De ce mor noile IMM-uri romanesti? Analiza

0

rsz_business_romanescAntreprenorii romani se plang de concurenta, de clienti fara bani, de angatati slab pregatiti, de faptul ca bancile nu le dau bani, dar de prea putine ori vad barna din ochii lor.

Criza nu a generat modele viabile de business in economie. Mai degraba as spune ca se simte o oarecare disperare in modul in care tinerii patroni isi infiinteaza propriul business. Circa trei sferturi din noii intreprinzatori pornesc de la ideea ca au o problema cu resursele. Companiile nou infiintate in Centru si in Nord Vest se plang de clienti cu bani putini sau care platesc tarziu. In unele regiuni ponderea acestora s-a dublat fata de perioada de dinaintea crizei. Circa 8 din 10 antreprenori acuza concurenta prea mare iar peste un sfert din companiile nou infiintate sunt inactive dupa primul an de functionare. Cam acesta este foarte pe scurt „tabloul” noilor IMM-uri romanesti. Sa vedem mai pe larg de ce se mor noile companii.

Criza nu a generat modele viabile de business in economie. Mai degraba as spune ca se simte o oarecare disperare in modul in care tinerii patroni isi infiinteaza propriul business. Circa trei sferturi din noii intreprinzatori pornesc de la ideea ca au o problema cu resursele. In Moldova, aceasta pondere urca pana la aproape 90%. E drept, nu expansiunea economica ii indeamna pe tineri sa isi deschida un business ci somajul si lipsa unor perspective. Ei par sa isi faca un srl pentru a re-vinde marfa luata din cash&carry-uri sau din Carrefour. Dupa un an, dau insa chix. Aici se vede si o lipsa de strategie la nivel guvernamental si teama mi-e ca programul pe care Finantele il lanseaza in aceasta vara nu va avea efectul scontat. Dar vom trai si vom vedea. Deocamdata spunem ca- legat de Moldova- jumatate din companiile noi sunt in comertul cu amanuntul, patronii au (cei mai multi dintre ei) varsta intre 30-39 de ani) si numai jumatate au terminat o institutie de invatamant superior.

Anul trecut nu a fost nici el printre cei mai buni pentru firmele din economie. Au disparut cateva mii de firme, cele mai multe fiind din zona comertului cu amanuntul sau constructiilor. Stiti reteta, cumperi de la Metro, iti pui un adaos comercial si vinzi in scara blocului sau direct din garaj. Peste 2000 dintre magazinase si-au dat comercialul sfarsit. Nota bene: majoritatea acestora nu erau magazine de la tara ci din orase. Ba chiar peste o treime, din orasele cu peste 200.0000 de locuitori. Ceea ce inseamna un plus din punct de vedere al competitiei. Industria prelucratoare a pierdut si ea peste 500 de companii. Ce mai, pe plus au fost energia, apa si industria extractiva.

Revenind, mai zicem asa, la nivelul economiei,ponderea firmelor care fac investitii in primul an de functionare a scazut dramatic. Interesant este si faptul ca- nu am mai avut spatiu ca sa mai pun grafice- 6 din 10 antreprenori noi spun ca nu lipsa marketingului le genereaza minusuri in vanzari. In fine, aici e mai mult de dscutat…

Cititi analiza integrala pe HotNews

Share.

Leave A Reply