Francizele reprezinta in Romania o cifra de afaceri estimata la 1.4 miliarde de euro prin cele peste 500 de companii care opereaza la noi in acest regim. Investitia medie pentru deschiderea unui business „la cheie” este de aproximativ 10.000 de euro, iar cele mai de succes francize sunt cele din zona fast-food si servicii.
Francizele in domeniul serviciilor, in special HORECA, de la fast-food-uri la patiserii si home-delivering, sunt considerate ca avand cel mai mare potential de crestere, asta datorita numarului mare de potentiali clienti si rulajului financiar permanent.
Cu o investitie minima si costuri de exploatare reduse, acestea pot aduce un profit substantial, in conditiile in care clientela va continua sa creasca, odata cu schimbarea obiceiurilor de consum.
Specialistii KeysFin afirma ca succesul francizelor este dat, pe de o parte, de potentialul de dezvoltare, iar pe de alta de valoarea mica a investitiei – intre 5000 si 20.000 euro.
„In conditiile in care retailul este afectat de scaderea puterii de cumparare, dovada inchiderile masive de spatii comerciale din mall-uri, iar sectorul imobiliar este limitat de accesul dificil la creditare, multi dintre cei care investeau in astfel de afaceri s-au reorientat, iar sectorul de fast-food este printre cele mai cautate, pentru ca investitia se recupereaza rapid”, afirma consultantii KeysFin.
Potrivit estimarilor lui Eugen Driga, senior consultant la IMO Group, antreprenorii romani si-au plasat capitalul in afaceri din fast-food (23.3%), coffee&restaurante (6.2%), retail (26.4%), beauty, service auto, real estate, mobilier, servicii (28.8%) si hotelier (2.3%)
„Cele mai profitabile branduri francizate pe piata romaneasca sunt cele care activeaza in food&beverage si retail”, afirma expertul.
Cum gasesti cea mai buna franciza
Specialistii spun ca sistemul de franciza este una dintre cele mai bune solutii de dezvoltare a unui business, mai ales acum, in perioada de criza.
Fie ca produci mobila sau imbracaminte, ori daca oferi servicii de menaj sau service auto, cel mai bine este sa cauti parteneri dispusi sa iti preia o parte din eforturile de extindere a business-ului.
„Exista foarte multe firme care, in trecut, alocau sume uriase pentru extinderea pe piata romaneasca si care, intre timp, si-au inghetat bugetele si au ales calea francizei. Cauta oameni de afaceri dispusi sa plateasca pentru un business la cheie din care ambele parti au de castigat”, afirma expertii KeysFin.
Printre firmele care in ultimii ani au dezvoltat astfel de concepte sunt Metro cu „La doi pasi”, Elvila, Romstal, Carrefour, Subway, Crowne Plaza, Howard Johnson etc.
„Ca sa gasesti franciza care ti se potriveste, pleaca de la un exercitiu de autocunoastere. Intreaba-te la ce te pricepi mai bine. Apoi cauta domeniul in care crezi ca vei avea succes, pornind de la locatia unde vrei sa deschizi afacerea. Incearca sa observi cum merge piata, informeaza-te, citeste totul despre domeniul in care vrei sa cumperi o franciza si abia apoi plateste taxa de franciza”, spun expertii KeysFin.
„Este important sa stii ca, daca cumperi o franciza, aceasta nu iti va asigura succesul obligatoriu. Sunt multe francize care au esuat pentru ca au fost operate de neprofesionisti”, afirma consultantii.
Dovada ca multe francize cu nume sonore s-au inchis din varii motive.
Ce se cauta in piata
Daca pana nu demult domeniile cele mai ofertate din punct de vedere al francizelor erau retailul si food& beverage, in ultimii doi ani au intrat pe piata si francizele care au ca domeniu de activitate educatia si resursele umane.
In prezent se inregistreaza o crestere importanta pe sectorul francizelor in domeniul educatiei, de la gradinite la servicii de training.
Cele mai multe francize raman, totusi, cele din sectorul de fast-food. Sunt sute de business-uri deschise, cele mai multe in sectorul patiseriei. De altfel, cine nu a observat ca la fiecare colt de strada a aparut cel putin un fast-food ?
„Afacerea fast-food merge excelent pentru ca imbina trei lucruri importante in ziua de azi – pretul, calitatea si timpul scurt petrecut sa iei masa „, afirma expertii.
Un alt segment care inregistreaza rezultatele excelente este cel al francizelor de pariuri si jocuri de noroc. Potentialul este dat de mirajul castigurilor peste noapte, amplificat de criza economica.
Capcanele francizelor
KeysFin avertizeaza ca multe dintre francize nu se pliaza pe situatia economica actuala, pentru ca necesita investitii importante sau determina costuri de vanzare mult prea mari pentru puterea de cumparare a romanilor.
Potrivit expertilor, cel mai mare grad de risc, in momentul de fata, il au francizele din sectorul imobilar si consultanta financiara.
Datele statistice, centralizate de KeysFin, arata ca din 12.000 de agentii imobiliare active inainte de criza, circa 9.000 si-au oprit activitatea. Printre francizele afectate s-au aflat Re/Max, Century 21 si Hirsh.
In plus, sunt multe francize care sunt copiate de afara si nu reprezinta neaparat un model de succes. Potrivit datelor statistice, aproape jumatate din conceptele de franciza prezente in Romania nu sunt licentiate, fiind copiate pur si simplu.
Valoarea pietei francizelor a fost in 2013 de aproximativ 1,3 miliarde de euro, iar in 2014 se estimeaza un avans de 100 de milioane de euro, pe fondul anticipatei reveniri a consumului, din a doua parte a anului.
Informatiile din materialul de mai sus sunt culese din barometrul privind starea business-ului romanesc, un proiect dezvoltat de KeysFin prin analiza datelor financiare de la societatile comerciale si PFA-urile active din Romania.
KeysFin ofera servicii de business information si credit management dedicate mediului de afaceri, de la rapoarte de credit, monitorizare, analiza competitiei, la studii si analize de sector necesare companiilor care doresc sa dezvolte un business sanatos pe piata romaneasca. Detalii aflati de pe www.keysfin.com.
KeysFin detine si aplicatia KeysFin Mobile, disponibila in Google Play, prin intermediul careia utilizatorul poate accesa usor si rapid informatii de contact, situatii financiare, indicatori si informatii juridice de la peste un milion de companii si PFA-uri active din Romania. Informatiile pot fi salvate si vizualizate in format PDF si trimise via e-mail sau SMS oricarui contact din agenda.