca ar functiona intr-o organizatie corporatista pot sa nu functioneze in una antreprenoriala si invers. Masurile trebuie propuse si analizate avand in minte inca de la inceput caracteristicile organizatiei in care se implementeaza acele masuri. Altfel organismul organizatiei client va respinge masurile propuse. Intr-o organizatie antreprenoriala, spre deosebire de una corporatista orice interventie de management trebuie sa tina cont de urmatoarele aspecte:

– existenta unor structuri mai putin formale,

– resurse mai putine si de foarte multe ori mai slab calitative,

– riscuri crescute atat in plan strategic cat si operational;

– schimbari mai multe si mai abrupte cauzate atat de influenta factorilor externi cat si de leadershipul intern.

Prin urmare si comportamentul managerial trebuie sa se adapteze si sa contina urmatoarele caracteristici: flexibilitate crescuta, toleranta mai mare la risc, capacitate de atragere de resurse suplimentare, intoleranta la risipirea resurselor deja limitate, capacitatea de a crea structuri si nu doar de a se adapta la unele deja existente.

Articol aparut si in Ziarul de Iasi in data de 02/07/2012.

Share.

Leave A Reply